Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης Προσωπική Φωτογραφία στο Γαλλικό Ινστιτούτο και σχολιάζουμε.

146 Views
Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης Προσωπική Φωτογραφία στο Γαλλικό Ινστιτούτο και σχολιάζουμε. Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης Προσωπική Φωτογραφία στο Γαλλικό Ινστιτούτο και σχολιάζουμε.

Πήγαμε στα εγκαίνια της έκθεσης Προσωπική Φωτογραφία στο Γαλλικό Ινστιτούτο και σχολιάζουμε.

Γράφει η νέα συντάκτρια μας, ιστορικός τέχνης, Οφηλία Ψωμαδάκη.

Προσωπική Φωτογραφία - Μία έκθεση για τον εκδημοκρατισμό της δημιουργίας
   Στο γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης φιλοξενείται η ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο Προσωπική Φωτογραφία. Η έκθεση αυτή ανήκει στο πλαίσιο της 3ης διοργάνωσης Contrast / Αντίθεση: Φεστιβάλ Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Παράλληλα με αυτή την έκθεση σχεδιάστηκαν και άλλες πέντε εκθέσεις σε διαφορετικούς χώρους της πόλης την ίδια περίπου χρονική περίοδο από έξι αντίστοιχους επιμελητές, οι οποίοι επέλεξαν τους συμμετέχοντες φωτογράφους και τα έργα τους. Η συμμετοχή των υποψηφίων ήταν αρκετά μεγάλη.
   Ο κάθε φωτογράφος που συμμετέχει στην έκθεση αυτή, δίνει το δικό του περιεχόμενο στην έννοια Προσωπική Φωτογραφία, συνεισφέρει με τον δικό του τρόπο προσέγγισης στη διερεύνηση αυτού του θέματος και εκφράζεται με τη δική του φόρμα. Οι συμμετέχοντες προσπαθούν να πουν τη δικιά τους προσωπική ιστορία που έχουν βιώσει ή θέματα που τους προβληματίζουν. Σε αυτή την έκθεση λοιπόν, κάποιοι θα θίξουν σοβαρά ζητήματα της κοινωνίας που αφορούν τη μεταναστευτική ζωή στην Ελλάδα, τους φόβους, τις συστολές, τη βία που αντιμετωπίζουν τα παιδιά των μεταναστών. Αποτυπώνουν μέσω του φωτογραφικού τους φακού τις προεκτάσεις του μεταναστευτικού ζητήματος  καθώς και το αντίκτυπο αυτού του φαινομένου στην ελληνική πραγματικότητα. Τα πάντα στον ελλαδικό χώρο είναι ρευστά για κάποιους φωτογράφους: η οικογένεια, οι φίλοι, η χώρα διαμονής, το περιβάλλον, η διαμόρφωση της προσωπικής ταυτότητας. Θα μιλήσουν δίχως συστολές για θέματα που ακόμα και στη σύγχρονη εποχή θεωρούνται ταμπού, όπως η ομοφυλοφιλία, ο φετιχισμός, ο αγοραίος έρωτας και το ομαδικό σεξ.  
   Πέρα από αυτούς που θέλουν να προβάλλουν μέσω της φωτογραφίας τους κοινωνικά ζητήματα, υπάρχουν και κάποιοι που θέλουν να μοιραστούν ένα κομμάτι του εαυτού τους. Η φωτογραφία λειτουργεί ως ένα μέσο λύτρωσης και ξορκισμού των κακών βιωμάτων, των φόβων και των ανησυχιών τους. Επί παραδείγματι, μία φωτογράφος θίγει το θέμα της σεξουαλικής κακοποίησης που βίωσε κατά τη διάρκεια της παιδικής της ηλικίας. Ένας άλλος φωτογράφος απαθανατίζει τα καιρικά φαινόμενα  θέλοντας να αποδώσει στη φωτογραφική του συλλογή την ηρεμία που έρχεται μετά τις συγκρούσεις  και τις «καταιγίδες» της καθημερινής ζωής. Ο στόχος του είναι να αυξήσει την αυτοπεποίθηση και την αισιοδοξία του επισκέπτη της έκθεσης αυτής. Άλλοι φωτογραφίζουν τοπία. Συμμετέχουν φωτογράφοι που προσπαθούν να οπτικοποιήσουν ποιήματα ακόμα και ρητά αρχαίων φιλοσόφων. Ο επισκέπτης της έκθεσης μπορεί να δει στιγμές της καθημερινότητας που έχουν απαθανατιστεί  με μία φωτογραφική μηχανή, που παρόλο που θεωρείται ξεπερασμένη, λόγω παλιάς τεχνολογίας, συγκινούν τον φωτογράφο με αποτέλεσμα να την χρησιμοποιεί ακόμα και σήμερα. Μέσα από τη φωτογράφιση αγαπημένων προσώπων ο φωτογράφος αυτοπροσδιορίζεται, ελπίζει για το αύριο και διώχνει τις αρνητικές σκέψεις για το μέλλον. Βλέπει τον κόσμο γύρω του μέσα από τα πρόσωπα που φωτογραφίζει.
   Με λίγα λόγια, όλες οι ενότητες των φωτογραφιών είναι εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους από άποψη θεματολογίας. Καμιά δεν είναι ίδια με την άλλη και από άποψη τεχνικής. Σε αυτή την έκθεση υπάρχουν έργα που έχουν δυνατές ιδέες αλλά δυστυχώς το φωτογραφικό  αποτέλεσμα από άποψη αισθητικής ή υλοποίησης του αρχικού στόχου να μην είναι το αναμενόμενο. Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις, ευτυχώς λίγες, απογοητεύει τον επισκέπτη του χώρου. Υπάρχουν όμως και φωτογραφικά έργα που δεν έχουν ανάγκη από επεξηγηματικά κείμενα γιατί είναι από μόνα τους πολύ δυνατά και περνούν άμεσα στον επισκέπτη την αρχική ιδέα του φωτογράφου. Σ’ αυτή την έκθεση τα φωτογραφικά έργα που ξεχωρίζουν κυρίως, είναι αυτά που συνδυάζουν το μοντέρνο, το πραγματικό, το φανταστικό και το μύθο.
   Ο τρόπος που επιμελήθηκε ο κ. Βασίλης Καρκατσέλης τον εκθεσιακό χώρο είναι πολύ αξιόλογος. Δεν ήθελε να παρουσιάσει το έργα των φωτογράφων με τέτοιο τρόπο που να θυμίζει παρουσίαση έργων  σε γκαλερί. Ήθελε αντίθετα, ο κάθε φωτογράφος να παρουσιάζει τη δουλειά του σαν να είναι μόνος του, αλλά την ίδια στιγμή να μπορεί να επικοινωνεί με το διπλανό του με την απόλυτη διαφορετικότητα του. Καμία δουλειά δεν έχει αντίστοιχο ή παρόμοιο θέμα και τεχνική με τη διπλανή της στην έκθεση.
   Η φωτογραφία είναι καθαρά προσωπική διαδικασία. Είναι κομμάτι της ζωής και της καθημερινότητάς μας. Προσωπική φωτογραφία είναι αυτό που κανείς άλλος δε μπορεί να φωτογραφίσει με τον ίδιο τρόπο όπως μπορεί ο δημιουργός. Στους περισσότερους επισκέπτες της έκθεσης κάποια έργα θα αρέσουν περισσότερο και κάποια λιγότερο έως και καθόλου. Αυτός είναι άλλωστε ο στόχος της έκθεσης: να δημιουργηθούν προβληματισμοί και να πυροδοτηθούν συζητήσεις. Οι ιδέες των φωτογράφων είναι ετερόκλητες και αλληλοσυγκρούονται. Ο θεατής πηγαίνει στα έργα που θα τα ξεχωρίσει από το πλήθος των άλλων φωτογραφιών. Αυτή η έκθεση θέλει να περάσει το εξής μήνυμα: ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφραστεί μέσω της τέχνης του όπως αυτός θέλει. Είναι ένα μήνυμα προς τη σύγχρονη κοινωνία που αντιμετωπίζει κρίσεις σε πολλούς τομείς. Η έκθεση αυτή με τον τρόπο που έχει στηθεί θίγει το ζήτημα της ελευθερίας της τέχνης, το ζήτημα της ελευθερίας της γραφής και πιο συγκεκριμένα το ζήτημα της συνύπαρξης. Η κάθε γραφή είναι τόσο μοναδική μέσα στο σύνολο και έχει το δικαίωμα να υπάρχει. Το θέμα της έκθεσης είναι η ίδια η φωτογραφία και η μοναδικότητά της σαν ιδιαίτερο μέσο έκφρασης. Το θέμα δηλαδή, είναι η απάντηση του καθένα στο γιατί φωτογραφίζει σήμερα, είναι η αυτογνωσία επάνω στο τι πρόσθετο, τι μοναδικό, τι ξεχωριστό έχουν να πουν (και πως το λένε) οι εικόνες του. Η προσωπική γραφή και έκφραση είναι αυτή που πρέπει να παραμείνει κυρίαρχη.
«ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ»
Εγκαίνια 3 Φεβρουαρίου στις 8:00 μ.μ.
Διάρκεια: 3 – 16 Φεβρουαρίου
Επιμέλεια: Βασίλης Καρκατσέλης, Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης
ΓΑΛΛΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ (Λεωφόρος Στρατού 2Α, 2310 821231)
Ωράριο λειτουργίας: Δευτ. ως Παρ. 10:00-13:00 και 18:00-20:00 Σαβ., Κυρ. κλειστά

Φωτογραφικό υλικό




Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
«Μετά τη Θήβα»... τι ήθελε να πει ο ποιητής; Είδαμε και σχολιάζουμε.
«Μετά τη Θήβα»... τι ήθελε να πει ο ποιητής; Είδαμε και σχολιάζουμε.
με 0 Σχόλια 1807 Views
Φύγαμε με το μυαλό σκοτισμένο από τη μάταιη προσπάθεια να συνδέσει τα αταίριαστα κομμάτια του παζλ σε έναν σκοτεινό λαβύρινθο παραδοξότητας… Είδε και σχολιάζει η Πίτσα Στασινοπούλου

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή