Φωτογράφος της διαφορετικότητας και του ονείρου ο Arthur Tress. Πήγαμε Μουσείο Φωτογραφίας Θεσ/νίκης και σχολιάζουμε. Γράφει η ιστορικός τέχνης, Οφηλία Ψωμαδάκη.

114 Views
Φωτογράφος της διαφορετικότητας και του ονείρου ο Arthur Tress. Πήγαμε Μουσείο Φωτογραφίας Θεσ/νίκης και σχολιάζουμε.  Γράφει η ιστορικός τέχνης, Οφηλία Ψωμαδάκη. Φωτογράφος της διαφορετικότητας και του ονείρου ο Arthur Tress. Πήγαμε Μουσείο Φωτογραφίας Θεσ/νίκης και σχολιάζουμε. Γράφει η ιστορικός τέχνης, Οφηλία Ψωμαδάκη.

Φωτογράφος της διαφορετικότητας και του ονείρου, ο Arthur Tress. Πήγαμε στην αναδρομική έκθεση του στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και σχολιάζουμε.

Γράφει η νέα συντάκτρια μας, ιστορικός τέχνης, Οφηλία Ψωμαδάκη.
 
Ανατρεπτικός ο Arthur Tress, έργα του οποίου μπορεί κάποιος να δει στην αναδρομική έκθεση του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης με τίτλο: Η φωτογραφία ως μαγική εικόνα. Στο Μουσείο φιλοξενούνται επιλεγμένα έργα του καλλιτέχνη από το 1956 έως το 2006.
Ο Arthur Tress διαφέρει από τους άλλους φωτογράφους γιατί δεν μένει σ’ ένα και μόνο προσωπικό στυλ, αλλά χρησιμοποιεί κάθε φορά διαφορετικές τεχνικές. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι πριν ξεκινήσει την καριέρα του ως φωτογράφος τον συγκινούσε περισσότερο η ζωγραφική και ιδιαίτερα η πολύπλευρη από άποψη διαφορετικών τεχνικών ζωγραφική του Picasso.
To μόνο στοιχείο ίσως που παραμένει το ίδιο στο μέχρι τώρα έργο του είναι ότι οι απεικονιζόμενοι στις φωτογραφίες του ζουν στην «σκιά», στο περιθώριο που τους έβαλε η κοινωνία. Είναι οι άνθρωποι αυτοί που είναι συνειδητοποιημένοι για  τη διαφορετικότητά  τους και προσπαθούν σ’ όλη τους τη ζωή να βρουν το «φως» τους και να βγουν από τη «σκιά» αυτή.
Με λίγα λόγια,  προσπαθούν να γίνουν αποδεκτοί από την κοινωνία που τους περιφρονεί. Ο Αrthrur Tress άλλωστε, όπως  αναφέρει και στο βιβλίο του Shadow, ταυτίζεται με τους εικονιζόμενους στις φωτογραφίες του, δηλώνοντας την ομοφυλοφιλική ταυτότητα του.
Μία πράξη θαρραλέα από την πλευρά του, αν σκεφτεί κανείς ότι διέμενε στο Μπρούκλιν, μια πουριτανική περιοχή, τουλάχιστον μέχρι το 1970, με τον ραβίνο πατέρα  του, την μητέρα του  και την επίσης ομοφυλόφιλη αδερφή του που του χάρισε την πρώτη του φωτογραφική κάμερα.  
Οι φωτογραφίες του πέρα από την προσωπική του οπτική γωνία απευθύνονται στο ευρύ κοινό, επομένως μεταφέρουν ένα μήνυμα σε αυτό. Μέσα από τις φωτογραφίες του, ακόμα και από τις πρώτες του ερασιτεχνικές προσπάθειες που φωτογράφιζε δρόμους και εγκαταλελειμμένα σπίτια στο Μπρούκλιν και στο Σαν Φρανσίσκο ως ένας φωτορεπόρτερ ή ακόμα καλύτερα ως ένας κοινωνικός ανθρωπολόγος αντιλαμβάνεται κανείς την  προσπάθειά και την αγωνία του  να ερμηνεύσει το παρόν.  Ταξιδεύοντας από το 1962 και μετά σε διάφορα μέρη του κόσμου, όπως στο Μεξικό, στην Ινδία, στη Ταϋλάνδη, στην Αλάσκα και στην Αφρική προσπάθησε με τις φωτογραφίες του να μεταφράσει τις διαφορετικές από μέρος σε μέρος κουλτούρες.
Στη σειρά των έργων του DreamCollector έψαχνε να βρει παιδιά με ένα συγκεκριμένο βλέμμα, αυτό του φόβου και του άγχους τους να μην αντιληφθεί κανείς την εκάστοτε  διαφορετικότητά τους. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του, ο Τress υποστηρίζει πως προσπαθεί να μπει σ’ ένα διάλογο με την κοινωνία και να γιατρέψει τα προβλήματά της. Όπως για παράδειγμα ήθελε να αλλάξει την αντίληψη που επικρατούσε πριν το 1970 που θεωρούσαν ψυχικά διαταραγμένο έναν ομοφυλόφιλο και τον περιθωριοποιούσαν. Οι εικονιζόμενοι του κάθε φορά, όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση τα πορτρέτα των παιδιών, αντανακλούν τον εαυτό του στην παιδική ηλικία. Δεν είναι απλά πορτρέτα αλλά ηθοποιοί που παίζουν στο θέατρό του. Είναι πολύ ενδιαφέρουσα αυτή η «σκηνοθετημένη φωτογραφία» διότι ο καλλιτέχνης συλλαμβάνει τις σκηνές έτσι όπως είναι και δεν τις στήνει σκόπιμα ο ίδιος.
Από τη φωτογραφία ντοκουμέντου και τη φωτογραφία του δρόμου ο Arthur Τress, στην πορεία του καλλιτεχνικού του έργου, επηρεάζεται από τους σουρεαλιστικούς πίνακες ζωγραφικής με τους οποίους έρχεται σε επαφή σε ταξίδια του ανά τον κόσμο. Η απόδοση εγκαταλελειμμένων κτηρίων στα έργα των σουρεαλιστών ζωγράφων του θυμίζουν τις φωτογραφίες του στην αρχή της καριέρας του και του δίνουν το έναυσμα να πειραματιστεί και να αποτελέσει έναν από τους πρωτοπόρους της «fiction φωτογραφίας» που πέρα από το φανταστικό συνδυάζει το συμβολικό, το ρεαλιστικό και το σουρεαλιστικό στοιχείο με μία πιο χιουμοριστική διάθεση από αυτή που χρησιμοποιούσαν οι σουρεαλιστές ζωγράφοι.
Η περιέργεια είναι αυτή που χαρακτηρίζει αυτόν τον καλλιτέχνη. Να βρίσκει το κάτι  διαφορετικό κάθε φορά που βρίσκεται έξω από την καθιερωμένη νόρμα. Με τη βοήθεια της φωτογραφικής κάμερας οργανώνει και βάζει τα πράγματα σε σχέσεις, προσπαθώντας να προφυλαχθεί στην αρχή από το χάος της κοινωνίας που απειλεί να τον εξαφανίσει και στο τέλος να τα διορθώσει. Ο Tress μέσω της φωτογραφίας παρουσιάζει μία πλευρά ανθρώπων, επιθυμιών και ονείρων που πιθανόν να είναι   αποκρουστική για την κοινωνία, δεν παύει όμως να είναι πραγματική και να αποτελεί κομμάτι της.
Και το επιτυγχάνει με ένα ιδιαίτερο και ευχάριστο τρόπο μέσα από τις φωτογραφίες του και τις διαφορετικές κάθε φορά τεχνικές του.

Οκτώβριος 2013 – Ιανουάριος 2014.
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα κλειστά, Τρίτη-Κυριακή 11.00-19.00.
Tιμή εισιτηρίου: 2 € (γενική είσοδος), 1 € (μειωμένο), 0,50 € (ομαδικές επισκέψεις)
Αποθήκη Α’, Λιμάνι Θεσσαλονίκης Ναυάρχου Βότση 3.


Φωτογραφικό υλικό





Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή