Το τελευταίο ταξίδι προς την αιωνιότητα. Διαβάσαμε και σχολιάζουμε… Από τον Θοδωρή Μπόνη.

317 Views
Το τελευταίο ταξίδι προς την αιωνιότητα. Διαβάσαμε και σχολιάζουμε… Από τον Θοδωρή Μπόνη. Το τελευταίο ταξίδι προς την αιωνιότητα. Διαβάσαμε και σχολιάζουμε… Από τον Θοδωρή Μπόνη.

Το τελευταίο ταξίδι προς την αιωνιότητα. Διαβάσαμε και σχολιάζουμε… Από τον Θοδωρή Μπόνη.

  Ο Γκιόργκι Κόριμ είναι ένας μοναχικός αρχειοφύλακας σε μία μικρή ουγγρική πόλη κοντά στη Βουδαπέστη κι αντιλαμβάνεται πως η ζωή του δεν έχει κανένα νόημα. Η μοναξιά, η θλίψη και η ρουτίνα της καθημερινότητας τον οδηγούν σε μία απόπειρα αυτοκτονίας, χωρίς επιτυχία. Τον ενδιαφέρον του για τη ζωή αλλάζει, όταν έρχεται σε επαφή με ένα αρχείο από την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

  Το κείμενο αυτό περιέχει ένα σύνολο μυθιστορηματικών αφηγήσεων, αποτελούμενο από μερικά κεφάλαια που καθένα τους μεταφέρει τον Κόριμ σε διαφορετικό τόπο και χρόνο. Στην Κρήτη, την Κολωνία και τη Βενετία τοποθετούνται τέσσερις φίλοι που συναντιούνται κάθε φορά με έναν μυστηριώδη άνδρα εν ονόματι φον Μάστεμαν, η παρουσία του οποίου σπέρνει τον φόβο και τον τρόμο στους κατοίκους των πόλεων. Ο φον Μάστεμαν αποκαλύπτει στους τέσσερις φίλους την ιδιότητά του: ανήκει σε μία κλειστή ομάδα επιχειρηματιών που επιδιώκει να εξουσιάσει όλο τον κόσμο και να εξαφανίσει οποιαδήποτε μορφή αντίστασης.

  Η επίδραση του άσημου κειμένου γίνεται τόσο μεγάλη πάνω στον Κόριμ, ώστε ο τελευταίος, ως ένας σύγχρονος Ερμής, αποφασίζει να το καταστήσει γνωστό στην ανθρωπότητα και με τη θυσία του να του προσφέρει μία θέση στην αιωνιότητα.  Για να το επιτύχει αυτό, αφήνει τη δουλειά και το σπίτι του, ταξιδεύοντας στη Νέα Υόρκη, τη μήτρα των παγκόσμιων αποφάσεων. Ο χρόνος που απομένει πριν βάλει οριστικά τέλος στη ζωή του μπαίνει σε αντίστροφη μέτρηση και το κείμενο που θα αφυπνίσει τον σύγχρονο κόσμο από τη λήθη είναι πια ο μοναδικός λόγος ύπαρξής του. Οι περιπέτειές του στη Νέα Υόρκη θα τον οδηγήσουν, τέλος, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της ελβετικής πόλης Σαφχάουζεν, όταν βλέπει σε μια εφημερίδα ένα έργο του γλύπτη, Μάριο Μέρτς.

  Το βιβλίο του Λάζλο Κρασναχορκάι, Πόλεμος και Πόλεμος, αντιπροσωπεύει μία πεσιμιστική οπτική της ιστορικής εξέλιξης του κόσμου, ο οποίος έχει περιθωριοποιήσει «κάθε μορφή ευγένειας, μεγαλείου και αριστείας». Ο σύγχρονος κόσμος δεν αποδέχεται τις θεϊκές αρχές, διέπεται από ανηθικότητα, ενώ η ιστορία «είναι μια ατέρμονη σειρά από αδιάκοπες μάχες και οδομαχίες». Ο τίτλος, επομένως, του έργου συμπυκνώνει τα κυρίαρχα και διαχρονικά χαρακτηριστικά του ανθρώπινου γένους: διαρκείς πόλεμοι, ταξικοί διαχωρισμοί που έχουν μόνο νικητές και ηττημένους, εξουσιαστές και εξουσιαζόμενους.

  Παρόλα αυτά, το περιεχόμενο του κειμένου, καθώς και η μεγάλη του έκταση δεν μπορούν παρά να το καταστήσουν αδιάφορο. Ο αναγνώστης πληροφορείται από την αρχή του έργου για την έκβαση της τύχης του πρωταγωνιστή, δεν αγωνιά για την εξέλιξη ούτε του δημιουργούνται μεγάλες φιλοδοξίες για την πραγμάτωση του σχεδίου του Κόριμ. Η γραφή γοητεύει, ενώ οι μακροπερίοδες προτάσεις δίνουν την αίσθηση της γρήγορης χρονικότητας. Η δυστοπία του συγγραφέα επιχειρεί όχι τόσο να δώσει λύσεις σε κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά προβλήματα του σήμερα, όσο το να καταδείξει τους διαρκείς κινδύνους, με τους οποίους έρχεται αντιμέτωπη η ατομικότητα.

Αστέρια: 3 στα 5

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:
Ο Λάζλο Κρασναχορκάι γεννήθηκε στις 5 Ιανουαρίου 1954 στην ουγγρική πόλη Γκιούλα και είναι πατέρας τριών παιδιών. Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο του Ζέγκεντ και λογοτεχνία στη Βουδαπέστη, ενώ μέχρι σήμερα έχει συγγράψει δεκαέξι βιβλία, μεταξύ των οποίων το Τανγκό του Σατανά (1985) και το Η μελαγχολία της αντίστασης (1989). Το 2015 τιμήθηκε με το βραβείο The Man Booker International Prize.

-László Krasznahorkai, Πόλεμος και Πόλεμος (Εκδόσεις Πόλις, 2015)


Φωτογραφικό υλικό





Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Προσεχώς, «Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος, αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό»
Προσεχώς, «Δε θέλω να γίνω δυσάρεστος, αλλά πρέπει να μιλήσουμε για κάτι πολύ σοβαρό»
με 0 Σχόλια 422 Views

Πιο επίκαιρη από ποτέ, και υπό μία έννοια προφητική, η ταινία έχει για πρωταγωνιστή τον Όμηρο Πουλάκη στον ρόλο του  Άρη, ενός πετυχημένου στελέχους μιας μεγάλης εταιρίας. 

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή