Μια μαγική καταβύθιση στον τόπο και το χρόνο το βιβλίο «Ταξίδι του Ιάσονα Ρέμβη» του Χρήστου Αστερίου. Διαβάσαμε και σχολιάζουμε

231 Views
Μια μαγική καταβύθιση στον τόπο και το χρόνο το βιβλίο «Ταξίδι του Ιάσονα Ρέμβη» του Χρήστου Αστερίου. Διαβάσαμε και σχολιάζουμε Μια μαγική καταβύθιση στον τόπο και το χρόνο το βιβλίο «Ταξίδι του Ιάσονα Ρέμβη» του Χρήστου Αστερίου. Διαβάσαμε και σχολιάζουμε

Μια μαγική καταβύθιση στον τόπο και το χρόνο το βιβλίο «Ταξίδι του Ιάσονα Ρέμβη» του Χρήστου Αστερίου. Διαβάσαμε και σχολιάζουμε...

Βιβλιοκριτική από την Ματίνα Αναγνωστοπούλου

   «Γιατί η τέχνη, κ. Ρέμβη, δεν είναι θρίαμβος, δεν είναι λάμψη, δεν είναι πλεόνασμα. Είναι μια συνεχής πορεία προς την ήττα, μια συνεχής αναμέτρηση με τα όριά σου, με τις αναπηρίες σου. Είναι, μάλλον, μια δημιουργική αναπηρία η ίδια. Είναι το αποτέλεσμα αυτής της επίπονης πορείας, της αναμέτρησης που είναι άνιση
   Για μια ακόμη φορά ο Χρήστος Αστερίου με τον ξεχωριστό τρόπο γραφής του μας δίνει ένα εγκεφαλικό σκούντημα. Ένα ταρακούνημα που ξεκινάει από τον άψογο, αλλά όχι εξεζητημένο, χειρισμό της γλώσσας και εξελίσσεται στην άκρως ερεθιστική εγκεφαλικά έκφραση και πλοκή της ιστορίας του.
    Ο Ιάσονας Ρέμβης είναι ένας διάσημος ελληνοαυστραλός ζωγράφος με πολλές ιδιαιτερότητες, ιδιοτροπίες και φοβίες. Η ιστορία ξεκινά με τον ήρωα να παθαίνει ένα αρκετά σοβαρό τροχαίο ατύχημα μετά το σοκ του οποίου αναθεωρεί την ύπαρξή του, την μέχρι τότε καλλιτεχνική του πορεία, τη ζωή του ολόκληρη. Αποκηρύσσει τα προηγούμενα έργα του ως μη αξιόλογα και στρέφεται στην αναζήτηση του παρελθόντος του στην προσπάθειά του να επαναπροσδιορίσει τον εαυτό του ως καλλιτέχνη. Κάνει την υπέρβαση και ταξιδεύει μόνος πίσω στην Αθήνα όπου γεννήθηκε και από την οποία έφυγε με τον πατέρα του όταν ήταν πέντε ετών, οπότε και πέθανε η μητέρα του για την οποία γνωρίζει ελάχιστα. Ο Ρέμβης, κρατώντας μια παλιά φωτογραφία της μητέρας του στο μπαλκόνι του πατρικού του σπιτιού, περιπλανιέται στην πολυπολιτισμική και υποβαθμισμένη περιοχή του Αγίου Παντελεήμονα όπου κατορθώνει να εντοπίσει την πολυκατοικία του ’50 στη Μιχαήλ Βόδα στην οποία έζησε τα πρώτα χρόνια της ζωής του. Μάλιστα, παίρνει την απόφαση να εγκατασταθεί και να ζήσει εκεί αναζητώντας μαζί με την αλήθεια για το παρελθόν του και την ουσιαστική καλλιτεχνική του έκφραση, το έργο που θα αποτελέσει την κορωνίδα της καλλιτεχνικής του διαδρομής.
   Και ενώ ξεκινούν οι έρευνες του ήρωα για τη μητέρα του και αγωνιούμε μαζί του αν θα αποδώσουν καρπούς, μας αποκαλύπτεται σιγά σιγά μια άλλη συγκλονιστική ιστορία. Η πλοκή στρέφει προς τη μυστηριώδη ένοικο του τρίτου ορόφου της πολυκατοικίας, την ηλικιωμένη σοπράνο Μαρίκα Ναβάρου, η οποία μετά το θάνατο του γιου της ζει ολομόναχη. Ο Ιάσονας Ρέμβης αρχίζει να περνάει χρόνο μαζί της και επιχειρεί ακολουθώντας την ιστορία της να εντοπίσει την άκρη του νήματος που θα τον οδηγήσει στη μητέρα του. Ανάμεσά τους αναπτύσσεται σταδιακά μία φιλική σχέση, η οποία βοηθά το Ρέμβη να κερδίσει ξανά την τέχνη και τη ζωή του.
Η ροή της αφήγησης του Αστερίου είναι ασταμάτητη, η γραφή κυλά σχεδόν απνευστί. Η ατμόσφαιρα είναι διάχυτη μυστηρίου και διερεύνησηςνοσταλγική και συναρπαστική. Η αναρώτηση για την τέχνη, την αλήθεια και την αξία της αναζήτησή της, για το χρόνο, τον τόπο, τη φθορά, τη ματαιότητα είναι διαρκής και καθαρτήρια.
   «Όποιος πιστεύει πως το παρελθόν είναι μονάχα χρόνος κάνει σοβαρό λάθος. Εδώ, είναι πρωτίστως τόπος, δεν είναι έννοια αφηρημένη, σκέψη άϋλη, αλλά πράγμα χειροπιαστό, μορφοποιημένο, είναι κάτι που το βλέπεις συνεχώς μπροστά σου, κι όσο κι αν έχεις τη διάθεση να το αγνοήσεις, εκείνο δε σ’ αφήνει να το προσπερνάς, σ’ αρπάζει αμέσως. Όποιος πιστεύει τη θεωρία περί γραμμικού χρόνου και θεωρεί πως τα έτη διαδέχονται απλώς το ένα το άλλο, πως η κάθε δεκαετία αποχαιρετά και δίνει τη θέση της στην επόμενη, της παραδίδεται ολοκληρωτικά και της βάζει στο χέρι τα σκήπτρα εν είδει σκυτάλης, οφείλει σ’ αυτή τη γειτονιά ν’ ανοίξει τα μάτια του. Εδώ το παρελθόν ζει μέσα στο παρόν, δίπλα του, πλάι του. Δεν είναι μια ενιαία, συμπαγής γειτονιά αυτή, είναι πολλές ταυτόχρονα και συνυπάρχουν
    Πραγματικότητα και φανταστικό μπλέκονται αξεδιάλυτα μεταξύ τους πλάθοντας ένα διανοητικό παιχνίδι που μπερδεύει απολαυστικά τον αναγνώστη. Όλα είναι δυνατόν να συμβούν. Ή και να μη συμβούν. «Το ταξίδι του Ιάσονα Ρέμβη» είναι ένα ταξίδι τόσο ποθητό όσο και ριψοκίνδυνο, γι’ αυτό και σαγηνευτικό.
«Είναι συνήθως κάποιο τραύμα που τους καθηλώνει, μια απώλεια, μια χαρακιά, η οποία μπαίνει και χωρίζει το χρόνο οριστικά στα δύο, στο πριν και στο μετά, και βάζει ένα απαράβατο όριο, πέρα απ’ όπου ο χρόνος κυλάει, αλλά ο άνθρωπος δεν ακολουθεί πια
 
-Το ταξίδι του Ιάσονα Ρέμβη: Μια αληθινή ιστορία του Χρήστου Αστερίου κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πόλις.

Φωτογραφικό υλικό





Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο
  • Το.. λάθος της στο σεξ που προδίδει ότι σας απατά
    Το.. λάθος της στο σεξ που προδίδει ότι σας απατά

     Σε κάθε ζευγάρι υπάρχει το "πράσινο τερατάκι" της ζήλειας και της αμφισβήτησης για το κατά πόσον ο ένας είναι αφοσιωμένος και πιστός στον άλλο. Όσον αφορά τις γυναίκες, ωστόσο, υπάρχει μια μικρή λεπτομέρεια που μπορεί να "προδώσει" το αν έχουν απατήσει τον σύντροφό τους...


    Περισσότερα ...
  • Αφθώδης Στοματίτιδα.
    Αφθώδης Στοματίτιδα.

     Στη χαβούζα του ’20 επιπλέουν (με σειρά εμφάνισης) ένας καράφλας οδηγός ΚΤΕΛ, η γιαγιά μου, ο Τζορτζ Όργουελ, ο Αμβρόσιος, η θεία Τούλα, ο Μπακογιάννης, η Λέχου, ένας υποψήφιος πανελληνίων με αφθώδη στοματίτιδα, εγώ, εσύ που διαβάζεις αυτό το άρθρο και ο άλλος που θα το αγνοήσει. Γράφει η Ντόρα Παπάζη.

    Περισσότερα ...
  • Αύγουστος Κορτώ: «Οταν είπα στη μάνα μου ότι μου αρέσουνε τ΄αγόρια»…
    Αύγουστος Κορτώ: «Οταν είπα στη μάνα μου ότι μου αρέσουνε τ΄αγόρια»…

     Ο Έλληνας συγγραφέας, που δεν έχει κρύψει τις σεξουαλικές του προτιμήσεις, γράφει με αφορμή τη σημερινή, Παγκόσμια Ημέρα κατά της Ομοφοβίας, για την ανάγκη να σκοτώσουμε τη ντροπή...


    Περισσότερα ...

Περισσότερη Παράξενη ζωή