Διαφήμιση: Τέχνη ή Τεχνική; | Ιωάννης Κυφωνίδης | Kif Express

2225 Views
Διαφήμιση: Τέχνη ή Τεχνική; | Ιωάννης Κυφωνίδης | Kif Express	Διαφήμιση: Τέχνη ή Τεχνική; | Ιωάννης Κυφωνίδης | Kif Express

 

Γράφει ο Γιάννης Κυφωνίδης για την Κουλτουρόσουπα. 

  

Τι είναι τελικά η Διαφήμιση; Τέχνη ή τεχνική; Πάντα αναρωτιόμουν αλλά ακόμη περισσότερο από προχθές όταν και βγήκε στον αέρα η μικρού μήκους ταινία "Μη με αφήσεις ποτέ " της Lacta  σε συνεργασία με το Κέντρο Γυναικείων Μελετών και Ερευνών "Διοτίμα".

 
Πρόκειται για μια αριστοτεχνικά και καλλιτεχνικά δομημένη ταινία που πρώτα και κύρια περνά μηνύματα ενόψει και της Παγκόσμιας Ημέρας κατά της Βίας κατά των Γυναικών , αλλά εμπίπτει και στην έμμεση διαφήμιση του προϊόντος χορηγού της παραγωγής. Και αυτό βέβαια δεν είναι καθόλου κακό. Άρα η διαφήμιση είναι και τέχνη και τεχνική και επικοινωνία αλλά και κοινωνός πολύ σημαντικών και σοβαρών μηνυμάτων.
 
Σύμφωνα με τη Βικιπαιδεία, διαφήμιση είναι η  διαδικασία γνωστοποίησης και επηρεασμού του καταναλωτικού κοινού για ένα προϊόν ή μία υπηρεσία επί πληρωμή. Η διαφήμιση μπορεί να χρησιμοποιεί άλλοτε συγκινησιακά χαρακτηριστικά (επίκληση στο συναίσθημα) που συνδέουν τον χρήστη με την αγορά ή την χρήση του προϊόντος και άλλοτε λογικά χαρακτηριστικά (επίκληση στη λογική) όπως τεχνικά χαρακτηριστικά και πλεονεκτήματα του προϊόντος σε σχέση με τα ανταγωνιστικά.
 
...και συνεχίζει, η διαφήμιση ανήκει στο μείγμα προβολής και επικοινωνίας του τμήματος Μάρκετινγκ. Τα τελευταία χρόνια όλο και μεγαλύτερα ποσά ξοδεύονται από τις εταιρίες για την διαφημιστική προβολή των προϊόντων της. Εταιρίες κολοσσοί μπορεί να ξοδεύουν ακόμα και δισεκατομμύρια δολάρια ή ευρώ ετησίως.
 


Ο διαφημιστικός τομέας συνδέεται παραδοσιακά με προϊόντα προς κατανάλωση, αλλά το μάρκετινγκ έχει επεκταθεί και σε άλλους τομείς, όπως στην "πολιτική διαφήμιση (διαφημιστικά μηνύματα στη διάρκεια προεκλογικών κυρίως περιόδων) καθώς και βαθύτερα στην πολιτική ζωή (ειδικοί που επεξεργάζονται την εικόνα (image) ενός πολιτικού προσώπου για να το καταστήσουν εκλέξιμο με τον θετικό επηρεασμό της κοινής γνώμης). Ο τομέας έχει επεκταθεί επίσης και σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς που πληρώνουν (συνήθως σε μειωμένη τιμή) διαφημίσεις, ώστε να προβληθεί το έργο τους και να βρουν περισσότερη ανταπόκριση στο κοινό (π.χ. το υπουργείο υγείας μιας χώρας ζητεί από επαγγελματίες τη δημιουργία διαφημίσεων που θα οδηγήσουν περισσότερους πολίτες στην απόφαση να γίνουν δωρητές οργάνων, να δώσουν αίμα κ.λπ.
 
Άρα η διαφήμιση έχει πλέον εξελιχθεί σε τέχνη που δεν είναι λίγες οι φορές που λειτουργεί ως αρωγός κοινωνικής ευθύνης και ενσυναίσθησης.
 
Δεν είναι άλλωστε λίγες οι διαφημίσεις που έχουν γυριστεί με δραματοποιημένο ή κινηματογραφικό τρόπο.
Σκηνοθέτες βεληνεκούς όπως και ηθοποιοί έχουν παίξει σε διαφημίσεις παγκοσμίως και μάλιστα μέσα από κανονικά σενάρια και ιστορίες.
 
Όπως πάντως ενημερώνει το Oneman.gr στη  Βαβυλώνα βρέθηκε διαφημιστική επιγραφή πέντε χιλιάδων χρόνων, αλλά και στην αρχαία Κίνα η πρώτη διαφήμιση εντοπίστηκε ενσωματωμένη μέσα στην κλασσική ποίηση και στόχο είχε την προώθηση γλυκισμάτων.
Κατά τον Γάλλο επικοινωνιολόγο Άλβιν Τόφλερ, ως πρώτος εκκολαπτόμενος διαφημιστής λογίζεται ο Διάβολος (!) όταν προσφέρει το μήλο στην Εύα. Αγαπημένο θέμα και των μεταγενέστερων διαφημιστών. Μια εικόνα πλήρης συμβολισμών όπου ο διάβολος πλασάρει το προϊόν υπό τη μορφή μήλου πίσω από τη δροσερή εμφάνιση και τη γευστική προοπτική, κρύβεται μια άλλη πραγματικότητα…
 
Εάν ανατρέξει κανείς στη σύγχρονη ιστορία της διαφήμισης θα διαπιστώσει ότι ακόμη και ο Νταλί έβαλε την υπογραφή του.
 


Μια διαφήμιση που έκανε ο εκκεντρικός ζωγράφος για την αυτοκινητοβιομηχανία Datsun, όχι μόνο δεν προδίδει το ύφος του Νταλί, αλλά απηχεί την σφραγίδα του με το γνωστό ρολόι που λιώνει. Στην κειμενολεζάντα μάλιστα της αφίσας αναφέρεται ότι η εταιρεία ήθελε έναν άνδρα με «ασυνήθιστο όραμα», γιατί και η Datsun αντιλαμβάνεται παρόμοια τον κόσμο.
 
«Kif Express» 
Κάθε 5, 15 και 25 του μηνός.

.

ΚΥΦΩΝΙΔΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ


Ακολουθήστε μας στα social media
      

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

kulturosupa.gr
kulturosupa.gr

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
Εφημερεύοντα Νοσοκομεία ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή