59ο ΦΚΘ: Συζήτηση - Η παιδική ταινία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη

688 Views
59ο ΦΚΘ: Συζήτηση -  Η παιδική ταινία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη 59ο ΦΚΘ: Συζήτηση - Η παιδική ταινία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη

 .

Συζήτηση: Η παιδική ταινία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη
 
Το Σάββατο 10 Νοεμβρίου 2018, στην Αποθήκη Γ’, πραγματοποιήθηκε συζήτηση με θέμα την παιδική ταινία στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσία της Γενικής Διευθύντριας του Φεστιβάλ Ελίζ Ζαλαντό.
 
Αρχικά, τον λόγο πήρε η κ. Ζαλαντό, η οποία καλωσόρισε όλους τους παρευρισκόμενους, εκφράζοντας παράλληλα την ελπίδα πως η συγκεκριμένη συζήτηση θα αποτελέσει εφαλτήριο για μια πιο σφαιρική και εποπτική προσέγγιση γύρω από το ζήτημα των παιδικών ταινιών.
 
Στη συνέχεια, μίλησε η Ελένη Χανδρινού, επικεφαλής της μελέτης που διεξήγαγε το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τους τελευταίους μήνες, σχετικά με την παραγωγή παιδικών ταινιών στη νοτιοανατολική Ευρώπη, η οποία και στάθηκε αφορμή για τη συγκεκριμένη συζήτηση. Η κ. Χανδρινού εξήρε τη σημασία αυτής της πρωτοβουλίας του φεστιβάλ, τονίζοντας πως πρέπει επιτέλους να δοθεί έμφαση στους ανήλικους θεατές, καθώς αυτοί είναι που θα αποτελέσουν το μελλοντικό κοινό των κινηματογραφικών ταινιών. «Τα στοιχεία που θα σας παρουσιάσουμε αφορούν πρωτίστως τις ταινίες που απευθύνονται σε κοινό ηλικίας μεταξύ 6 και 12 ετών. Το ζήτημα, πάντως, της ταξινόμησης κάθε ταινίας στο κατάλληλο ηλικιακό γκρουπ είναι εξαιρετικά σημαντικό», σημείωσε. Αμέσως μετά, και προτού παρουσιάσει στο κοινό μια σειρά από πολύ ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία, η ίδια αναφέρθηκε στις χώρες που περιλαμβάνονται στη συγκεκριμένη μελέτη, οι οποίες ήταν οι εξής: Αλβανία, Βοσνία, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρος, Ελλάδα, Κόσοβο, Μαυροβούνιο, ΠΓΔΜ, Ρουμανία, Σερβία και Σλοβενία.
 
Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά μιας παιδικής ταινίας;
  • Τουλάχιστον ένας από τους βασικούς πρωταγωνιστές (κατά προτίμηση ο κυριότερος) πρέπει να βρίσκεται τουλάχιστον στο προεφηβικό στάδιο
  • Η ταινία θα πρέπει να εκτυλίσσεται μέσα από την οπτική (POV) του παιδιού, στοιχείο που αποτελεί την ειδοποιό διαφορά σε σύγκριση με την οικογενειακή ταινία
 
Ποια είναι τα στατιστικά στοιχεία όσον αφορά την παραγωγή παιδικών ταινιών στις χώρες που περιλαμβάνονται στη μελέτη;
  • Σε ένα σύνολο 1.088 παραγωγών στις συγκεκριμένες χώρες, κατά την περίοδο 2013-2018, μονάχα 22 εξ αυτών ήταν παιδικές ταινίες (οι 4 από αυτές προέκυψαν το τρέχον έτος)
 
Από ποιες πηγές προέρχεται η χρηματοδότηση των παιδικών ταινιών;
  • Πρωτίστως, από κρατικά κονδύλια
  • Σημαντικό ρόλο, όπως πάντα, παίζει και η τηλεόραση
  • Aπό το δίκτυο διανομής
  • Αξιοσημείωτο στοιχείο αποτελεί η διαπίστωση ότι οι Ευρωπαίοι διανομείς, καθώς και η ευρωπαϊκή τηλεόραση, τείνουν να προτιμούν μοντέλα που έχουν πρωτύτερα δοκιμαστεί στην αμερικάνικη αγορά, ως μια κίνηση ελαχιστοποίησης του ρίσκου
 
Για ποιο λόγο οι νεαροί σκηνοθέτες και παραγωγοί δεν στρέφονται στην παιδική ταινία;
  • Πρώτα απ' όλα, δεν λαμβάνουν καμία κατευθυντήρια γραμμή που να τους οδηγεί προς μια τέτοια απόφαση, ούτε σε ακαδημαϊκό επίπεδο ούτε ως συμβουλή επαγγελματικού προσανατολισμού
  • Οι νέοι σκηνοθέτες τείνουν να επικεντρώνονται στο δικό τους ηλικιακό γκρουπ, το οποίο νιώθουν πως μπορούν να απεικονίσουν καλύτερα και από το οποίο προσβλέπουν αναγνώριση και καταξίωση
  • Όταν εν τέλει αποκτήσουν παιδιά, αν αποκτήσουν, ενδέχεται να επιδείξουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τις παιδικές ταινίες, αλλά μέχρι τότε είτε θα έχουν καταξιωθεί ακολουθώντας μια διαφορετική συνταγή (οπότε δύσκολα θα διαφοροποιηθούν από αυτή) είτε δεν θα έχουν κατορθώσει να χτίσουν ένα βαρύ όνομα (οπότε δύσκολα θα καταφύγουν σε μια παιδική ταινία)
  • Ο πιο πρόσφορος τρόπος προκειμένου να στραφούν οι νέοι επαγγελματίες του χώρου προς την παιδική ταινία είναι η παροχή κινήτρων οικονομικής φύσης ή υλικοτεχνικής υποστήριξης
 
Ποια είναι η πολιτική επί του ζητήματος τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε πανευρωπαϊκή κλίμακα;
  • Μονάχα δύο χώρες από αυτές που περιλαμβάνονται στη μελέτη διαθέτουν επισήμως θεσπισμένη πολιτική υποστήριξης των παιδικών ταινιών. Η Ελλάδα, όπου το 25% του προϋπολογισμού του Εθνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ) διατίθεται προς υποστήριξη των παιδικών ταινιών, και η Σλοβενία
  • Μέσω του Creative Europe, 24 παιδικές ταινίες έχουν λάβει υποστήριξη κατά την περίοδο 2014-2017
  • Κατά την ίδια περίοδο, άλλες 4 ταινίες έχουν λάβει υποστήριξη από το Eurimages
  • Οι σκανδιναβικές χώρες υποστηρίζουν σταθερά την παιδική ταινία, με κυριότερο παράδειγμα τη Δανία
  • Η Γερμανία αποτελεί τον μεγαλύτερο υποστηρικτή της παιδικής ταινίας σε πανευρωπαϊκή κλίμακα
  • Η Ολλανδία έχει προωθήσει μια πολιτική υποστήριξης του παιδικού ντοκιμαντέρ την τελευταία εικοσαετία, με εκπληκτικά αποτελέσματα
 
Αμέσως μετά, τον λόγο πήρε ο αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ολυμπίας Παντελής Παντελόγλου, ο οποίος μίλησε στο κοινό για τις δραστηριότητες και τις πρωτοβουλίες της διοργάνωσης αυτής. «Στόχος μας είναι να χτίσουμε ένα νέο κοινό για το μέλλον και να προσφέρουμε στο παιδικό κοινό ταινίες ποιοτικού περιεχομένου. Τον προσεχή Δεκέμβρη θα διεξαχθεί το 21οΦεστιβάλ Ολυμπίας, το οποίο θα περιλαμβάνει δύο νέες δράσεις: το pitching forum που έχει ως σκοπό να φέρει σε επαφή όλους τους επαγγελματίες του χώρου, έχοντας την παιδική ταινία ως κοινό άξονα, καθώς και η θέσπιση βραβείου ύψους 2.000 ευρώ, το οποίο θα δοθεί σε μια μικρού μήκους ταινία, διάρκειας μέχρι 20 λεπτών. Στόχος μας είναι να καταδείξουμε πως η παιδική ταινία πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ένα διακριτό και δυναμικό είδος κινηματογραφικής δημιουργίας, το οποίο διαθέτει εν δυνάμει ένα πολυπληθές και πολύ συμμετοχικό κοινό. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ μας, πέρα από το pitching forum, θα πραγματοποιηθούν παρουσιάσεις και διαλέξεις, στο πλαίσιο της επίτευξης του στόχου της δημιουργίας ενός διεθνούς δικτύου που θα προωθεί την παιδική ταινία”, ανέφερε.
 
Στη συνέχεια, τη σκυτάλη πήρε η κα. Sannette Naeyé, διευθυντής επί μια εικοσαετία στο Cinekids Film Festival της Ολλανδίας, η οποία δήλωσε αρχικά πως όλοι οι επαγγελματίες του χώρου θα πρέπει να απαγκιστρωθούν από την παρωχημένη αντίληψη πως η παιδική ταινία είναι ένα απλό. Αμέσως μετά, παρέθεσε μια πλειάδα από πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τη διάρθρωση και τη δομή της παιδικής ταινίας. «Πρέπει να αναλογιστούμε πως τα παιδιά περνούν πλέον ασύλληπτα μεγάλο κομμάτι του χρόνου τους σε online πλατφόρμες, πολύ περισσότερο χρόνο μάλιστα από αυτόν που δαπανούν στο σχολείο. Οι λόγοι που εξηγούν αυτό το φαινόμενο έγκεινται στη ανάγκη τους για διασκέδαση, για ανακούφιση από το άγχος και για συνεχή επαφή με τα δρώμενα και τα τεκταινόμενα. Οι παραγωγοί πρέπει να στραφούν στη λύση των συμπαραγωγών, στις πηγές χρηματοδότησης, στις ανταποδοτικές συνεργασίες σε εξειδικευμένους τομείς της κινηματογραφικής παραγωγής», δήλωσε χαρακτηριστικά. 
 
Ποια είναι η συνταγή της επιτυχίας για μια παιδική ταινία;
  • Η διάρκειά της δεν πρέπει να είναι μεγάλη
  • Το σενάριο πρέπει να έχει δομή και διάρθρωση και να μην είναι υπέρμετρα αφελές
  • Η πλοκή θα πρέπει να δρομολογείται μέσα από την παιδική ματιά
  • Θα πρέπει να είναι κατανοητή, χωρίς τρομερές αναλύσεις ή φλυαρίες
  • Θα πρέπει να είναι διασκεδαστική και να κινείται στα όρια της οικογενειακής ταινίας, χωρίς να εισέρχεται όμως σε αυτό το πεδίο
 
Πιο συγκεκριμένα, ποια θα πρέπει να είναι τα γνωρίσματα ενός σεναρίου μιας παιδικής ταινίας;
  • Δεν θα πρέπει να έχει αυστηρά ηθικολογικό περιεχόμενο
  • Θα πρέπει να αναδεικνύει τις σωστές άξιες
  • Το πολιτιστικό πλαίσιο αναφοράς θα πρέπει να φιλτράρεται μέσα από ειδικούς κώδικες που το καθιστούν κατανοητό
  • Δεν είναι απαγορευτικό να υπάρχει σύγκρουση με την ενήλικη οπτική, όποτε το απαιτούν οι περιστάσεις
  • Ο βασικός χαρακτήρας θα πρέπει να διαθέτει ψυχολογικό βάθος
  • Οι γονείς δεν θα πρέπει να απεικονίζονται με αρνητικό τρόπο
 
Πώς κατηγοριοποιούνται ηλικιακά τα παιδιά;
  • Στην ηλικία μεταξύ 2 και 4 ετών, αναπτύσσουν την ικανότητα της γλωσσικής παραγωγής, αντιλαμβάνονται την έννοια του συμβολισμού, αλλά δεν διαθέτουν ακόμη ικανότητα ενσυναίσθησης
  • Στην ηλικία μεταξύ 4 και 7 ετών, αναπτύσσεται η λογική αντίληψη, η αναζήτηση απαντήσεων, η ανάγκη για αναγνώριση, η δομημένη περιέργεια
  • Στην ηλικία 7 και 12 ετών, αναπτύσσονται οι κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες, η αξιολογική κρίση και η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων
  • Θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι υπάρχουν περίπου 2,2 δις παιδιά στον κόσμο και οι αποκλίσεις μεταξύ τους είναι χαώδεις (οικονομικό επίπεδο, πολιτιστικό υπόβαθρο, κοινωνικές ιδιαιτερότητες, περιβάλλον)
  • Θα πρέπει να υπάρξει σεβασμός στους κώδικες που ευδοκιμούν σε κάθε κοινωνία σχετικά με την παιδική ηλικία. Πχ στις ΗΠΑ είναι απαγορευμένο να φανεί στην οθόνη οτιδήποτε ερωτικό σε μια παιδική ταινία, ενώ στην Ευρώπη είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει παιδική ταινία με θρησκευτικό ή πολιτικό υπόβαθρο
  • Όποιες κι αν είναι οι διαφορές μεταξύ των παιδιών, είναι βέβαιο πως όλα ενδιαφέρονται για τα ίδια θέματα, που σχετίζονται με την οικογένεια, τους φίλους, το σχολείο και την αίσθηση του να μεγαλώνεις και να ωριμάζεις
 
Στο τελευταίο σκέλος αυτής της πολύ ενδιαφέρουσας συζήτησης, τον λόγο πήρε ο σέρβος παραγωγός Milan Stojanović, ιδρυτής της ΜΚΟ “FilmKultura”, η οποία στοχεύει στη μελέτη του κοινού ηλικίας 5-14 ετών. «Αφορμή για τη δημιουργία αυτού του φορέα υπήρξε η αποτυχία της ταινίας Barbarians πριν από λίγα χρόνια, η οποία απευθυνόταν σε κοινό 17-19 ετών, αλλά απέτυχε παταγωδώς να κινήσει το ενδιαφέρον στο συγκεκριμένο ηλικιακό γκρουπ. Προβληματιστήκαμε τόσο έντονα από αυτή την αποτυχία αποφασίσαμε να εμπλακούμε σε μία σειρά δράσεων ώστε να πείσουμε το νεανικό κοινό να στραφεί και σε κάτι διαφορετικό πέρα από blockbusters, animation και ταινίες τρόμου», ανέφερε σχετικά. Ακολούθως, ο κ. Stojanović μίλησε για το νέο εγχείρημά του, την ταινία How I Learned to Fly, το οποίο βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της παιδικής συγγραφέα Jasminka Petrović και το οποίο παρουσιάζει μεγάλες προκλήσεις όσον αφορά το μάρκετινγκ και την προώθηση, καθώς πρόκειται για μια σέρβικη ταινία, από σέρβο σκηνοθέτη και βασισμένη σε σέρβικο βιβλίο, η οποία όμως θα γυριστεί εξ ολοκλήρου στην Κροατία και στην κροατική γλώσσα. «Στη Σερβία, δεν υπάρχει θεσπισμένη χρηματοδότηση για τις παιδικές ταινίες σε κανέναν από τους δύο φορείς χρηματοδότησης κινηματογραφικών ταινιών, το εθνικό κέντρο κινηματογράφους της Σερβίας και τη δημοτική αρχή του Βελιγραδίου. Οι μόνες ευοίωνες προοπτικές για μια παιδική ταινία είναι η πιθανότητας μιας σταδιοδρομίας σε διεθνή φεστιβάλ ή κάποιο ιδιαίτερο γνώρισμα που θα έχει απήχηση στο ντόπιο κοινό. Θα πρέπει όλοι μας να παλέψουμε ώστε σε αυτούς τους δύο άξονες να προστεθεί και ένας τρίτος, αυτός του ποιοτικού περιεχομένου», ανέφερε, ολοκληρώνοντας την εισήγησή του.

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

kulturosupa.gr
kulturosupa.gr

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Οι πρωτοεμφανιζόμενες υποψήφιες ομάδες στα 10 ΘΒΘ μιλούν στην «Κ» - Ας τις γνωρίσουμε καλύτερα.
Οι πρωτοεμφανιζόμενες υποψήφιες ομάδες στα 10 ΘΒΘ μιλούν στην «Κ» - Ας τις γνωρίσουμε καλύτερα.
με 0 Σχόλια 508 Views
Στα πλαίσια προώθησης και προβολής των φετινών υποψηφίων των 10ων Θεατρικών Βραβείων Θεσσαλονίκης, απευθυνθήκαμε στο πιο ζωντανό και ελπιδοφόρο θεατρικό δυναμικό, στο «αύριο» του θεάτρου μας. Οι θίασοι που διεκδικούνν το Βραβείο Καλύτερης Πρωτοεμφανιζόμενης Ομάδας της Χρονιάς 2020, μιλούν στην Κουλτουρόσουπα 

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή