La Casa de Papel: Δράση και μαθήματα οικονομίας από την Ιβηρική Χερσόνησο

2306 Views
La Casa de Papel: Δράση και μαθήματα οικονομίας από την Ιβηρική Χερσόνησο La Casa de Papel: Δράση και μαθήματα οικονομίας από την Ιβηρική Χερσόνησο

 


Από τον Κωνσταντίνο Βαρούχα.
 
Η μεγαλύτερη χώρα της Ιβηρικής χερσονήσου ήταν ανέκαθεν μια ξεχωριστή κοιτίδα πολιτισμού με ιδιοφυείς εκπροσώπους σε όλες τις εκφάνσεις του. Στο χώρο της μεγάλης οθόνης έχει προσφέρει στο απαιτητικό πάντα κοινό του ταινίες-σταθμούς και καλλιτέχνες με ονόματα συνώνυμο της λέξης κινηματογράφος, όπως ο Πέδρο Αλμοδοβάρ. Ήταν επόμενο οι εξαιρετικές αυτές φουρνιές σκηνοθετών, σεναριογράφων, ηθοποιών να παρεισφρήσουν και στον ραγδαία αναπτυσσόμενο χώρο της τηλεόρασης και να δημιουργήσουν παραγωγές-διαμάντια, εφάμιλλες σε ποιότητα των δημιουργιών στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Το Lacasadepapel, η σειρά που έχει κάνει το διαδίκτυο να βουίζει, θαρρεί κανείς ότι είναι το «κερασάκι στην τούρτα» των προσπαθειών των ανθρώπων της ισπανικής τηλεοπτικής βιομηχανίας όλα αυτά τα χρόνια.
 
Τα δέοντα της τεράστιας αυτής επιτυχίας πρέπει να αποδοθούν στον αρχιτέκτονα της παραγωγής, τον δημιουργό Άλεξ Πίνα. Μαζί με τους συνεργάτες του και με την αρωγή αρχικά του ισπανικού σταθμού Antenna 3 έφεραν στους τηλεοπτικούς δέκτες μια καινοτόμα ιστορία, που πραγματεύεται το σχέδιο ενός ανθρώπου (του «Καθηγητή») σε συνεργασία με 8 άλλους ανθρώπους να τυπώσουν σε χαρτονομίσματα 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ από το εσωτερικό του Νομισματοκοπείου της Ισπανίας! Η σειρά ακολουθεί την εκπόνηση και την εκτέλεση του συγκεκριμένου σχεδίου, που περιλαμβάνει και ένοπλη ομηρία. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν εξολοκλήρου στην ευρύτερη περιοχή της Μαδρίτης, με τα εξωτερικά γυρίσματα να έχει γίνει προσπάθεια να γίνουν έξω από το κτίριο του Νομισματοκοπείου, αλλά τελικά να χρησιμοποιήθηκε το κτίριο του Εθνικού Ερευνητικού Κέντρου της Ισπανίας. Με 2 σεζόν ήδη ολοκληρωμένες η σειρά καθήλωσε το κοινό παγκοσμίως, με συνέπεια να αναγκάσει την εκπορευόμενη εκ Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής πλατφόρμα τηλεοπτικών σειρών Netflix να αγοράσει τα δικαιώματα της σειράς και να αναλάβει την παραγωγή της επερχόμενης τρίτης σεζόν.
 
Το ευφυές σενάριο δεν είναι αποκλειστικός λόγος που δεν μπορείς να σηκωθείς από τον υπολογιστή, έστω για να πας ένα περίπατο. Έχει δράση, έξυπνους και σωστά δομημένους χαρακτήρες, με την ξεχωριστή ιστορία του καθενός να προβάλλεται με ιδιαίτερα ανθρώπινο τρόπο. Ιδιαίτερη εντύπωση προκάλεσε το είδος της μάσκας που χρησιμοποιήθηκε για την έφοδο στο Νομισματοκοπείο, το πρόσωπο του μεγάλου Ισπανού Σαλβαντόρ Νταλί, έναν φανατικό θιασώτη της αναρχίας σαν καλλιτεχνική τεχνοτροπία. Παράλληλα, αρχικά σχηματίζεται η εντύπωση ότι μια τέτοια σειρά δεν μπορεί να συνεχιστεί παραπάνω από μια χρονιά, αλλά οι σεναριογράφοι της σειράς έχουν ήδη ετοιμάσει τα σενάρια για την τρίτη χρονιά, χωρίς να δίνεται η αίσθηση στον τηλεθεατή ότι το τραβάνε από τα μαλλιά για λόγους τηλεθέασης. Επιπρόσθετα, παρακολουθώντας την σειρά δεν μπορείς να μην δεθείς με τους πρωταγωνιστές. Η οξυδέρκεια του «Καθηγητή» και η απίστευτη ηρεμία και κυνικότητα του «Βερολίνο» είναι τα στοιχεία που συντελούν και στη βιωσιμότητα του εγχειρήματος που έχουν καταστρώσει, ενώ συγχρόνως κάνουν συνένοχο τον τηλεθεατή, με αυτό το πανέξυπνο «κλείσιμο του ματιού» που επιχειρούν ο σεναριογράφοι, να καταστήσουν αδύνατο στο τηλεοπτικό κοινό να μην συμπαθήσουν τους κατ’ ευφημισμόν ληστές.
 
Και ερχόμαστε στον σπουδαιότερο λόγο γιατί η σειρά αυτή είναι πραγματικά κολοσσιαίας σημασίας για την κατανόηση μιας ληστείας που λαμβάνει χρόνια στην πλάτη των απλών πολιτών, από την εποχή των βασιλικών αξιωμάτων μέχρι την τωρινή, της Δημοκρατίας. Η ληστεία αυτή λαμβάνει χώρα μέσω της αποκλειστικής εκχώρησης του δικαιώματος του τυπώματος του συναλλακτικού μέσου της αγοράς στην εκάστοτε Κεντρική Τράπεζα (Η Κεντρική Τράπεζα της Ισπανίας, όπως και της Ελλάδας, λειτουργεί εδώ και 16 χρόνια εθιμοτυπικώς με ελάχιστες αρμοδιότητες, καθώς αρμόδια πλέον είναι η Ευρωπαική Κεντρική Τράπεζα). Με αυτό το αποκλειστικό δικαίωμα στην εκάστοτε Κεντρική Τράπεζα δημιουργούνται άπειρες στρεβλώσεις, με χαρακτηριστικότερη την δημιουργία πληθωριστικών και αποπληθωριστικών τάσεων στην αγορά ανάλογα με τις ορέξεις και συμφέροντα της καθεστηκυίας τάξης. Επίσης δημιουργείται μια κατάφωρη αδικία με τη μορφή συσσώρευσης πλούτου σε κλάδους όπως η Κεντρική Τράπεζα και οι εμπορικές τράπεζες, καθώς τους παρέχετε η δυνατότητα να δανείζουν ένα κομμάτι χαρτί (λαϊκιστή) και να απομυζούν πραγματικό πλούτο από τους πολίτες ( από πάσης φύσεως παραγωγές και παροχές υπηρεσιών). Για τους παραπάνω λόγους, ειλικρινά ήταν ευχάριστη έκπληξη που μια σειρά καυτηριάζει ένα τόσο κομβικό για την καθημερινή ζωή φαινόμενο και θα ήταν ευχής έργον να λειτουργήσει ως μορφή προβληματισμού και αφύπνισης.


Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

kulturosupa.gr
kulturosupa.gr

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή