Το «Γκαμπί της Βασίλισσας», μια σειρά διαμάντι. Είδαμε και σχολιάζουμε.

13067 Views
Το «Γκαμπί της Βασίλισσας», μια σειρά διαμάντι. Είδαμε και σχολιάζουμε. Το «Γκαμπί της Βασίλισσας», μια σειρά διαμάντι. Είδαμε και σχολιάζουμε.

 


 
Η δεκάδα που διαμορφώνεται από τις προτιμήσεις των συνδρομητών του Νέτφλιξ δεν είναι πάντα απόδειξη ποιότητας για το περιλαμβανόμενο στις θέσεις αυτές, περιεχόμενο.
 
Όμως η σειρά, Το Γκαμπί της Βασίλισσας (The Queen’s Gambit) που μετρά μόλις πέντε ημέρες που είναι διαθέσιμη για θέαση, είναι μια ευχάριστη εξαίρεση σε αυτό, καθώς πρόκειται για μια εξαιρετική σειρά από κάθε πλευρά.
 
Το Γκαμπί της Βασίλισσας ολοκληρώνεται σε επτά ωριαία επεισόδια, και χαρακτηρίζεται από την πλατφόρμα ως κοινωνικό δράμα, κατάλληλο για ηλικίες άνω των 16 ετών.
 
Είναι βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο του WalterTevis (the Hustler, The man who fell to earth, The color of money) που κυκλοφόρησε το 1983, και πρόκειται για φανταστική ιστορία.
 
Μας μεταφέρει στην Αμερική την δεκαετία του ’50 και παρακολουθούμε την ζωή της οκτάχρονης τότε Μπεθ Χάρμον, η οποία μεγάλωνε με την μητέρα της, όταν ένα τροχαίο της στέρησε την ζωή και έτσι η μικρή χωρίς άλλον κηδεμόνα καταλήγει σε ένα ορφανοτροφείο θηλέων.
 
Στο πρώτο επεισόδια, αλλά και στα φλασμπακ που βλέπουμε στα επόμενα, την μικρή Μπεθ υποδύεται η πολύ καλή, Isla Johnston.
 
 
Η Μπεθ είναι ένα παιδί που, όπως αποκαλύπτεται σταδιακά, δεν έχει ζήσει σε ομαλό οικογενειακό περιβάλλον τα πρώτα χρόνια της ζωής της, και αυτό κάνει όλο και πιο κατανοητή την, σχεδόν αντικοινωνική και εσωστρεφή παρουσία της.
 
Όταν θα παρακολουθήσει τυχαία τον επιστάτη του ορφανοτροφείου (Βill Camb) να παίζει μόνος σκάκι στο υπόγειο, ένας νέος κόσμος ανοίγεται μπροστά της. Συναρπάζεται από το πνευματικό παιχνίδι και χρησιμοποιώντας εικόνες που δημιουργεί με το μυαλό της, και την βοήθεια του επιστάτη, δραπετεύει από την καθημερινότητά της και καταφέρνει να εξελιχθεί σε μεγάλο σκακιστικό  ταλέντο.
 
Στο μεταξύ, το ορφανοτροφείο στην προσπάθειά του ελέγξει σώμα και μυαλό των τροφίμων, τους χορηγεί ηρεμιστικά χάπια, τα οποία προκαλούν εθισμό στην μικρή Μπεθ.
 
Στην εφηβεία της (πλέον την υποδύεται η Anya Taylor Joy) υιοθετείται από ένα ζευγάρι και μια νέα ζωή ξεκινάει για εκείνη. Σταδιακά ξεκινάει την επαγγελματική ενασχόληση με το σκάκι, στο οποίο και γρήγορα ξεχωρίζει για τις εκπληκτικές της αποδόσεις και ανταγωνίζεται σημαντικούς άνδρες σκακιστές της εποχής της, καθώς μιλάμε για ένα ανδροκρατούμενο άθλημα, όπως όμως ήταν και τα πάντα τότε.
 
Η σειρά ολοκληρώνεται την δεκαετία ΄60, όταν πλέον εκείνη είναι είκοσι ετών.
 
Κατά την διάρκειά της θίγονται πολλά κοινωνικά θέματα, όπως αυτό του φυλετικού ρατσισμού, του σεξισμού, και των εθισμών, καθώς η Μπεθ αντιμετωπίζει εξάρτηση από αλκοόλ και ηρεμιστικά. Όμως ο τρόπος που δίνονται εξυπηρετεί τον σκοπό χωρίς να ¨φορτώνει¨ τον θεατή και ενώ πρόκειται για δραματική σειρά, δεν βαραίνει τόσο το κλίμα και την πλοκή ώστε να εγκλωβίζεται το συναίσθημα και το ενδιαφέρον μόνο εκεί.
 
 
Η Μπεθ εντοπίζει νωρίς τι σημαίνει να είσαι γυναίκα την δεκαετία του ’60 και πόσο εμπόδιο μπορεί να της σταθεί αυτό στον δρόμο της, όμως είναι πάντα ξεκάθαρη ως προς την θέση και τα θέλω της, και υπερασπίζεται την γυναικεία φύση και το φύλο της με σθένος, κερδίζοντας έτσι τελικά τον σεβασμό και την εκτίμηση των ανδρών αντιπάλων της, όπως και του κοινού.
 
Η αγάπη και ο έρωτας είναι παρόντες σε όλη την σειρά ακόμη και με την απουσία τους. Μητρική και πατρική αγάπη αρχικά, συντροφική και ερωτική στην πορεία, είναι έννοιες που αναζητούνται από την Μπεθ και καλείται μόνη της να τις ανακαλύψει και να τις αποδεχτεί στο βαθμό που της δίνονται στην ζωή της.
 
Το ερώτημα που αιωρείται σε όλη την διάρκεια της σειράς είναι αν η εξάρτηση, ωθώντας την στα άκρα, ήταν εκείνη που την έφτασε να εξελιχθεί σε κορυφαία σκακίστρια, ή αν αντιθέτως ήταν αυτό που την σαμπόταρε σε αυτήν την πορεία. Το σίγουρο είναι ότι θα την οδηγούσε αργά ή γρήγορα στην αυτοκαταστροφή.
 
Η σειρά καταφέρνει να κλιμακώσει την αγωνία του θεατή, και πραγματικά κανένα λεπτό από 420 συνολικά της, δεν είναι περιττό.
 
To σενάριο και η σκηνοθεσία, ανήκουν στον Scott Frank, που πραγματικά δεν άφησε τίποτα στην τύχη του και φαίνεται. Ο Frank πρωτοδιάβασε το βιβλίο δέκα χρόνια πριν και επικοινώνησε άμεσα με τον συγγραφέα του, από τότε σχεδίαζε πως θα υλοποιήσει αυτό που είχε στο μυαλό του.
 
Ένα από τα πολύ δύσκολα που είχε να αντιμετωπίσει, ήταν πως να κάνει τόσα διαφορετικά ζευγάρια παικτών που απλά κάθονται σιωπηλά και κινούν πιόνια, να μην είναι βαρετά. Και τα κατάφερε αριστουργηματικά, με τα κοντινά, τις παύσεις, τον συγχρονισμό των συνεργατών του που αιχμαλώτισαν την λεπτομέρεια της κίνησης.
 
Οι παρτίδες που βλέπουμε να παίζει η πρωταγωνίστρια δεν είναι τυχαία κίνηση πιονιών αλλά προσεκτικά σχεδιασμένες ειδικά για την σειρά, από μια ομάδα μεγάλων σκακιστών που περιλαμβάνει τους Bruce Pandolfini και Garry Kasparov. Ακόμη κι όταν έχει προχωρήσει το παιχνίδι και ο θεατής δεν βλέπει όλες τις κινήσεις που μεσολάβησαν, είχαν γίνει μία μία στην σκακιέρα, μέχρι να φτάσει η παρτίδα στο σημείο που βλέπουμε. Ενώ και οι πρωταγωνιστές ήξεραν ακριβώς τι πιόνι μετακινούν και γιατί.
 
Το σάουντρακ της σειράς και την γενική μουσική επιμέλεια, υπογράφει ο συνθέτης Carlos Rafael Rivera, από τον οποίο αρχικά ζήτησε ο σκηνοθέτης να χρησιμοποιήσει ένα μόνο μουσικό όργανο για να ¨ντύσει¨ την σειρά, το πιάνο. Κατά την διάρκεια των συζητήσεων όμως θεώρησαν καλύτερο η μουσική να ακολουθεί το «άνοιγμα» του κόσμου της Μπεθ, προσθέτοντας κι άλλα μουσικά όργανα. Τις σιωπές από μουσική ή διαλόγους, ντύνει ο ήχος του ρολογιού του σκάκι, και ήταν πραγματικά στοίχημα για τον ίδιο τον συνθέτη όπως έχει δηλώσει, να συγχρονίσει τους ρυθμούς της μουσικής και των χρονομέτρων, που καταλαμβάνουν μεγάλο μέρος της σειράς, ώστε να μην είναι ενοχλητικό ούτε βαρετό για το αυτί του θεατή. 
 
Τα κοστούμια είναι επιλογές της σχεδιάστριας Gabriele Binder (Οι ζωές των άλλων, Μην χαμηλώνεις το βλέμμα) και είναι ένα ακόμη από τα δυνατά σημεία της σειράς.
 
 
Βλέπουμε πως το στυλ της Μπεθ εκτός από κομβικό σημείο σεναριακά για την εξέλιξή της προσωπικότητάς της το οποίο και εξελίσσεται μαζί με εκείνη, είναι και ένα αισθητικό κομμάτι της σειράς που απεικονίζει τέλεια την προσαρμογή στην αλλαγή των δεκαετιών. Ρούχα, μαλλιά και μακιγιάζ, προσεγμένα στην λεπτομέρειά τους, μεταφέρουν ιδανικά το κλίμα της εποχής.
 
Μια λεπτομέρεια για παρατηρητικούς θεατές, και ένδειξη του ότι τίποτα σε αυτήν την σειρά δεν είναι τυχαίο, είναι οι χρωματικές επιλογές των ρούχων την πρωταγωνίστριας. Σχεδόν όλες στα χρώματα του σκακιού. Άσπρο-Μπεζ και Μαύρο.
 
Δεν είναι ακόμη γνωστό αν έτσι θέλησαν να δείξουν την εμμονή της Μπεθ με το σκάκι, τόσο ώστε να επηρεάζει ακόμη και το στυλ της ή απλά ήταν μια λεπτομέρεια που επιλέχθηκε για να προσθέσει στην ατμόσφαιρα της σειράς.
 
Μπορεί να αφιερωθεί ένα ολόκληρο άρθρο με σχολιασμό για κάθε μία εμφάνισή της, και είναι σίγουρο ότι μελλοντικά θα δούμε πολλά τέτοια. Αριστουργηματικές επιλογές δε, αποτελούν τα σύνολα που βλέπουμε να φοράει στο τελευταίο επεισόδιο.
 
Η αποκάλυψη της σειράς, που θεωρείται δεδομένο ότι χωρίς εκείνη, θα έχανε πολλή από την αίγλη της είναι η Anya Taylor Joy. H 24χρονη που γεννήθηκε στο Μαϊάμι και έχει καταγωγή από Αφρική, Ισπανία, Αγγλία, Σκωτία και Αργεντινή, AnyaTaylor Joy,και υποδύεται την Μπεθ, δίνει μια καταπληκτική ερμηνεία, κάνοντας τον θεατή να μην μπορεί να πάρει τα μάτια του από πάνω της. Τα κοντινά στα δάχτυλά της όπως κινούν τα πιόνια μαγνητίζουν, όπως και τα σκούρα μάτια της που μιλούν χωρίς να χρειάζεται να χρησιμοποιήσει την φωνή της.
 
H Αnya, μετράει ήδη πάνω από δέκα ταινίες στο ενεργητικό της, επτά σειρές και αρκετά βραβεία, και όχι τυχαία.
 
Ο τρόπος που καταφέρνει να μας πείσει ότι είναι πραγματικά η ιδιόρρυθμη, εθισμένη αλλά και χαρισματική Μπεθ, είναι αριστοτεχνικός. Όσο για τα σημεία που παίζει με τους αντιπάλους της και έχει ως μόνα εκφραστικά μέσα το πρόσωπο και τα χέρια της, όπως έχει δηλώσει εκεί την βοήθησε να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα η σκέψη του συναισθήματος ενός καρχαρία που έχει περικυκλώσει μια πεσμένη φώκια. Και μπορούμε να πούμε ότι το εγχείρημα πέτυχε.
 
Για χάρη της σειράς, η Anya έμαθε να παίζει όντως σκάκι.
 
Είναι δεδομένο πως θα την ξαναδούμε μελλοντικά, και θα μας απασχολήσει για δουλειές της, το περιμένουμε με ενδιαφέρον.
 
Και τι είναι τελικά αυτό Το Γκαμπί της Βασίλισσας; Tον όρο Gambit στο σκάκι χρησιμοποιούμε όταν ο λευκός στο άνοιγμα προσφέρει πιόνι.1.δ4 . Ο λευκός ανοίγει με το πιόνι μπροστά από τη βασίλισσα. Ο μαύρος απαντά συμμετρικά 1.δ5. Η δεύτερη κίνηση του λευκού 2.γ4 είναι το Γκαμπί της βασίλισσας που μετά ανάλογα με την απάντηση του μαύρου χωρίζεται σε αποδεκτό και μη αποδεκτό.
 
Και αν κάτι κατάφερε η σειρά, είναι σίγουρα να κάνει πολλούς ανθρώπους να θέλουν να μάθουν σκάκι. Όχι γιατί έγινε ξαφνικά λιγότερο πολύπλοκο, αλλά γιατί έγινε περισσότερο γοητευτικό ώστε να αξίζει τον κόπο. 

.


-k-

Δείτε αυτά:
-Τι παίζουν τα θέατρα στη Θεσσαλονίκη τώρα, κλικ εδώ.
-Τι παίζουν οι κινηματογράφοι στη Θεσσαλονίκη, κλικ εδώ.
-Θέατρο: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Συναυλίες: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Σινεμά: Είδαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
-Βιβλίο: Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε, κλικ εδώ.
.
-Κερδίστε προσκλήσεις - Βιβλία, κλικ εδώ.
 ..
Ακολουθήστε μας στα social media
 ..
      

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Ιωάννα Δούνδη
Ιωάννα Δούνδη
Γεννήθηκα στις 30/3/1984 στην Θεσσαλονίκη, έτσι και να θέλω μελλοντικά να κρύψω την ηλικία μου, θα μπορείτε πλέον να με ξεμπροστιάσετε. Πιστεύω στην φράση του Μπέρναρντ Σω " Όταν κάτι είναι αστείο, ψάξτο προσεκτικά για μια κρυμμένη αλήθεια" , και ταυτόχρονα το γκουγκλάρω για να δω πόσο αλήθεια είναι ότι το είπε αυτός, γιατί τέτοιος άνθρωπος είμαι. Αν χαμογελάσεις με κάτι που έγραψα, αν μάθεις κάτι που δεν ήξερες, αν βρεις μια άποψη που θα σε κάνει να ταυτιστείς στα κείμενά μου, θα έχω πετύχει τον στόχο μου. Αν δεν συμβεί τίποτα απο αυτά, ή δεν σου άρεσε ότι διάβασες, δεν πειράζει. Αν άρεσα σε όλους, θα ήμουν η Μόνικα Μπελούτσι, τηγανητή πατάτα ή παγωτό. Email επικοινωνίας : ioanna.doun@yahoo.gr

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή