«Κάθε έρωτας είναι μια απόπειρα καθυστέρησης του πεπρωμένου» με αφορμή «Το φάντασμα του Αλεξάντερ Βολφ» του Γ. Γκαζντάνοφ. Διαβάσαμε και σχολιάζουμε.
Είστε εδώ: Home / ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ / «Κάθε έρωτας είναι μια απόπειρα καθυστέρησης του πεπρωμένου» με αφορμή «Το φάντασμα του Αλεξάντερ Βολφ». Διαβάσαμε και σχολιάζουμε.
«Κάθε έρωτας είναι μια απόπειρα καθυστέρησης του πεπρωμένου» με αφορμή «Το φάντασμα του Αλεξάντερ Βολφ». Διαβάσαμε και σχολιάζουμε.
21 Ιουλίου 2015 547 Views
«Το φάντασμα του Αλεξάντερ Βολφ» ήταν ο τίτλος του βιβλίου-δώρου μου. Ένα άγνωστο βιβλίο στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό, αν και γραμμένο το 1948. Ένα εξαιρετικό πορτραίτο ενός Ρώσου εξόριστου στο Παρίσι (ίσως να είναι το alter ego του συγγραφέα) στα χρόνια του Μεσοπολέμου γύρω από τον άξονα «πεπρωμένον φυγείν αδύνατο» που για πολλά χρόνια είχε κλειδωθεί στο συρτάρι.
Ένας άντρας γύρω στα 30 μας αφηγείται ένα περιστατικό της ζωής του, όταν ήταν ακόμη δεκαέξι ετών κι υπηρετούσε ως στρατιώτης στο μέτωπο στο νότο της Ρωσίας, στην Ουκρανική στέπα, κατά τη διάρκεια του εμφυλίου. Συγκεκριμένα πυροβολεί έναν καβαλάρη του Κόκκινου στρατού, ως άμυνα έναντι της επίθεσης που δέχτηκε και του θανάτου του αλόγου του και καταφέρνει να διαφύγει με το άσπρο άλογό του αντιπάλου του. Χρόνια αργότερα διαβάζοντας μία συλλογή διηγημάτων γραμμένη από τον Αλεξάντρ Βολφ με τον τίτλο I’ll Come Tomorrow επηρεάζεται τόσο πολύ από το διήγημα “The Adventure in the Steppe”, που αποφασίζει να μάθει κάποια πράγματα για το συγγραφέα. Έχει την ακλόνητη πεποίθηση ότι η ιστορία αυτή αναφέρεται σε εκείνο το περιστατικό που έζησε στον εμφύλιο. Ταξιδεύει ως το Λονδίνο όπου επιδιώκει ένα ραντεβού με το συγγραφέα.
Εκεί συναντά τον εκδότη, ο οποίος απρόθυμα καταλήγει να καθησυχάζει τον ήρωα πως θα επικοινωνήσει με το συγγραφέα και θα τον ενημερώσει για την επικείμενη συνάντηση. Γυρνώντας ο ήρωας στο Παρίσι, όπου πλέον ζει κι εργάζεται ως δημοσιογράφος, γνωρίζει τυχαία κάποια παραμονή Χριστουγέννων, σε ένα εστιατόριο, έναν ηλικιωμένο Ρώσο, ο οποίος όπως θα αποκαλυφθεί στη διάρκεια της γνωριμίας, γνωρίζει το μυστηριώδη Άγγλο συγγραφέα, ο οποίος δεν είναι Άγγλος αλλά Ρώσος που γράφει στα αγγλικά, γιατί έτσι θα έχει μεγαλύτερο οικονομικό όφελος. Ο ήρωας λοιπόν επιστρέφει στην κανονικότητα της ζωής του, χωρίς να καταφέρει να συναντηθεί με τον Βολφ. Στις σελίδες του βιβλίου περιγράφεται η καθημερινότητά του στο Παρίσι, η γνωριμία του με μια γοητευτική γυναίκα, τη Γιελένα Νικολάγιεβνα, η συνάντηση με ένα «φάντασμα».
Όλα συμβαίνουν υπό την ατέρμονη σκέψη εκείνου του περιστατικού του παρελθόντος του αφηγητή. Όλα γυρίζουν γύρω από αυτό και τον μυστηριώδη κύριο Βολφ. Η μοίρα του ήρωα φαίνεται να είναι συνυφασμένη με αυτό τον άνδρα. Ο Γκαζντάνοφ στην αφήγησή του επιπλέει ανάμεσα στη ζωή και θάνατο, την λογική και την τρέλα. Η τυχαιότητα, η μνήμη, οι ενοχές, ο έρωτας, ο θάνατος, η λογοτεχνία, η δημοσιογραφία, η πυγμαχία μπλέκονται στην αφήγηση, προσδίδοντας ένα βαθύ φιλοσοφικό στοχασμό, μα παράλληλα εκθέτοντας τις μικρές καθημερινές χαρές ενός μέσου ανθρώπου. Το παρελθόν του ήρωα είναι ο κύριος άξονας του βιβλίου.
l
Καθ’ όλη την διάρκεια της αφήγησης, ζητείται απάντηση στην αιώνια απορία αν η ζωή προηγείται του θανάτου ή αν ο θάνατος επιβεβαιώνει την ίδια την ζωή με την έλευσή του ή πάλι αν υπάρχει αυτό το va et vient (πήγαινε έλα). Οι Ερινύες που εμφανίζονται αιφνίδια στο μυαλό του ήρωα τον εξωθούν σε μόνιμη ενοχικότητα που καταλήγει σε αυτομαστίγωμα, παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι ό,τι συνέβη, συνέβη εν καιρώ πολέμου. Κι όταν μετά από χρόνια τυχαίνει να επανέλθουν μέσω ενός αναγνώσματος οι «ληθαργικές» τύψεις, εκείνος, σαν άλλος Οιδίποδας, προσπαθεί να σωθεί από αυτές.
Η μοίρα, λοιπόν, αποτυπώνεται μέσω της πένας του Γκαζντάνοφ, ως ο κινητήριος μοχλός για την εξιλέωση. Μπροστά στην παραδοχή της ασημαντότητας της ανθρώπινης ύπαρξης, ο καθένας μας προσπαθεί να απολέσει το φόβο του θανάτου και να ζήσει. Ίσως όμως η δική του επιβίωση να είναι συνυφασμένη με την εξαφάνιση κάποιου άλλου. Ο θάνατος άλλωστε κι η ευτυχία είναι έννοιες της ίδιας τάξης, καθώς και οι δύο περικλείουν μέσα τους την έννοια της ακινησίας, όπως γράφει ο Γκαζντάνοφ. Ίσως το μόνο γιατρικό στις πληγές που ανοίγουν τέτοιες παραδοχές να είναι ο έρωτας.
Λίγες πληροφορίες για το συγγραφέα:
Γκαϊτό Γκαζντάνοφ (1903- 1971). Γεννήθηκε στην Πετρούπολη. Μετά το 1917 συμμετείχε στον ρωσικό εμφύλιο, πολεμώντας στο πλευρό των Λευκών. Μετά την ήττα έφυγε από τη Ρωσία. Το 1923 εγκαταστάθηκε στο Παρίσι κάνοντας διάφορες δουλειές. Το 1947-1948 δημοσιεύει σε συνέχειες σε περιοδικό, το Φάντασμα του Αλεξάντρ Βολφ, ίσως το σημαντικότερο έργο του. Από το 1952 δούλεψε στο ραδιόφωνο και έζησε στο Μόναχο όπου και πέθανε. Θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς Ρώσους συγγραφείς της διασποράς.
*φράση από το βιβλίο
«Το φάντασμα του Αλεξάντρ Βολφ»- Γκάιτο Γκαζντάνοφ
Μετάφραση: Ελένη Μπακοπούλου
Επίμετρο: Χρήστος Αστερίου
Εκδόσεις Αντίποδες
Με ετικέτα:
βιβλίο, νεα, ειδήσεις ΙΑΝΟΣ, προγράμματα, Θεσσαλονίκη, βιβλιοπαρουσιάσεις, Βιβλίο, κυκλοφορίες, νέα, βιβλιοκριτική, Χατζή, Αναγνωστοπούλου, διαβάσε και σχολιάζουμε,
Γραψε το σχολιο σου
Γραψε το σχολιο σου στο Facebook
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
-
-
Τέχνη και Σινεμά… όταν δυο κόσμοι ενώνονται. Από την Ελένη Μπουντουρέλη. - 13223
09:00 | 15 Μαρτίου 2016 -
-
Η Βιντεοεγκατάσταση Occupy, Resist, Produce στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης - 13211
16:00 | 14 Μαρτίου 2016
τελευταιες αναρτησεις
Κερδίστε προσκλήσεις για να δείτε: Την «οργασμική κωμωδία» «Οι γείτονες από Πάνω» στο θέατρο Κήπου
18 Αυγούστου 2022 με 2 Σχόλια 1291 ViewsΛάβετε μέρος στο διαγωνισμό του Kulturosupa.gr διεκδικώντας διπλές προσκλήσεις για να δείτε την κωμωδία «Οι γείτονες από πάνω» Πέμπτη 25/8, στο Θέατρο Κήπου.
Περισσότερα ...-
Η σπουδαία σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου στο Φεστιβάλ Βυζαντινών Νερόμυλων με ελεύθερη είσοδο.
18 Αυγούστου 2022 με 0 Σχόλια 1739 Views...μια μοναδική μουσική εμπειρία με τη διεθνούς φήμης σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου.Περισσότερα ... -
Ο Δημήτρης Ζερβουδάκης στο Φεστιβάλ Βυζαντινών Νερόμυλων με ελεύθερη είσοδο.
18 Αυγούστου 2022 με 0 Σχόλια 1480 Views...μια μοναδική δημιουργική συνάντηση του Δημήτρη Ζερβουδάκη με το κοινό της πόλης.Περισσότερα ...
Κατηγοριες
Video
Αρχειο Θεματων
- Ιανουάριος 2014
- Ιανουάριος 2015
- Ιανουάριος 2016
- Ιανουάριος 2017
- Ιανουάριος 2018
- Ιανουάριος 2019
- Ιανουάριος 2020
- Ιανουάριος 2021
- Ιανουάριος 2022
- Οκτώβριος 2013
- Οκτώβριος 2014
- Οκτώβριος 2015
- Οκτώβριος 2016
- Οκτώβριος 2017
- Οκτώβριος 2018
- Οκτώβριος 2019
- Οκτώβριος 2020
- Οκτώβριος 2021
- Νοέμβριος 2013
- Νοέμβριος 2014
- Νοέμβριος 2015
- Νοέμβριος 2016
- Νοέμβριος 2017
- Νοέμβριος 2018
- Νοέμβριος 2019
- Νοέμβριος 2020
- Νοέμβριος 2021
- Δεκέμβριος 2013
- Δεκέμβριος 2014
- Δεκέμβριος 2015
- Δεκέμβριος 2016
- Δεκέμβριος 2017
- Δεκέμβριος 2018
- Δεκέμβριος 2019
- Δεκέμβριος 2020
- Δεκέμβριος 2021
- Φεβρουάριος 2014
- Φεβρουάριος 2015
- Φεβρουάριος 2016
- Φεβρουάριος 2017
- Φεβρουάριος 2018
- Φεβρουάριος 2019
- Φεβρουάριος 2020
- Φεβρουάριος 2021
- Φεβρουάριος 2022
- Μάρτιος 2014
- Μάρτιος 2015
- Μάρτιος 2016
- Μάρτιος 2017
- Μάρτιος 2018
- Μάρτιος 2019
- Μάρτιος 2020
- Μάρτιος 2021
- Μάρτιος 2022
- Απρίλιος 2014
- Απρίλιος 2015
- Απρίλιος 2016
- Απρίλιος 2017
- Απρίλιος 2018
- Απρίλιος 2019
- Απρίλιος 2020
- Απρίλιος 2021
- Απρίλιος 2022
- Μάιος 2014
- Μάιος 2015
- Μάιος 2016
- Μάιος 2017
- Μάιος 2018
- Μάιος 2019
- Μάιος 2020
- Μάιος 2021
- Μάιος 2022
- Ιούνιος 2014
- Ιούνιος 2015
- Ιούνιος 2016
- Ιούνιος 2017
- Ιούνιος 2018
- Ιούνιος 2019
- Ιούνιος 2020
- Ιούνιος 2021
- Ιούνιος 2022
- Ιούλιος 2014
- Ιούλιος 2015
- Ιούλιος 2016
- Ιούλιος 2017
- Ιούλιος 2018
- Ιούλιος 2019
- Ιούλιος 2020
- Ιούλιος 2021
- Ιούλιος 2022
- Αύγουστος 2014
- Αύγουστος 2015
- Αύγουστος 2016
- Αύγουστος 2017
- Αύγουστος 2018
- Αύγουστος 2019
- Αύγουστος 2020
- Αύγουστος 2021
- Αύγουστος 2022
- Σεπτέμβριος 2014
- Σεπτέμβριος 2015
- Σεπτέμβριος 2016
- Σεπτέμβριος 2017
- Σεπτέμβριος 2018
- Σεπτέμβριος 2019
- Σεπτέμβριος 2020
- Σεπτέμβριος 2021
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ
-
-
Ο Δημήτρης Ζερβουδάκης στο Φεστιβάλ Βυζαντινών Νερόμυλων με ελεύθερη είσοδο..
18 Αυγούστου 2022
Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ
-
Εύβοια: Αρχαιολογική έρευνα δίνει νέα στοιχεία για τα δρακόσπιτα.
18 Αυγούστου 2022 -
Κωστής Παλαμάς, «Φορείς τον ήλιο φόρεμα, σκαμνί σου το φεγγάρι».
15 Αυγούστου 2022
Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
-
-
Παρά Θίν΄ Αλός 2022: Πρόγραμμα εκδηλώσεων με ελεύθερη είσοδο στην Καλαμαριά.
18 Αυγούστου 2022
Περισσότερη Θεσσαλονίκη
-
Καλοκαιρινά, Καυστικά & Καυσωνάτα ΜΟΥ.Τη.Σπάει | Κρίτωνας Ζαχαριάδης
17 Αυγούστου 2022Διακοπές, Τηλεοπτικές μεταγραφές, Τουρίστες, Θεατρικές Παραστάσεις σε Περιοδεία, Συμπεριφορές κ.α Παραθέτω τα δικά μου ΜΟΥ.Τ.Σ ( ΜΟΥ. Τη. Σπάει/νε) του καλοκαιριού... Και ξεκινωωωωωώ. Γράφει ο Κρίτωνας Ζαχαριάδης για την Κουλτουρόσουπα.
Περισσότερα ... -
Τα αχαχούχα - Γιάννης Σπαλιάρας: «Δεν ξέρω αν η γυναίκα της ζωής μου είναι η γάτα μου»
14 Αυγούστου 2022Ο ηθοποιός μίλησε για τη σχέση που έχει αναπτύξει με το κατοικίδιό του -
Στην Άχρηστη Πληροφορία… Τι φόρεσαν οι κυρίες στην Επίδαυρο: Από την Φ. Κομνηνού με κιμονό στο ροζ φόρεμα της Κ. Ευαγγελάτου (φωτό)
10 Αυγούστου 2022Στην Άχρηστη Πληροφορία... Πολλά ήταν τα διάσημα πρόσωπα που παρακολούθησαν την παράσταση «Αντιγόνη», στην Επίδαυρο.
Περισσότερα Της «K» το κάγκελο
-
Τρεις μορφές οργασμού – Η στάση που εγγυάται την επίτευξή τους
18 Αυγούστου 2022... το «κύμα» ... το «ηφαίστειο»... η «έκρηξη»
Περισσότερα ... -
Ο Τόμι Λι ανέβασε το πέος του και το Instagram άργησε να την κατεβάσει: Ιδού η αποκαλυπτική ΧΧΧ φωτό...
14 Αυγούστου 2022Ιδού η αποκαλυπτική ΧΧΧ φωτό... (ΠΡΟΣΟΧΗ: ακατάλληλη για ανηλίκους) -
H Annalisa είναι μια γυναίκα με μούσι: Συμφιλιώθηκε και σταμάτησε να ξυρίζεται χάρη στην υποστήριξη του συζύγου της
14 Αυγούστου 2022Η Annalisa ξύριζε από τα 13 χρόνια το πιγούνι της, αλλά πρόσφατα επέλεξε να αναδειχθεί σε σύμβολο αποδοχής της δικής της διαφορετικότητας.
Περισσότερα ...
Περισσότερη Παράξενη ζωή
-
Αρκούδα με τα δύο μωρά της βρέθηκε στο κέντρο της Καστοριάς...
13 Αυγούστου 2022 -
-
Περισσότερα Πλανήτης Γη
-
Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα στίβου: «Ασημένια» η Κατερίνα Στεφανίδη
18 Αυγούστου 2022 -
-
«Τα νούμερα»: Στα γυρίσματα της νέας σειράς του Φοίβου Δεληβοριά
15 Αυγούστου 2022
Περισσότερα Αυτά και άλλα