Ο ΣΤΑΛΙΝ ΚΙ Ο ΜΑΕΣΤΡΟΣ στο βιβλίο του Julian Barnes «Ο ΑΧΟΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ». Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε.

268 Views
Ο ΣΤΑΛΙΝ ΚΙ Ο ΜΑΕΣΤΡΟΣ στο βιβλίο του Julian Barnes «Ο ΑΧΟΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ». Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε. Ο ΣΤΑΛΙΝ ΚΙ Ο ΜΑΕΣΤΡΟΣ στο βιβλίο του Julian Barnes «Ο ΑΧΟΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ». Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε.

Ο ΣΤΑΛΙΝ ΚΙ Ο ΜΑΕΣΤΡΟΣ στο βιβλίο του JulianBarnes«Ο ΑΧΟΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ». Διαβάσαμε & Σχολιάζουμε.

Ο αχός των ημερών περιλαμβάνει βαθιά θλίψη και αδιόρατο φόβο. Θλίψη για τα θύματα του τρομοκρατικού χτυπήματος στις Βρυξέλλες και φόβο μήπως συμβεί κι εδώ κάτι αντίστοιχο. Στον «Αχό της εποχής» περιγράφεται το πώς είναι να ζεις κάτω από μόνιμο καθεστώς τρομοκρατίας.
 
Το καινούριο βιβλίο του Τζούλιαν Μπαρνς αφορά στη ζωή του μεγάλου Ρώσου συνθέτη, Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Φυσικά πρόκειται για προϊόν μυθοπλασίας, το οποίο όμως στηρίχτηκε σε βιογραφίες του συνθέτη. Ξεκινώντας από το 1936 ο συγγραφέας αφηγείται με συνεχείς εγκιβωτισμούς τη ζωή του Σοστακόβιτς φθάνοντας στο 1975, τη χρονιά του θανάτου του.
 
Ο Ντμίτρι Σοστακόβιτς είχε την τύχη ή ατυχία να γεννηθεί στη Σοβιετική Ρωσία, το 1906. Ως παιδί ο Σοστακόβιτς θα ζήσει την καθαίρεση του τσάρου και την εγκαθίδρυση του κομμουνισμού. Ως ενήλικας θα γνωρίσει το σκληρό πρόσωπο του συγκεκριμένου κοινωνικού καθεστώτος, ώστε χρόνια αργότερα να θυμηθεί τι σημαίνει ζω χωρίς φόβο. Κάνοντας ζουμ στα δημιουργικά χρόνια του συνθέτη ο συγγραφέας αναβιώνει πειστικά το κλειστοφοβικό περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούσαν οι Ρώσοι υπήκοοι. Ο «πατερούλης» Στάλιν έχει επιβάλλει τους δικούς του όρους από την πρώτη κιόλας μέρα της διακυβέρνησής του. Όποιος δε συμφωνεί με το καθεστώς εκτελείται. Όποιος είναι αντιφρονούντας, γίνεται αυτομάτως ύποπτος για τις Αρχές. Η ιδέα του «Μεγάλου Αδελφού», την οποία εξέτασε ενδελεχώς χρόνια αργότερα ο Τζ. Όργουελ στο μυθιστόρημα «1984», έγινε πραγματικότητα με τις μυστικές αρχές, να παρακολουθούν τους Ρώσους και πιο στενά όσους τολμούσαν να σηκώσουν κεφάλι στο Κόμμα. Επί Στάλιν οι μαζικές εκκαθαρίσεις αποτελούσαν την τραγική καθημερινότητα. Κι ο Σοστακόβιτς ζούσε με το φόβο μήπως εκτελεστεί κι εκείνος. Έφτασε μάλιστα στο σημείο τα βράδια να κάθεται στο πλατύσκαλο του σπιτιού του περιμένοντας την αστυνομία να έρθει να τον συλλάβει.
 
Μέσα από τις σελίδες του βιβλίου ξεπηδούν πολλά ερωτήματα. Ο βασικός άξονας όλων όμως είναι το δίπολο ελευθερία - ανελευθερία . Πώς είναι να ζεις σ’ ένα ανελεύθερο καθεστώς; Πώς ξεγλιστράς από τις Αρχές; Πώς γίνεσαι αρεστός στο καθεστώς; Πώς αποκηρύσσεις το έργο σου για χάρη των Αρχών; Πώς ζεις με το φόβο της σύλληψης; Πώς μιλάς για ό,τι δε σε εκφράζει; Πώς αντέχεις τον εξευτελισμό, μόνο επειδή δεν είσαι αρεστός στο Κόμμα; «Όταν ήταν αδύνατο πια να μιλήσει κανείς τη γλώσσα της αλήθειας- γιατί οδηγούσε κατευθείαν στον θάνατο- αυτή έπρεπε να μασκαρευτεί», λέει κάποια στιγμή ο Σοστακόβιτς. Ναι, αυτό συνέβαινε στη Ρωσία. Κανένας δεν τολμούσε να μιλήσει εναντίον του «Μεγάλου Ηγέτη». Όποιος το τολμούσε, γνώριζε εκ προοιμίου την κατάληξή του. Γι’ αυτό και προτιμούσαν όλοι να είναι είρωνες. Αυτή ήταν η μάσκα της αλήθειας.
 
Τι κι αν ο κομμουνισμός ξεκίνησε με τις καλύτερες προϋποθέσεις; Στην πορεία απέτυχε ως πολιτικό σύστημα. Η έπαρση του Στάλιν κι η αδηφάγα λατρεία του για την εξουσία κατέστησαν την περίοδο διακυβέρνησής του ως μία από τις μελανότερες στις σελίδες της σύγχρονης ιστορίας. Ποιος έχει ξεχάσει τα στρατόπεδα με τους χιλιάδες νεκρούς που αποκαλύφθηκαν τυχαία πριν λίγα χρόνια στο Κατύν της Πολωνίας; «Δε μπορούσε να συμμετέχει σε ένα κόμμα που δολοφονούσε.» δηλώνει ο Σοστακόβιτς, όταν του ζητείται να αναλάβει τη θέση του πρόεδρου της Ένωσης Συνθετών. Πώς θα μπορούσε άλλωστε ένας άνθρωπος, που βίωσε την απόλυτη ταπείνωση από τις κομμουνιστικές Αρχές, που γνώρισε τι σημαίνει να γράφουν τέρατα οι εφημερίδες κι οι κριτικοί για το άτομό σου μα και για το έργο σου, να δεχτεί εκ των υστέρων την πρό(σ)κληση αυτή; Η εξουσία του έδειξε από νωρίς το σκληρό πρόσωπό της, οπότε κι εκείνος κρύφτηκε στο καβούκι του από φόβο. Όχι για τον εαυτό του. Για την οικογένειά του, τη σύζυγό του Νίνα, τα δύο παιδιά τους Μαξίμ και Γκάλια. Κι όταν μετά από χρόνια «θυμήθηκε» να τον τιμήσει, εκείνος δεν ήθελε.
 
Πέραν όμως από τη σχέση του συνθέτη με την εξουσία, θίγεται κι ένα άλλο σημαντικό ζήτημα –ποιος ο ορισμός της τέχνης. «Κάθε αληθινός ορισμός της τέχνης είναι κυκλικός, ενώ κάθε αναληθής της αποδίδει κάποια συγκεκριμένη λειτουργία» (σελίδα 120). Ο Σοστακόβιτς πίστευε ότι η τέχνη είναι για όλους. Για όλους όσους είναι διατεθειμένοι να μυηθούν στον κόσμο του καλλιτέχνη. Μπορεί ο δρόμος της μύησης να είναι δύσβατος, όμως ίσως εκεί να κρύβεται κι η μαγεία του ταξιδιού.                                                                                                                                                               «Η τέχνη ανήκει σε όλους και σε κανέναν. Η τέχνη ανήκει σε κάθε εποχή και σε καμία. Η τέχνη ανήκει σε αυτούς που τη δημιουργούν και σε αυτούς που την απολαμβάνουν.»
 
Η πένα του Τζούλιαν Μπαρνς καταγράφει ένα συγκλονιστικό χρονικό της πέτρινης Ρωσίας (1936-1953). Το βιβλίο αποτίνει φόρο τιμής στο μεγάλο συνθέτη Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Μα πάνω από όλα αποτελεί έναν ύμνο στην ελευθερία και στο αναφαίρετο(;) δικαίωμα των ανθρώπων να ζουν (χωρίς φόβο).
 
Εν τέλει:
4,5 στα 5
 
«Ο αχός της εποχής» - JulianBarnes
Μετάφραση: Θωμάς Σκάσσης
Εκδόσεις Μεταίχμιο

Φωτογραφικό υλικό





Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Το Facebook δοκιμάζει «δικό του» Instagram
Το Facebook δοκιμάζει «δικό του» Instagram
με 0 Σχόλια 232 Views

 Ο αριθμός των χρηστών εξακολουθεί να παραμένει τεράστιος στο Facebook, παρόλα αυτά, η εταιρεία αναζητά διαρκώς τρόπους για να κρατήσει τους χρήστες στο κοινωνικό δίκτυο της και ειδικά τις νεαρές ηλικίες που έχουν στραφεί περισσότερο στα Instagram, TikTok και YouTube.


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή