Ama San: Μια ρεαλιστική ματιά σε μία «γυμνή» ιαπωνική παράδοση που συνεχίζεται εδώ και 2000 χρόνια.

700 Views
Ama San: Μια ρεαλιστική ματιά σε μία «γυμνή» ιαπωνική παράδοση που συνεχίζεται εδώ και 2000 χρόνια. Ama San: Μια ρεαλιστική ματιά σε μία «γυμνή» ιαπωνική παράδοση που συνεχίζεται εδώ και 2000 χρόνια.

 Ama San: Μια ρεαλιστική ματιά σε μία «γυμνή» ιαπωνική παράδοση που συνεχίζεται εδώ και 2000 χρόνια. 

Από τη στήλη «Έι γκα» του Παναγιώτη Κοτζαθανάση.

Μιας και η εποχή ευνοεί τα θέματα που καταπιάνονται με τη θάλασσα, αυτήν την εβδομάδα η στήλη σας παρουσιάζει ένα ντοκιμαντέρ για τις γυναίκες που ψαρεύουν με ελεύθερη κατάδυση στην Ιαπωνία, ακολουθώντας μια αρχαία τεχνική.
 
Ο τίτλος του ντοκιμαντέρ (μεταφράζεται ως γυναίκα της θάλασσας) αναφέρεται σε μία αρχαία ιαπωνική παράδοση γυναικών που ειδικεύονται στην ελεύθερη κατάδυση σε παγωμένα νερά, φορώντας μόνο ένα περίζωμα και ένα παραδοσιακό μαντήλι στο κεφάλι. Οι γυναίκες αυτές κρατούν την αναπνοή τους μέχρι και 2 λεπτά για να μαζέψουν οστρακοειδή και μαλάκια, σε μία διαδικασία που συχνά κρατά για πάνω από 4 ώρες. Το γυμνό κομμάτι καταργήθηκε την περίοδο Μέιτζι (1868-1912) και πλέον οι δύτριες φορούν μάσκες και ελαστικές μαύρες στολές αλλά όχι φιάλες οξυγόνου ή οποιαδήποτε άλλη συσκευή που θα τους επέτρεπε να αναπνέουν στο βυθό. Ο αριθμός τους συρρικνώνεται με τα χρόνια και από 17.611 το 1956 έφτασαν τις 2.174 το 2010, αν και όσες μαθαίνουν την τεχνική συνεχίζουν να βουτούν μέχρι τα γεράματά τους, ενίοτε ξεπερνώντας τα 90 χρόνια.
 
Το ντοκιμαντέρ ακολουθεί μια σειρά από αυτές τις γυναίκες στην καθημερινότητά τους, συμπεριλαμβάνοντας τις ώρες που δουλεύουν και αυτές που περνούν μαζί με την οικογένεια ή τους φίλους τους, τρώγοντας, τραγουδώντας καραόκε ή ασχολούμενες με τα παιδιά τους. Αναπόφευκτα, το ντοκιμαντέρ επικεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά σε γυναίκες, με τον μοναδικό άντρα που παρουσιάζεται στο φιλμ να είναι ο καπετάνιος του καϊκιού που τις μεταφέρει στο σημείο που βουτάνε. Καθώς η Κλαούντια Βαρεχάο παρουσιάζει τρεις γενιές γυναικών του επαγγέλματος, δείχνει πως, παρόλη την δυσκολία του επαγγέλματός τους, (ιδιαίτερα συνυπολογίζοντας πως, μιας και πρόκειται για εποχιακό επάγγελμά, τον υπόλοιπο χρόνο δουλεύουν σε φάρμες) είναι ευτυχισμένες, γελούν πολύ συχνά και απολαμβάνουν τη ζωή τους, τόσο εντός όσο και εκτός δουλειάς. Ακόμα ένα στοιχείο που αναδεικνύεται είναι η αρμονική σχέση τους με την φύση και η πνευματικότητα που τις χαρακτηρίζει, όπως γίνεται φανερό από τις συχνές προσευχές τους. Κατ'αυτόν τον τρόπο, η Βαρεχάο κάνει ένα σαφές σχόλιο για την σπουδαιότητα της παράδοσης, ιδιαίτερα στην Ιαπωνία, η οποία, παρά την τεράστια ιστορία της, κινείται με γοργούς ρυθμούς προς τον μοντερνισμό, με τις νέες γενιές να έχουν γυρίσει την πλάτη τους στις παραδόσεις.
Οι σκηνοθέτες ντοκιμαντέρ συχνά υποπίπτουν σε δύο λάθη. Το πρώτο είναι πως παρουσιάζουν πολύ συχνά τους εαυτούς τους μπροστά στην κάμερα, «κλέβοντας», κατ' αυτόν τον τρόπο, χρόνο από το θέμα τους. Το δεύτερο είναι πως χρησιμοποιούν διάφορες «καλλιτεχνικές» τεχνικές σκηνοθεσίας και κινηματογράφησης, επίσης ξεφεύγοντας από το θέμα, για να αναδείξουν τις ικανότητές τους και να κάνουν πιο εμπορικό το αποτέλεσμα. Η Βαρεχάο αποφεύγει και τους δύο αυτούς σκοπέλους, παρουσιάζοντας μια άκρως ρεαλιστική (ή νατουραλιστική αν θέλετε) προσέγγιση του θέματος, εστιάζοντας αποκλειστικά στους «πρωταγωνιστές» και στις ζωές τους. Ο αργός ρυθμός και η σχεδόν παντελής έλλειψη μουσικής κινούνται στο ίδιο πλαίσιο. Τεχνικά όμως, το ντοκιμαντέρ έχει εξαιρετική ανάλυση εικόνας και τα υποβρύχια πλάνα είναι άκρως εντυπωσιακά, αποτυπώνοντας τις πραγματικές συνθήκες της δουλειάς τους. Το ίδιο ισχύει και για τον ήχο και τα ελάχιστα μουσικά κομμάτια, τα οποία μάλιστα αποδίδονται από τις πρωταγωνίστριες.
 
Το Ama-san είναι ένα ντοκιμαντέρ όπως θα έπρεπε να είναι, τόσο σκηνοθετικά όσο και τεχνικά. Το μοναδικό μειονέκτημά του είναι πως, μιας και το θέμα είναι πολύ συγκεκριμένο, είναι πιθανόν να μην έχει απήχηση σε αυτούς που δεν ενδιαφέρονται για τις καταδύσεις ή την ιαπωνική παράδοση.
 
Το φιλμ είναι μια συμπαραγωγή της Terratreme Filmes και της Mira Film

Φωτογραφικό υλικό





Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
«Περσέας και Ανδρομέδα»: Η πιο παραμυθένια ιστορία της μυθολογίας ταξιδεύει σ' όλη την Ελλάδα από την Κάρμεν Ρουγγέρη
«Περσέας και Ανδρομέδα»: Η πιο παραμυθένια ιστορία της μυθολογίας ταξιδεύει σ' όλη την Ελλάδα από την Κάρμεν Ρουγγέρη
με 0 Σχόλια 1400 Views
«Περσέας και Ανδρομέδα»:  Η πιο παραμυθένια ιστορία της Μυθολογίας μας ταξιδεύει σ' όλη την Ελλάδα από την παιδική σκηνή της Κάρμεν Ρουγγέρη
Περισσότερα ...

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή