Think out of the box - Λόγος IV. Γράφει η ιστορικός τέχνης, Οφηλία Ψωμαδάκη.

374 Views
Think out of the box - Λόγος IV. Γράφει η ιστορικός τέχνης, Οφηλία Ψωμαδάκη. Think out of the box - Λόγος IV. Γράφει η ιστορικός τέχνης, Οφηλία Ψωμαδάκη.

Think out of the box -  Λόγος IV.

Γράφει η ιστορικός τέχνης, Οφηλία Ψωμαδάκη.

    Στον εξαιρετικά διαμορφωμένο χώρο της αρχαίας ρωμαϊκής αγοράς φιλοξενείται ένα τμήμα της φετινής Photobinenale. Η  φετινή Photobiennale, αφιερωμένη στο Λόγο διευρύνει τα όρια της φωτογραφίας. Παύει να καταγράφει και να αποτυπώνει μόνο στιγμιότυπα της καθημερινής ζωής.Σημασία δεν έχει μόνο το περιεχόμενό της αλλά το πώς μπορεί να μας διδάξει να βλέπουμε – με περιέργεια, με φαντασία, όχι μόνο με μία λογική. Στο παρόν άρθρο, θα μιλήσουμε για τις σειρές των φωτογραφιών που διακρίναμε λόγω του ιδιαίτερου αισθητικού τους αποτελέσματος αλλά και της πρωτότυπης ιδέας που τις συνοδεύουν.

    Στη σειρά έργων Είσοδος-Έξοδος της Κλεοπάτρας Χαρίτου,διακρίνουμε ένα διάλογο ανάμεσα στο τώρα και στο παρελθόν, ανάμεσα σε αυτό που υπήρχε και σε αυτό που υπάρχει σε τωρινό χρόνο. Οι φωτογραφίες είναι τοποθετημένες σε δίπτυχα. Στη μία φωτογραφία μπορεί κανείς να δει εισόδους/εξόδους πολυκατοικιών, στοιχείο της καθημερινότητας και στην άλλη τάφους –εισόδους/εξόδους σε μία άλλη ζωή. Οι είσοδοι αυτοί (των πολυκατοικιών και των ταφών) μοιάζουν παράταιροι μεταξύ τους. Παρ’ όλα αυτά,  αν το σκεφτεί κανείς πέρα από το κατεστημένο πλαίσιο (out of the box) του καταλαβαίνω ότι βλέπω  θα αντιληφθεί πόσα κοινά έχουν. Και στις δύο περιπτώσεις οι άνθρωποι πηγαίνουν εκεί για να ξεκουραστούν και να βρουν τη γαλήνη. Φυσικά, μπορεί κανείς να διακρίνει τη διάθεση της καλλιτέχνιδος να συνδέσει το χιούμορ με το πένθιμο στοιχείο της απώλειας. Επιπλέον, τόσο η είσοδος της πολυκατοικίας, όσο και ένας τάφος αποτελούν ένα χώρο κοινόχρηστο, από τον οποίο πολλοί είναι αυτοί οι οποίοι θα «περάσουν» για να καλύψουν την ανάγκη τους για «ηρεμία». Μας άρεσε πολύ αυτή η σειρά των έργων, διότι έχει ένα πρωτότυπο σκεπτικό, που συνδέει κάτι τόσο μακάβριο αλλά συνάμα και τόσο καθημερινό. Πρόκειται για μία σπουδή πάνω στον αντίλογο της ζωής, όπου οι λέξεις αντικαθίσταται από τα «ανθρώπινα σημεία». Η φωτογραφία σε αυτή τη σειρά των έργων παύει να αναπαριστά την καθημερινότητα, αντίθετα  συντηρεί τη μνήμη ζωντανή.
 
    Στο ίδιο πλαίσιο περίπου κινείται και η Αγγελική Σβορώνου με τη σειρά των φωτογραφιών της Landscapes Behind. Σε αυτή τη σειρά,μπορεί κάποιος να αντιληφθεί την ταυτόχρονη ύπαρξη του παρελθόντος και της πραγματικότητας του παρόντος. Πώς γίνεται αυτό; Φωτογραφίζοντας «τοπία» που ορίζονται από την ξύλινη κορνίζα ενός κάδρου ή τα άκρα ενός επίπλου. «Τοπία» που ο χρόνος σχηματίζει επάνω στους τοίχους και μένουν εκεί αόρατα, ώσπου να το αποκαλύψει κάποτε μία μετακόμιση, ένας θάνατος. Αξίζει να σημειωθεί πως το αποτύπωμα/ίχνος του παρελθόντος  και το αντικείμενο που το δημιούργησε είναι αλληλένδετα, η ύπαρξη του ενός, προϋποθέτει την παρουσία του άλλου – όπως η φωτογραφία το αρνητικό της – ενώ ταυτόχρονα την ακυρώνει , αφού το ένα επικαλύπτει το άλλο.

   Η σειρά φωτογραφιών 50 Ηz του Παναγιώτη Τομαρά δεν αναφέρεται τόσο σε κάποιο γεγονός, όσο σε μία επαναλαμβανόμενη διαδικασία.  Φωτογραφίες – στιγμιότυπα δολοφονιών από ταινίες κυρίως επιστημονικής φαντασίας επιτρέπει στο θεατή να τις ερμηνεύσει, βασιζόμενος στα προσωπικά του συναισθήματα. Στόχος της παρούσας σειράς φωτογραφιών είναι να αναδείξει την τέχνη της νεωτερικότητας – την σύγχρονη τάση που παροτρύνει τη μορφή να απελευθερωθεί από το περιεχόμενο της και να αποκτήσει μία νέα ερμηνεία. Πέραν του πρωτότυπου του θέματός του και της αισθητικής του αρτιότητας, αυτή η σειρά φωτογραφιών ξεχωρίζει και για την τεχνική με την οποία επιτεύχθηκε. Πιο συγκεκριμένα, ο καλλιτέχνης κατασκεύασε τη δική του φωτογραφική κάμερα με τέτοιο τρόπο ώστε κάθε εκδοχή, κάθε εκ νέου δημιουργούμενη εικόνα, προϋποθέτει κυριολεκτικά την καταστροφή της προηγούμενης, αφού βασίζεται στη συνεχή έκθεση του κατά μία κατεύθυνση στρεφόμενου φιλμ. Η τεχνική που έχει χρησιμοποιήσει ο Τομαράς εντείνει την αίσθηση ότι οι φωτογραφίες πολλαπλασιάζουν το εξελισσόμενο γεγονός, αποδίδοντας μία νέα αυτόνομη μορφή που κρύβει τα δικά της νοήματα και παράλληλα επιζητά την αισθητική του αρτιότητα..
 
   Η σειρά έργων του Tim Parchikov με τον ιδιαίτερα έξυπνο τίτλο Τimes New Roman δείχνει την τάση της κάθε νέας πολιτικής ή οικονομικής ελίτ που εμφανίζεται στο προσκήνιο να προσπαθεί να χρησιμοποιήσει τα πρότυπα του κλασικού πολιτισμού για να διαδεχθεί το κοινωνικοπολιτικό κατεστημένο που είχε προηγηθεί. Αρκεί μία μικρή αναδρομή στο παρελθόν για να αντιληφθούμε τη σημαντικότητα αυτού του γεγονότος. Πρώτοι οι Ρωμαίοι άρχισαν να αναπαράγουν τα ελληνικά κλασικά γλυπτά. Τα ρωμαϊκά αντίγραφα στη συνέχεια χρησίμευσαν ως πρότυπα για τους καλλιτέχνες της Αναγέννησης και τα αναγεννησιακά γλυπτά έγιναν επίσης αντικείμενα αντιγραφής με τη σειρά τους, στις εποχές που ακολούθησαν. Τα γύψινα, μαρμάρινα ή πήλινα αγαλματίδια που πουλιούνται στους δρόμους της Ευρώπης, της Αμερικής και σήμερα ακόμη της Ρωσίας ή της Κίνας ακολουθούν την ίδια αυτή παράδοση. Μέσα από τις φωτογραφίες που απαθανατίζουν μοσχοβίτικα αντίγραφα που βασίζονται στο αρχαίο κλασικό πρότυπο, θέλει να θίξει μία ακόμη νέα «επάνοδο των Ρωμαίων», αυτήν της νέας ρώσικης ελίτ που έχει συσσωρεύσει ασύλληπτο χρήμα και εξουσία στην περιοχή της Μόσχας.  
 
   Σε γενικές γραμμές, πρόκειται για μία ενδιαφέρουσα έκθεση που στόχο έχει να αναπτύξει το διάλογο και να περάσει μηνύματα πέραν του αυτονόητου. Σίγουρα, ο επισκέπτης βγαίνοντας από το χώρο που φιλοξενεί μέρος της Photobiennale και το Μουσείο της Αρχαίας Ρωμαϊκής Αγοράς, θα δει με μία νέα οπτική γωνία την έννοια της φωτογραφίας και τις νέες θεματικές ενότητες που έρχεται να καλύψει. Με λίγα λόγια, θα σκεφτεί έξω από το κατεστημένο πλαίσιο που είχε συνηθίσει έως τώρα.
 
Λόγος IV
Εικονίσματα - Γκαμπριέλε Ντι Στεφάνο
Τουρκέσι Ενίντα
Times New Roman - Τιμ Παρτσίκοφ
Self-Portraits - Κώστας Κυρίτσης
The Landscapes Behind - Αγγελική Σβορώνου
50 Hz - Παναγιώτης Τομαράς

Χώρος: Αρχαιολογικός χώρος & Μουσείο Αρχαίας Αγοράς Θεσσαλονίκης (συμβολή οδών Αγνώστου Στρατιώτη και Φιλίππου - εντός Κρυπτής Στοάς), τηλ. 2310 801.402, 2310 801.428, 2310 801.429, 2310 221.266.
Διάρκεια: 10/05-31/07/2014. Συνδιοργάνωση: ΙΣΤ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων / ΜΦΘ

Φωτογραφικό υλικό





Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
 Η Θωμαή και ο Γιάννης Ζαφειρίου ανοίγουν το «Ελληνίς» φέρνοντας αισιοδοξία και ελπίδα και μιλούν ζωντανά στην «Κ».
Η Θωμαή και ο Γιάννης Ζαφειρίου ανοίγουν το «Ελληνίς» φέρνοντας αισιοδοξία και ελπίδα και μιλούν ζωντανά στην «Κ».
με 0 Σχόλια 323 Views

Ο ιός έφερε τα πάνω κάτω και στην οικογένεια του «Κολοσσαίου». Ωστόσο ελπιδοφόρα είναι τα μηνύματα για την έναρξη του θερινού κινηματογράφου. Για όλα τα πριν και όλα τα μετά, η Θωμαή και ο Γιάννης Ζαφειρίου μιλούν ζωντανά στην κάμερα της Κουλτουρόσουπας.


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο
  • Το.. λάθος της στο σεξ που προδίδει ότι σας απατά
    Το.. λάθος της στο σεξ που προδίδει ότι σας απατά

     Σε κάθε ζευγάρι υπάρχει το "πράσινο τερατάκι" της ζήλειας και της αμφισβήτησης για το κατά πόσον ο ένας είναι αφοσιωμένος και πιστός στον άλλο. Όσον αφορά τις γυναίκες, ωστόσο, υπάρχει μια μικρή λεπτομέρεια που μπορεί να "προδώσει" το αν έχουν απατήσει τον σύντροφό τους...


    Περισσότερα ...
  • Αφθώδης Στοματίτιδα.
    Αφθώδης Στοματίτιδα.

     Στη χαβούζα του ’20 επιπλέουν (με σειρά εμφάνισης) ένας καράφλας οδηγός ΚΤΕΛ, η γιαγιά μου, ο Τζορτζ Όργουελ, ο Αμβρόσιος, η θεία Τούλα, ο Μπακογιάννης, η Λέχου, ένας υποψήφιος πανελληνίων με αφθώδη στοματίτιδα, εγώ, εσύ που διαβάζεις αυτό το άρθρο και ο άλλος που θα το αγνοήσει. Γράφει η Ντόρα Παπάζη.

    Περισσότερα ...
  • Αύγουστος Κορτώ: «Οταν είπα στη μάνα μου ότι μου αρέσουνε τ΄αγόρια»…
    Αύγουστος Κορτώ: «Οταν είπα στη μάνα μου ότι μου αρέσουνε τ΄αγόρια»…

     Ο Έλληνας συγγραφέας, που δεν έχει κρύψει τις σεξουαλικές του προτιμήσεις, γράφει με αφορμή τη σημερινή, Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ομοφοβίας, για την ανάγκη να σκοτώσουμε τη ντροπή...


    Περισσότερα ...

Περισσότερη Παράξενη ζωή