Τα μάρμαρα του Παρθενώνα και το αίτημα της επιστροφής τους. Από την Μπουντουρέλη Ελένη.

298 Views
Τα μάρμαρα του Παρθενώνα και το αίτημα της επιστροφής τους. Από την Μπουντουρέλη Ελένη. Τα μάρμαρα του Παρθενώνα και το αίτημα της επιστροφής τους. Από την Μπουντουρέλη Ελένη.

 Τα μάρμαρα του Παρθενώνα και το αίτημα της επιστροφής τους. Από την Μπουντουρέλη Ελένη.

Στο προηγούμενο άρθρο είδαμε μερικά από τα ξενιτεμένα ελληνικά έργα τέχνης σε διάφορα μουσεία του κόσμου, σίγουρα θυμάστε την αναφορά στα Μάρμαρα του Παρθενώνα. Σε αυτό το άρθρο θα κάνουμε μια μικρή ιστορική αναδρομή στην ιστορία της κλοπής τους και το χρονικό των αιτημάτων για την επιστροφή τους. Σίγουρα πολλές λεπτομέρειες λείπουν, αλλά πάντα μπορείτε να ψάξετε περισσότερο μόνοι σας ή να με ρωτήσετε στα σχόλια κάτω από το άρθρο.

Καλή ανάγνωση! 

Με τον όρο «Γλυπτά του Παρθενώνα» ή «Μάρμαρα του Παρθενώνα» -ο όρος «Ελγίνεια» θεωρείται αδόκιμος- ορίζεται η συλλογή από μαρμάρινα γλυπτά -αετώματα, μετόπες, μέρη της ζωφόρου του Παρθενώνα, ναού της θεάς Αθηνάς, στην Ακρόπολη των Αθηνών - που αποσπάστηκαν και εκλάπησαν, από τον Βρετανό, λόρδο Ελγιν. Τα Γλυπτά του Παρθενώνα που αποσπάστηκαν, αποτελούν περίπου το 60% του συνόλου του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα, που σώζεται σήμερα.
 
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν είναι αυθύπαρκτα έργα τέχνης. Δημιουργήθηκαν ως αρχιτεκτονικά και συμβολικά μέρη του ναού της Αθηνάς, που χτίστηκε τον 5ο π.Χ. αιώνα, «στιγμή» απόλυτης ακμής της αθηναϊκής δημοκρατίας.
 
Από το 1983, με πρωτοβουλία της τότε Υπουργού Πολιτισμού Μελίνας Μερκούρη, η Ελλάδα καταβάλει προσπάθειες να φέρει τα Ελγίνεια πίσω στην Αθήνα. Η προσπάθεια των ελληνικών αρχών για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στο τόπο καταγωγής και κατασκευής τους υποστηρίζεται ενεργά από διεθνή, ομότιτλη επιτροπή. Η αναγκαιότητα της επιστροφής τους στην Ελλάδα επιβεβαιώνεται και από την επίσημη θέση της εκπροσώπου της UNESCO, με βάση την αρχή της διατήρησης της ακεραιότητας των μνημείων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομίας. Κατά καιρούς έχουν δει τη δημοσιότητα διάφορες προτάσεις από έγκριτους, ουδέτερους παρατηρητές, με σκοπό την εξεύρεση μιας λύσης στη διαφωνία Ελλάδας και ρετανικού Μουσείου επί του ζητήματος της επιστροφής των κλεμμένων γλυπτών.
 
Η εκστρατεία ξεκίνησε το 1982 όταν η τότε υπουργός Πολιτισμού και Επιστημών Μελίνα Μερκούρη πρόβαλλε το αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για την επιστροφή των Μαρμάρων του Παρθενώνα σε Γενική Διάσκεψη της Unesco.
 
«…πρέπει να καταλάβετε τι σημαίνουν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα για μας. Είναι το καμάρι μας. Είναι οι θυσίες μας. Είναι το υπέρτατο σύμβολο ευγένειας. Είναι φόρος τιμής στη δημοκρατική φιλοσοφία. Είναι η φιλοδοξία και το όνομά μας. Είναι η ουσία της ελληνικότητάς μας…».

Μ.Μερκούρη, 1982
.
Το διεθνώς γνωστό όνομα  της Μελίνας Μερκούρη συνέβαλαν στο να αποκτήσει έρεισμα στην παγκόσμια κοινότητα το αίτημα της επιστροφής. Τον Οκτώβριο του 1984 η Ελλάδα υπέβαλλε επίσημο αίτημα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα και τον Απρίλιο του ίδιου έτους η βρετανική πλευρά απέρριψε το ελληνικό αίτημα.
 
Από το 1987, το ζήτημα των Γλυπτών του Παρθενώνα έχει ενταχθεί στην επίσημη ατζέντα των θεμάτων της UNESCO, συζητείται ανά διετία στις συνεδριάσεις της Διακυβερνητικής Επιτροπής και κάθε φορά υιοθετείται σύσταση από τα κράτη-μέλη για την προώθηση του ζητήματος. Το 1999 ανατέθηκε από τη βρετανική κυβέρνηση στην Ειδική Επιτροπή του αγγλικού Κοινοβουλίου για τον Πολιτισμό, τον Αθλητισμό και τα ΜΜΕ η μελέτη όλων των θεμάτων της βρετανικής πολιτιστικής πολιτικής. Ανάμεσα σε αυτά ήταν και τα ζητήματα επιστροφής πολιτιστικής κληρονομιάς, με κυριότερο το αίτημα για τα Γλυπτά του Παρθενώνα.  
 
Εν τω μεταξύ, ολοένα και περισσότεροι σκεπτόμενοι βρετανοί πολίτες άρχισαν να εκφράζουν την αντίθεσή τους στο να παραμένουν τα Γλυπτά στην παγερή μοναξιά της αίθουσας Duveen στο Βρετανικό Μουσείο.
 
Το 2002 δεκατέσσερις Αγγλοι βουλευτές, ανάμεσά τους και ο πρώην υπουργός και πρόεδρος του τμήματος Πολιτισμού της Βουλής των Κοινοτήτων, Τόνι Μπανκς, ζήτησαν από την αγγλική κυβέρνηση να επιστρέψει τα Μάρμαρα. Η κίνηση ονομάστηκε «Υποστηρικτές του Παρθενώνα 2004». Η απάντηση δεν άργησε να έρθει από τον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, Ρόμπερτ Αντερσον, ο οποίος με άρθρο του στους Times ξεκαθάρισε ότι «Τα Μάρμαρα δεν φεύγουν από το ΜοΣτη σταυροφορία για την επιστροφή των Μαρμάρων έχουν μετάσχει γνωστοί ηθοποιοί, όπως η Βανέσα Ρεντγκρέιβ, η ντέιμ Τζούντι Ντεντς, η Τζοάνα Λάμλεϊ και ο σερ Σον Κόνερι. Τελευταίοι στην παρέλαση αυτών των σημαντικών ονομάτων είναι ο Τζορτζ Κλούνεϊ και ο συμπρωταγωνιστής του στην ταινία «Μνημείων Ανδρες», Μπιλ Μάρεϊ.
 
Τη νεότερη γενιά υποστηρικτών της εκστρατείας για επιστροφή των Μαρμάρων στηρίζει η Marbes Reunited με ηγετική φυσιογνωμία τον βουλευτή Αντριου Τζορτζ. υσείο».
 
Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, το οποίο εγκαινιάστηκε στις 20 Ιουνίου 2009,, συνομιλεί με τον Παρθενώνα. Ο επισκέπτης μπορεί εύκολα να κατανοήσει ποια είναι τα μαρμάρινα μέλη από τον Λόρδο Ελγιν και βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο, καθώς τα αυθεντικά εκτίθενται με τα γύψινα εκμαγεία ( του 1846) ώστε να καταστεί απόλυτα προφανής, μια από τις μεγαλύτερες κλοπές της ιστορίας.

Τα μάρμαρα σε αριθμούς

Από τους 97 σωζόμενους λίθους από τη ζωφόρο του Παρθενώνα, οι 56 βρίσκονται στο Λονδίνο και οι 40 στην Αθήνα.
Από τις 64 σωζόμενες μετόπες, οι 48 βρίσκονται στην Αθήνα και οι 15 στο Λονδίνο.
Από τις 28 σωζόμενες μορφές των αετωμάτων, οι 19 βρίσκονται στο Λονδίνο και οι 9 στην Αθήνα
 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
#elenibountoureli, #ελένημπουντουρέλη  #art, #arthistory, #tehniVIVLIO, #τέχνηΒιβλίο, #Κουλτουροσουπα, #Kulturosupa, #ΕλενηΜπουντουρελη #ellinikaergatehnis, #ksenamouseia, #bringthemback, #parthenonmarbles

Περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩΕΔΩ κ ΕΔΩ
==============================================================================
Kάντε like στη σελίδα του Kulturosupa.gr στο facebook και ακολουθήστε μας στο twitter για να βλέπετε πρώτοι όλη την ροή πληροφοριών και να μαθαίνετε όλους τους νέους διαγωνισμούς προσκλήσεων.

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Μπουντουρέλη Ελένη
Μπουντουρέλη Ελένη
Είμαι η Ελένη, Ιστορικός της Τέχνης, κάτοχος κορνιζαρισμένου ΜΑ στo Αrt, Law and Economy και φοιτήτρια στο ΜΑ Επικοινωνία και Πολιτισμός στο Α.Π.Θ. Συχνάζω στο καφέ Palermo, διαβάζω πολύ, ταξιδεύω όσο μπορώ, ακούω Ιταλικά τραγούδια μετά μανίας, ενθουσιάζομαι με την Conceptual Art και απορώ με την αγένεια των ανθρώπων. Μαζί, κάθε 5 και 25 του μήνα, θα ανακαλύπτουμε κρυφά στοιχεία για τις ζωές διάσημων καλλιτεχνών, θα γνωρίσουμε λίγο καλύτερα τα μουσεία που υπάρχουν στη Θεσσαλονίκη και θα εξερευνήσουμε τις ποικίλες και εντυπωσιακές πλευρές της τέχνης υπό πολλά πρίσματα!

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Οι καλοκαιρινές συναυλίες της Ελεωνόρας Ζουγανέλη σε όλη την Ελλάδα
Οι καλοκαιρινές συναυλίες της Ελεωνόρας Ζουγανέλη σε όλη την Ελλάδα
με 0 Σχόλια 415 Views

 Η Ελεωνόρα Ζουγανέλη, έπειτα από ένα δυνατό χειμώνα συνεχών παρατάσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, έρχεται αυτό το καλοκαίρι να µας συνεπάρει για ακόμη µία φορά, γυρνώντας όλη την Ελλάδα, φωνάζοντας το σύνθημα, «κάπου σε έχω ξαναδεί»..


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή