Η συζήτηση περί «θεατρικής γραφής» στο θέατρο ΑΝΕΤΟΝ που ΔΕΝ ευτύχησε…

416 Views
Η συζήτηση περί «θεατρικής γραφής» στο θέατρο ΑΝΕΤΟΝ που ΔΕΝ ευτύχησε… Η συζήτηση περί «θεατρικής γραφής» στο θέατρο ΑΝΕΤΟΝ που ΔΕΝ ευτύχησε…

 Η συζήτηση περί «θεατρικής γραφής» στο θέατρο ΑΝΕΤΟΝ που ΔΕΝ ευτύχησε… [Προσεχώς βίντεο – αποσπάσματα από την εκδήλωση που θα συζητηθούν]

       Όταν διαβάζεις περί ανοιχτής συζήτησης για το μείζον θέμα του σημερινού θεατρικού έργου με καλεσμένους την «αφρόκρεμα» των εγχώριων συγγραφέων σαν τον Δημήτρη Δημητριάδη, τον Θανάση Τριαρίδη, τον Άκη Δήμου και επιπλέον τη νέα σκηνοθέτιδα Γεωργία Μαυραγάνη, είναι λογικό να πηγαίνεις με μεγάλες προσδοκίες. Οι οποίες ενισχύονται περαιτέρω μελετώντας τις επιμέρους ενότητες προς συζήτηση, όπως αναφέρονται  στο δελτίο τύπου : «… τα είδη της θεατρικής γραφής, τις μορφικές και θεματολογικές της αναζητήσεις, τις σχέσεις της με τη σημερινή κατάσταση οικονομικής, κοινωνικής, ιδεολογικής κρίσης και τις δεσμεύσεις της έναντι του κοινού και των μηχανισμών παραγωγής του θεάματος. Παράλληλα θα τεθεί το ζήτημα της αμφισβήτησης της αποκλειστικότητας των θεατρικών συγγραφέων που εκφράζεται στις μέρες μας μέσα από νέες σκηνικές πρακτικές, όπως είναι η διασκευή από άλλα λογοτεχνικά είδη και η συλλογική επινόηση του θεατρικού κειμένου κατά τη διαδικασία των δοκιμών»
 
       Άκρως ενδιαφέρουσες παράμετροι ενός θέματος από τα πιο καίρια στο θεατρικό χώρο, καθότι το έργο/ κείμενο μιας παράστασης είναι αυτονόητα το θεμέλιο που πάνω του θα στηθεί το οικοδόμημα και «εν αρχή ην ο λόγος»… και άνευ λόγου ικανού ως ισχυρό θεμέλιο, όση μαστοριά ή στολίδια κι αν βάλουν οι «χτιστάδες», όσα στηρίγματα κι αν προσθέσουν ολόγυρα, το οικοδόμημα πάντα θα παραπαίει… Και είναι γνωστό τοις πάσι, ότι στον συγκεκριμένο «θεμελιακό» τομέα, το τεράστιο έλλειμμα κραυγάζει! Μεταφρασμένο σε ελάχιστη έως καθόλου παραγωγή πρωτότυπων θεατρικών έργων από  Έλληνες συγγραφείς και εννοούμε βεβαίως… τουλάχιστον αξιοπρεπή. Έργα δηλαδή με στοιχειώδη δομή και πλοκή που κάτι – οτιδήποτε έχουν να πουν και μπορούν να σταθούν δραματοποιημένα σε μια θεατρική σκηνή και όχι άτεχνα κατασκευάσματα τρικυμισμένων μυαλών, ξεπεταγμένα σε ένα απόγευμα από παντελώς ατάλαντες πένες, που φαντασιώνονται τους «συγγραφείς». Διότι από το τελευταίο είδος, όχι μόνο δεν πάσχουμε, αλλά διαθέτουμε πληθώρα- ευνοημένη πιθανόν τα τελευταία «πέτρινα χρόνια» από τις συγκυρίες της αρπαχτής…
 
       Για τούτο λοιπόν το πονεμένο και εμφανέστατο έλλειμμα - με όλες τις ενδιαφέρουσες παραμέτρους που αναφέρει εύστοχα το δελτίο τύπου, περιμέναμε με λαχτάρα να ακούσουμε από το εξαιρετικής σύνθεσης πάνελ των συγγραφέων, στη συζήτηση που οργανώθηκε από τον Δήμο Θεσσαλονίκης στο θέατρο Άνετον με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Θεάτρου. Με καυτά και ουσιώδη στην απλότητά τους ερωτήματα, κρατημένα κάτω από τη γλώσσα: Γιατί η εγχώρια παραγωγή θεατρικών έργων είναι απελπιστικά φτωχή ποσοτικά και πού οφείλεται η αποχή των νέων από το γράψιμο; Πώς την κρίνετε ποιοτικά και πώς αξιολογείτε με την εμπειρία σας τη σημερινή θεματολογία; Εντοπίζετε σοβαρούς προβληματισμούς, βαθύτερη αναζήτηση, ποικιλομορφία θεμάτων, αντιστοιχία στο σήμερα κλπ; Παρατηρείτε προβλήματα στις τεχνικές γραφής, στη φόρμα των έργων, στη δομή τους; Πόσο δημιουργική, αμφιλεγόμενη, αποτελεσματική, νομιμοποιημένη, ηθικά/ καλλιτεχνικά αποδεκτή θεωρείτε τη διαδικασία της διασκευής από άλλα λογοτεχνικά είδη ή του έργου άλλου δημιουργού; Μερικά μόνο, αλλά από τα πλέον…ζουμερά και καθοριστικά πεδία συζήτησης- προβλεπόμενα άλλωστε στο σχεδιασμό, που σίγουρα είναι αδύνατο να εξαντληθούν σε μιάμιση ώρα, αλλά θα μπορούσαν έστω ως αιχμές να φωτιστούν υποτυπωδώς, από τους πλέον κατάλληλους επί του θέματος.
 
       Ωστόσο αντί αυτών, που ουδόλως θίχτηκαν, η συζήτηση αναλώθηκε σε λίγο ή πολύ γνωστές κοινοτοπίες, που κατά βάση αφορούσαν στα «παράπονα» των συγγραφέων ή σε μεταξύ τους διαφωνίες. Δεχόμαστε ότι πρόκειται για δικαιότατα παράπονα βεβαίως και σίγουρα κομμάτι του θέματος, όπως ομολογούμε ότι οι και διαφωνίες ζωντάνεψαν το πάνελ- αντί των ψυχρών, ακαδημαϊκών τοποθετήσεων σε παρόμοια «στρογγυλά τραπέζια». Όντως υπήρχε αυθορμητισμός και ζωντανός διάλογος, ενίοτε με καυστικό χιούμορ - κυρίως από τον δηκτικό Δ. Δημητριάδη - που κράτησε το ενδιαφέρον των παρευρισκόμενων. Το οποίο είναι αλήθεια ότι τονώθηκε επίσης με τις ευθείες καταγγελίες του ίδιου, αναφέροντας ότι ουδέποτε προσκλήθηκε να παρουσιάσει έργο του στο ΚΘΒΕ ή παλιότερα στην Πειραματική Σκηνή, μιλώντας με εμφανή πικρία και χωρίς να μασά ως γνωστόν τα λόγια του. Ανάλογη πικρία για την απαξίωση του ελληνικού θεατρικού έργου από θεσμικούς φορείς εξέφρασαν και οι υπόλοιποι, αντιδιαστέλλοντάς την με πρακτικές του εξωτερικού, όπου η συνεργασία συγγραφέα- σκηνοθέτη- ηθοποιών ως ομάδα είναι ευρέως διαδεδομένη.
 
       Σημείο τριβής υπήρξε η θεσμική κάλυψη ενός επίσημου φορέα ως «προστασία», κυρίως για την εξασφάλιση της αμοιβής, σε σύγκριση με τα ελεύθερα θεατρικά σχήματα/ ομάδες, όπου υπάρχουν μεγαλύτερες πιθανότητες επιλογής σύγχρονων ελληνικών έργων, αλλά μικρότερες για την… αμοιβή συγγραφικών δικαιωμάτων. Επίσης έγινε λόγος για το χώρο των εκδόσεων και τις δικές του παθογένειες σε βάρος των θεατρικών συγγραφέων, ενώ η αρνητική κριτική για τις συμβατικές και άτολμες επιλογές της τοπικής κρατικής σκηνής, ήτοι ΚΘΒΕ, επεκτάθηκε δυσανάλογα. Και με προεξάρχοντα τον Δ. Δημητριάδη, όλοι συμφώνησαν με τον τρόπο τους ότι ο τομέας «θεατρικό έργο» στην πόλη, είναι κάτι «πεθαμένο»… Ενδιάμεσα και άτακτα παρεμβλήθησαν αρκετές «ερωτήσεις» του κοινού ή σωστότερα τοποθετήσεις, οι περισσότερες άκαιρες, ανούσιες, εκτός θέματος ή με αφορμή λεπτομέρειες που ωστόσο κάποιες πλατείασαν, ενώ επί της πραγματικής ουσίας, ουδεμία παρατήρηση…
 
       Με αποτέλεσμα μια συμβατική κουβέντα σε «μία από τα ιδια», περιορισμένη σε γνωστές διαπιστώσεις, που παρά τις υποσχέσεις, ουδόλως φώτισε έστω αχνά τη βαθιά ουσία, τις ρίζες, τις συνέπειες, τις προοπτικές ενός σοβαρότατου θέματος και μεγάλη ευθύνη για τούτο φέρει η συντονίστρια - θεατρολόγος Ελση Σακελλαρίδου. Η οποία είχε απέναντί της, πέραν της αξιόλογης σκηνοθέτιδας με τη δική της οπτική, τρεις καταξιωμένους εκπροσώπους της θεατρικής συγγραφής και μεταξύ τους έναν «αιρετικό» Δ. Δημητριάδη - έτοιμο να απογειώσει τη συζήτηση με τον αιχμηρό και καίριο λόγο του και αντί να αξιοποιήσει με το συντονισμό, τις παρεμβάσεις, τις ερωτήσεις, αυτό το σπουδαίο «πνευματικό δυναμικό»… κατάφερε να το ισοπεδώσει. Η αμηχανία,  συμβατικότητα, έλλειψη ετοιμότητας και οργάνωσης, αλλά και δική της ανούσια φλυαρία- εντελώς άστοχη για συντονιστή- δεν της επέτρεψαν, αφενός να αναδείξει τον λόγο των εκλεκτών καλεσμένων κι αφετέρου  να εστιάσει στα σημαντικά ζητούμενα ως όφειλε, επαναφέροντας σταθερά την κουβέντα σε αυτά, όταν ξέφευγε σε… αλλότρια.
 
       Φεύγοντας, ομολογούμε μετά λύπης ότι δεν αποκομίσαμε τίποτα καινούργιο επί της ουσίας, παρά τις προσδοκίες που τρέφαμε από μια… «συνάντηση κορυφής» και για ένα θέμα κορυφαίο. Πέρα από τις καταγγελίες και τα αιχμηρά σχόλια του Δ. Δημητριάδη που έκλεψε τις εντυπώσεις- επιτείνοντας την αμηχανία της συντονίστριας, δεν θα θυμόμαστε κάτι ενδιαφέρον από τη βραδιά και είναι λογικό να αναρωτιόμαστε για την ουσιαστική σκοπιμότητα και αποτελεσματικότητα παρόμοιων διοργανώσεων… Διότι με τέτοιους όρους, απλά «γίνονται για να γίνονται» ή «κουβέντα να γίνεται», άσχετα αν δεν οδηγεί πουθενά… Με λίγα λόγια, μια σπουδαία ευκαιρία χαμένη και άδικα ξοδεμένος χρόνος, δυστυχώς!
 
#Κουλτουρόσουπα  #kulturosupa  #Θεατρομανία #ΠίτσαΣτασινοπούλου #ΕκδήλωσηΠαγκόσμιαΗμέραΘεάτρου  #ΔήμοςΘεσσαλονίκης  #ΑνοιχτήΣκηνή2017  #ΘέατροΆνετον  #ΘεατρικήΓραφή  #ΔημήτρηςΔημητριάδης  #ΘανάσηςΤριαρίδης  #ΆκηςΔήμου  #ΓεωργίαΜαυραγάνη

Φωτογραφικό υλικό





Με ετικέτα: Λόγοςεκδηλώσεις

Αρθρογραφος

Πίτσα Στασινοπούλου
Πίτσα Στασινοπούλου

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Clickbait Τίτλοι: δείτε τους πριν τους κατεβάσουν! (αμήν και πότε).
Clickbait Τίτλοι: δείτε τους πριν τους κατεβάσουν! (αμήν και πότε).
με 0 Σχόλια 86 Views

Έπεσε το ίνσταγκραμ με την φωτογραφία της Μενεγάκη με μαγιό! Μόνο που ήταν η χιλιοστή φέτος το καλοκαίρι… και μόνο που εκτός από αυτήν στην θάλασσα, δεν έπεσε κανένας πουθενά μετά από αυτήν την ανάρτηση. Από την Ιωάννα Δούνδη.

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή