Κοινοί Ιεροί Τόποι (τι ειν’ αυτο που μας ενώνει...). Γράφει η Μαρία Διαμαντοπούλου.

1543 Views
Κοινοί Ιεροί Τόποι (τι ειν’ αυτο που μας ενώνει...). Γράφει η Μαρία Διαμαντοπούλου. Κοινοί Ιεροί Τόποι (τι ειν’ αυτο που μας ενώνει...). Γράφει η Μαρία Διαμαντοπούλου.

Γράφει η Μαρία Διαμαντοπούλου.

Ανέκαθεν ήμουν της άποψης ότι η Τέχνη και κάθε έκφρασή της οφείλει να είναι ΚΑΙ στρατευμένη. Να μην αποκόπτει εαυτόν από τα σημαντικά σύγχρονά της γεγονότα, να μην υπηρετεί μόνο τη χαρά της δημιουργίας  και την αισθητική απόλαυση. Πρωτίστως, οφείλει να είναι εργαλείο προβληματισμού, πληροφόρησης και διαπαιδαγώγησης του κοινού, ανεξαρτήτως ηλικίας, εθνικότητας, ιδιοσυγκρασίας. Να ξεπερνά κάθε φυσικό περιορισμό, προωθώντας τις πανανθρώπινες αξίες της ειρήνης, της συνεργασίας και του σεβασμού.
 
Ακόμα πιο έντονη καθίσταται αυτή η ανάγκη σε χαλεπούς καιρούς, όπως οι σημερινοί. Στη σκιά τρομοκρατικών χτυπημάτων, ρατσιστικών και εθνικιστικών αναβιώσεων, γίνεται απαραίτητο η Τέχνη να γεφυρώσει και να εξημερώσει τα ήθη… Η πολυπολιτισμική Θεσσαλονίκη αποτελεί το ιδανικό πλαίσιο  για τέτοιου είδους εγχειρήματα. Μία πόλη όπου για αιώνες συμβίωσαν και δημιούργησαν συνάμα πολλές εθνικές κοινότητες και δόγματα. Χριστιανισμός, Ισλάμ και Ιουδαϊσμός  χάραξαν την ιστορική, αλλά και την πολιτισμική μας πορεία. Αυτό ακριβώς καταδεικνύει το δρώμενο «Κοινοί Ιεροί Τόποι», στα πλαίσια των Δημητρίων, στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και όχι μόνο. Η παρουσίαση είναι τριμερής και τρισδιάστατη. Επεκτείνεται και στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης όπως και στο Γενί Τζαμί, δίνοντας διαφορετικές διαστάσεις στο ίδιο θέμα.
 
Η έκθεση  του Μακεδονικού Μουσείου αποτελείται από πέντε σκέλη, πέντε άξονες σύγκλισης, με αποκορύφωμα την κοινή χρήση ιερών τόπων (ναοί, τάφοι αγίων, ιερά).
 
Αρχικά, εστιάζει στα κοινά σημεία στο δόγμα .Οι τρεις βασικές  μονοθεϊστικές θρησκείες συγκλίνουν περισσότερο απ ’όσο φανταζόμαστε. Ποιός γνωρίζει  πως η Μαρία ως υπόδειγμα αφοσίωσης στο Θεό,αναφέρεται περισσότερες φορές στο Κοράνι παρά στην Καινή Διαθήκη; ’Η πως ο γενάρχης των Εβραίων Αβραάμ τιμάται εξίσου από τους μουσουλμάνους; Παράλληλα, παρουσιάζονται παραδείγματα κοινών τόπων λατρείας και πως το διαχειρίζονται οι πιστοί.
 
Στο δεύτερο σκέλος, γίνεται εκτενής αναφορά σε αγίους. Ως άνθρωποι που ,παρά την αδυναμία τους, έφτασαν στη  θέωση. Και στιγμάτισαν τόπους, ως τόπους μαρτυρίου, θαυματουργίας ή ως τοποθεσία του θανάτου τους. Οι άγιοι  κυριαρχούν στη θρησκευτική, αλλά και στην τοπική κουλτούρα, γεφυρώνοντας τις διαφορές των δογμάτων. Πολλοί από αυτούς, τιμώνται από πολύ περισσότερους και πολύ διαφορετικούς πιστούς. Τα αιτήματα, βέβαια, είναι κοινά και πανανθρώπινα. Υγεία, ευτυχία, ευημερία…
 
 Στο τρίτο μέρος της έκθεσης, παρουσιάζονται λατρευτικές πρακτικές και αντικείμενα. Πράξεις ευσέβειας και προσπάθειες να λάβει κάποιος τη θεϊκή ευλογία, κοινό ζητούμενο κάθε θρησκείας και κάθε πιστού. Τα εκθέματα βρίθουν συναισθημάτων και σημειολογικών αναφορών. Θα το διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι , είτε είστε πιστοί, είτε όχι.
 
Στο τέταρτο σκέλος, γίνεται εκτενής αναφορά στο πρόσωπο που προκάλεσε τη γειτνίαση ουρανού και γης, ορατών και αοράτων. Τη Μαρία, Μεριέμ, Μαριάμ, Παναγία, Παρθένο .Τη Μητέρα Όλων, το σύμβολο της υπακοής στο φυσικό και στο θεϊκό νόμο. Η Μαρία γίνεται ο συνεκτικός κρίκος  των θρησκειών, των πολιτισμών και των τόπων. Ενώνει παρελθόν και παρόν και όχι όπως φαντάζεστε.
 
Τέλος, στο πέμπτο σκέλος, γίνεται αναφορά στο γεγονός που για  πολλούς αποτελεί τον οντολογικό πυρήνα κάθε θρησκείας: το θάνατο. Το πέρασμα στο επέκεινα,την τελική ένωση γήινου και θεϊκού. Την κοινή πανανθρώπινη απορία και αγωνία. Όλοι είμαστε ίδιοι και ίσοι απέναντί του. Και όλα μοιάζουν μάταια υπό το πρίσμα του.
 
Γενικά, η έκθεση πετυχαίνει το στόχο της,μεταδίδει επαρκώς το μήνυμα της ενότητας, της ειρηνικής συνύπαρξης και του αλληλοσεβασμού. Χρησιμοποιώντας έντεχνα πολλές μορφές τεχνικής έκφρασης, μας κάνει κοινωνούς πληροφοριών ιστορικής και ανθρωπολογικής φύσης, ενώ παράλληλα μας αγγίζει συναισθηματικά. Η θρησκεία δεν αποτελεί παρά το μέσο για να συνειδητοποιήσουμε όλοι πόσα μας ενώνουν τελικά. Και πως η Τέχνη είναι ο καταλύτης αυτής της συνειδητοποίησης. Γιατί και οι δύο απηχούν βαθιά στο  συναισθηματικό και πνευματικό μας κόσμο.
 
Μη τη χάσετε. Όσοι πιστοί (και μη)προσέλθετε!
 
(Η  Έκθεση θα λειτουργεί ως τις 31/12/2017.)
Πληροφορίες για την έκθεση στο ΜΜΣΤ θα βρείτε ΕΔΩ

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

kulturosupa.gr
kulturosupa.gr

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή