Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΣΤΟΝ ΑΔΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΝΑ ΤΗΣ ΚΑΡΥΣΤΙΑΝΗ. Διάβασε και σχολιάζει η ΜΑΝΤΩ ΧΑΤΖΗ.

402 Views
Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΣΤΟΝ ΑΔΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΝΑ ΤΗΣ ΚΑΡΥΣΤΙΑΝΗ. Διάβασε και σχολιάζει η ΜΑΝΤΩ ΧΑΤΖΗ. Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΣΤΟΝ ΑΔΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΝΑ ΤΗΣ ΚΑΡΥΣΤΙΑΝΗ. Διάβασε και σχολιάζει η ΜΑΝΤΩ ΧΑΤΖΗ.

Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΣΤΟΝ ΑΔΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΕΝΑ ΤΗΣ ΚΑΡΥΣΤΙΑΝΗ. Διάβασε και σχολιάζει η ΜΑΝΤΩ ΧΑΤΖΗ. 

Η Καρυστιάνη αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση στο χώρο των γραμμάτων. Ολιγόγραφη (μόλις 9 βιβλία έχει εκδώσει στα 20 χρόνια διαδρομής), που καταφέρνει όμως σε κάθε νέα της έκδοση  να κεντρίζει το ενδιαφέρον ειδημόνων και μη. Ίσως γιατί η γραφή της είναι επίκαιρη.
 
Στο τελευταίο της βιβλίο "Το φαράγγι" αφηγείται μια εκδρομή επτά αδελφών, των Λιόδηδων, στο φαράγγι της Σαμαριάς. Με φόντο την άγρια ομορφιά της Κρητικής φύσης, οι ήρωες πεζοπορούν και θυμούνται το παρελθόν. Φωναχτά και μη. Ο καθένας τους κουβαλά ένα παρελθόν με μυστικά και λάθη.
 
Ο Βαρδής, ο μεγαλύτερος, παντρεμένος με τρία μεγάλα πλέον παιδιά είναι ο διοργανωτής της εκδρομής αυτής. Πιστός στις υποσχέσεις του μα και στη μνήμη του πατέρα (μια ύστατη προσπάθεια αποδοχής ) καλεί τα υπόλοιπα αδέρφια να συμμετάσχουν στην πεζοπορία. Ένα κάλεσμα για να ξανασυναντηθούν και να τιμήσουν το νεκρό επί δεκαεπτά συναπτά έτη πατέρα τους. Ο άνθρωπος με το λιγότερο σκοτεινό παρελθόν. Αυτός κι η Ινώ. Μια νοικοκυρά που την απάτησε ο σύζυγος. Στον αντίποδα η Ευδοκία, που έχασε πρόσφατα τον άντρα της ζωής της. Η Θεώνη, η τρίτη αδελφή, έχει αποκοπεί εκούσια εδώ και χρόνια από την οικογένεια κι από τη ζωή. Ζει κάπου στην Καστοριά, ζωγραφίζοντας. Μια γυναίκα που δε γνώρισε τον έρωτα, έστω και φευγαλέα.  Όπως κι ο Βενιαμίν της οικογένειας, ο Αργύρης. Ερημίτης (ζει στην Αλεξανδρούπολη μόνος του) μετά από ένα τραγικό γεγονός που συνέβη στα μικράτα του, έχει επιλέξει ν' ανοίγει πόρτες σπιτιών μα ποτέ αυτή της καρδιάς του. Ο Ελισαίος, από την άλλη, δε ντράπηκε για την ομοφυλοφιλία του. Ισόβιος σύντροφος του Μάουρο ζει τη ζωή του στη γείτονα χώρα. Και τέλος ο Γεράσιμος...Ο νοσταλγός της κόρης του, της Χρυσής που ζει στην Αμερική, αλλά και της αριστεράς. Ναι, ο αδελφός αυτός πιστεύει στη δύναμη της Αριστεράς. Χρόνια ιδεολόγος προσπαθεί να πείσει τους υπολοίπους για τις αγνές προθέσεις του σοσιαλισμού. Μα δεν τα καταφέρνει.
 
Επτά αδέλφια διαφορετικά μεταξύ τους, που ενώνονται πέραν των δεσμών εξ' αίματος, με δεσμούς αγάπης. Μιας αγάπης που δεν έχει χάσει -ευτυχώς - τη ισχύ της στο πέρασμα του χρόνου. Τι κι αν δε συμφωνούν απόλυτα οι ήρωες; Νοιάζεται ο ένας τον άλλο, κι αυτό έχει τελικά σημασία. Υπάρχουν ο ένας για τον άλλο σε στιγμές μοναξιάς.
 
Στον «Άγιο της μοναξιάς» οι ήρωες βιώνουν τη μοναξιά. Η Στέλλα Σαλαγιά, μια 37χρονη καθηγήτρια Φυσικής, παίρνει μετάθεση για την «κωλόνησο». Ζει μόνη της σ’ ένα καινούριο περιβάλλον. Αναγκάζεται να γνωρίσει ανθρώπους και να συνάψει φιλικές σχέσεις. Για τις ερωτικές ούτε λόγος- «λιγόστεψαν σε αριθμό, ένταση και διάρκεια», όπως λέει η ηρωίδα.
 
 Μέχρι που γνωρίζει το Σίμο. Κι όλα αλλάζουν. Η ζωή στην «Κωλόνησο» γίνεται πιο υποφερτή. Υπάρχει όμως κι η πεθερά. Η Κλαίρη Αμανατίδη-Σεμερτζίδη δεν είναι μια συνηθισμένη γυναίκα. Μοιραία ύπαρξη που ασκεί μια παράξενη γοητεία σε όποιον τη γνωρίζει και τεράστια επιρροή στο γιο της. Υπερπροστατευτική μαζί του, ώστε να τον καταπιέζει αφόρητα. Όπως κι εκείνη από τη μητέρα της, την τετραπέρατη Lady Giannoula. Μια γυναίκα προκλητική, που ήθελε πάντα να εντυπωσιάζει το πλήθος, με δηλώσεις, με εμφανίσεις, παντί τρόπω τέλος πάντων. Ο Σίμος λοιπόν. Ένας καταπιεσμένος άντρας, παιδί ακόμη, που ζούσε μόνος του. Ώσπου γνώρισε τη Στέλλα. Κι αποφάσισε να αφήσει τη μοναξιά του και να ζήσει. Για να ζήσει όμως έπρεπε να απελευθερωθεί από τα δεσμά της μητέρας του. Διάλεξε το γρηγορότερο μα συνάμα και βιαιότερο τρόπο. Γίνεται μητροκτόνος. Ένας σύγχρονος Ορέστης. Κι η Στέλλα να πρέπει να διαλέξει: να μείνει κοντά του ή να συνεχίσει τη ζωή της. Οι έρωτες άλλωστε δεν ήταν το φόρτε της. Η μοναξιά μάλλον της ταίριαζε καλύτερα.
 
Ήρωες που υποφέρουν στη ζωή. Ζουν με τη μοναξιά, χωρίς όμως να την έχουν επιλέξει. Δεν είναι σύντροφοί της-η μοναξιά αποτελεί μια συνθήκη που πρέπει να ανεχτούν. Δειλοί ν’ αντιμετωπίσουν τους φόβους τους, μέχρι όμως να φτάσει ο κόμπος στο χτένι.
Βέβαια, κατ’ εμέ «Το φαράγγι» είναι ένα αριστουργηματικό δείγμα γραφής, σε αντίθεση με τον «Άγιο της μοναξιάς». Ο λόγος της Καρυστιάνη πιο στέρεος αποτυπώνει μεστότερα τη μοναξιά του ανθρώπου. Στον «Άγιο της μοναξιάς» ο  μακροσκελής λόγος εμποδίζει στη ροή κατά την ανάγνωση του βιβλίου, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνει και την κατανόηση.
 
Οι ήρωες και στα δύο βιβλία μοιράζονται κοινά χαρακτηριστικά- μοναξιά και θάνατος είναι κύρια ζητήματα, που τους απασχολούν. Όπως και το μέσο άνθρωπο. Άλλωστε τα βιβλία, όπως και κάθε μορφή τέχνης αντικατοπτρίζει τη σύγχρονη πραγματικότητα. Κι η αλήθεια είναι πως η σημερινή κοινωνία επιβάλλει σε κάθε ανθρώπινο ον τη μοναξιά-πιθανώς γιατί η αλήθεια δεν αντέχεται.
 
1. «Το φαράγγι»-Ιωάννα Καρυστιάνη
Εκδόσεις Καστανιώτη
 
2.  «Ο άγιος της μοναξιάς»-Ιωάννα Καρυστιάνη
Εκδόσεις Καστανιώτη

Φωτογραφικό υλικό




Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Με το βλέμμα στους επιδημιολογικούς χάρτες έρχονται 12 παραστάσεις στο θέατρο Αμαλία (και με στριμώκολες χωρητικότητες).
Με το βλέμμα στους επιδημιολογικούς χάρτες έρχονται 12 παραστάσεις στο θέατρο Αμαλία (και με στριμώκολες χωρητικότητες).
με 0 Σχόλια 2267 Views
Το θέατρο ΑΜΑΛΙΑ, δίνει τον δικό του αγώνα. Κάθε προγραμματισμός, κάθε προσπάθεια προγραμματισμού εκ προοιμίου είναι καταδικασμένη. Η καθημερινότητα μας δυστοπική γεμάτη καταθλιπτικά σενάρια. Για το αύριο ούτε λόγος να γίνεται…
Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή