Πώς αισθάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες και γιατί μας αφορά και σήμερα;

392 Views
Πώς αισθάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες και γιατί μας αφορά και σήμερα; Πώς αισθάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες και γιατί μας αφορά και σήμερα;

 Πώς αισθάνονταν οι αρχαίοι Έλληνες και γιατί μας αφορά και σήμερα;

Η τέχνη δεν ήταν ποτέ ξεκομμένη από τα συναισθήματα. Οι καλλιτέχνες από καταβολής κόσμου εκφράζουν και αποδίδουν με κάθε μέσο,  συναισθήματα, όπως την επιθυμία, τον έρωτα, τον πόθο και την αισχύνη, αλλά και σκοτεινά πάθη, όπως τη μανία, το μίσος, την εκδίκηση και τη συντριβή. 

Μαρμάρινο άγαλμα του Έρωτα που τεντώνει το τόξο του2ος αι. μ.Χ.Ρώμη, Παλατίνος ΛόφοςΠαρίσι, Musée du LouvreΜαρμάρινο άγαλμα του Έρωτα που τεντώνει το τόξο του2ος αι. μ.Χ.Ρώμη, Παλατίνος ΛόφοςΠαρίσι, Musée du Louvre

Οι αρχαίοι καλλιτέχνες πρωταγωνιστούν στην έκθεση «Εmotions, ένας κόσμος συναισθημάτων», η οποία παρουσιάζεται από τις 17 Ιουλίου έως τις 19 Νοεμβρίου στο Μουσείο της Ακρόπολης. Μέσα από 129 ιστορίες για τα συναισθήματα – όσα και τα εκθέματα, η έκθεση που είναι μια σύμπραξη του κορυφαίου μουσείου της χώρας και ενός από τα σπουδαιότερα στον κόσμο, του Μουσείου Ακρόπολης και του Ιδρύματος Ωνάση, αφηγείται τα συναισθήματα στην αρχαία ελληνική τέχνη και πρόκειται όπως  εξηγεί ο πρόεδρος του μουσείου, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής: « για μια ασυνήθιστη αρχαιολογική έκθεση που έχει ως θέμα της την απεικόνιση του ‘‘ήθους της ψυχής’’».

Τοιχογραφία με σκηνή από τη θυσία της Ιφιγένειας62–79 μ.Χ.Πομπηία, Οικία του Τραγικού ΠοιητήΝάπολη, Museo Archeologico NazionaleΤοιχογραφία με σκηνή από τη θυσία της Ιφιγένειας62–79 μ.Χ.Πομπηία, Οικία του Τραγικού ΠοιητήΝάπολη, Museo Archeologico Nazionale

Η έκθεση στο Μουσείο Ακρόπολης έχει στηθεί σ’ ένα διαφορετικό μουσειακό σκηνικό που οργάνωσε το Μουσείο σε συνεργασία με την αρχιτέκτονα Ελένη Σπάρτση, ενώ τη γενική εποπτεία της νέας παρουσίασης ανέλαβε ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, καθηγητής Δημήτρης Παντερμαλής.

Επιμελητές της έκθεσης είναι οι: Άγγελος Χανιώτης, καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας και Κλασικών Σπουδών του Ινστιτούτου Ανώτατων Σπουδών (Πρίνστον) και μέλος του Δ.Σ. του Θυγατρικού Ιδρύματος Ωνάση στις ΗΠΑ, Νικόλαος Καλτσάς, επίτιμος διευθυντής στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, και Ιωάννης Μυλωνόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης και Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.


«Η έκθεση για τον “Κόσμο των συναισθημάτων” στην ελληνική αρχαιότητα ακολούθησε παρόμοια διάταξη και διαδοχή των έργων με την έκθεση που προηγήθηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο του Ιδρύματος Ωνάση στη Νέα Υόρκη. Στήθηκε, όμως, σε ένα διαφορετικό σκηνικό, όπου την πορεία του επισκέπτη υποδεικνύει μια τεράστια σπείρα με κατακόρυφα “λάβαρα” από βινύλιο σε πολλές αποχρώσεις του κόκκινου χρώματος –από το ρόδινο ανοιχτό έως το βαθύ και σκοτεινό κόκκινο–, που αντιστοιχούν συμβολικά στην ποικιλία και την ένταση των συναισθημάτων. Παράλληλα, η σπείρα αυτή αγκαλιάζει τα δύο κεντρικά εκθέματα, τα λαμπρά αγάλματα του Έρωτα και του Πόθου που αναδύονται μέσα από άφθονο φως, ενώ απέναντι, μέσα σε μια σκοτεινή εσοχή, παρουσιάζεται υποφωτισμένη η τοιχογραφία με τη θυσία της Ιφιγένειας, στην οποία καταγράφονται δυνατά συναισθήματα ενοχής, απελπισίας και προσμονής. Τα άλλα 126 εκθέματα τοποθετήθηκαν ανάμεσα στην κόκκινη σπείρα και σε ένα σπονδυλωτό περίβλημα σε χρώμα γκρι, που μετριάζει σε μεγάλο βαθμό την ένταση του κόκκινου και αντιστοιχεί συμβολικά στο λογικό κόσμο της ψυχής.», είπε, παρουσιάζοντας την έκθεση ο οικοδεσπότης του μουσείου Ακρόπολης Δημήτρης Παντερμαλής.


«Όταν η έκθεση ξεκίνησε το ταξίδι της τον περασμένο Μάρτιο, στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης, ήμασταν ιδιαίτερα περήφανοι, καθώς συνδεόταν με την εξωστρέφεια του ελληνικού πολιτισμού. Το ίδιο περήφανοι πρέπει να νιώθουμε όλοι στο Ίδρυμα Ωνάση και σήμερα, καθώς η έκθεση αυτή ξεπέρασε τα σύνορα και κατέφτασε στην Αθήνα. Ο νέος σταθμός της έκθεσης και πάλι υπηρετεί την εξωστρέφεια και την προβολή του ελληνικού πολιτισμού: αυτούς τους σκοπούς δηλαδή που θεραπεύει και το Μουσείο Ακρόπολης, το οποίο γιορτάζει οχτώ χρόνια λειτουργίας», είπε ο Πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση, Αντώνης Παπαδημητρίου.

Ερυθρόμορφος αμφορέας με λαιμό, με παράσταση του Μενέλαου και της Ελένηςπερ. 430–420 π.Χ.Αποδίδεται στον Ζωγράφο του ΚλεοφώντοςΑττικήΒασιλεία, Antikenmuseum Basel und Sammlung LudwigΕρυθρόμορφος αμφορέας με λαιμό, με παράσταση του Μενέλαου και της Ελένηςπερ. 430–420 π.Χ.Αποδίδεται στον Ζωγράφο του ΚλεοφώντοςΑττικήΒασιλεία, Antikenmuseum Basel und Sammlung Ludwig

 «Σε κάθε πολιτισμό, οι άνθρωποι δημιουργούν λογοτεχνία και παράγουν τέχνη για να εκφράσουν ή να διεγείρουν συναισθήματα. Η σχέση των αρχαίων Ελλήνων με το συναίσθημα έχει όμως ιδιαιτερότητες. Οι αρχαίοι Έλληνες θεοποίησαν συναισθήματα, όπως τον Έρωτα, τον Πόθο και τον Φόβο και, το σημαντικότερο, δημιούργησαν λογοτεχνία, μύθους και τέχνη για εκφράσουν, για πρώτη φορά στο Δυτικό πολιτισμό, βαθύ προβληματισμό για την υφή του συναισθήματος και τις συνέπειες των ανεξέλεγκτων συναισθημάτων» είπε ο επιμελητής της έκθεσης Άγγελος Χανιώτης, ενώ ο συνεπιμελητής και επίτιμος δ/ντης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Νίκος Καλτσάς επισήμανε ότι: «Καμιά προκατάληψη, κανένα ταμπού δεν περιόρισε a priori την επιλογή των προς έκθεση αντικειμένων. Όλα τα συναισθήματα, από τα πιο υψηλά και θετικά έως τα πιο ταπεινά και αρνητικά, παρουσιάστηκαν με ειλικρίνεια, χωρίς τάσεις εξωραϊσμού και εξιδανίκευσης, στο βαθμό που αυτό ήταν εφικτό να γίνει με το διαθέσιμο υλικό, τόσο στα ελληνικά όσο και στα ξένα μουσεία».


Ο τρίτος των επιμελητών Ιωάννης Μυλωνόπουλος μίλησε για τις «πολλές πτυχές της αρχαίας ελληνικής τέχνης που την καθιστούν μοναδική σε σύγκριση με τις καλλιτεχνικές εκφράσεις άλλων σημαντικών πολιτισμών της Μεσογείου. Η έμφαση στην απόδοση συναισθημάτων είναι όμως η πτυχή εκείνη που, αν και δεν έχει μελετηθεί σε βάθος, την μετατρέπει πραγματικά σε πρόδρομο της Δυτικής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Αγγειογράφοι όπως ο Εξηκίας, ήδη στον 6o, ή ο Ζωγράφος της Πενθεσίλειας στον 5ο αιώνα π.Χ. και γλύπτες όπως ο Σκόπας στον 4ο ή οι δημιουργοί της περίφημης ζωφόρου της Περγάμου στο 2ο αιώνα π.Χ. δεν ενδιαφέρονταν απλώς να απεικονίσουν αφηγηματικά τα έργα και τις πράξεις μυθικών ηρώων και θεών, αλλά να τους εξανθρωπίσουν μέσα από καθαρώς οπτικά ψυχογραφήματα».

Μελανόμορφος αμφορέας με παράσταση του Αχιλλέα και του Αίαντα που παίζουν επιτραπέζιο παιχνίδιπερ. 540 π.Χ.VulciΒασιλεία, Antikenmuseum Basel und Sammlung LudwigΜελανόμορφος αμφορέας με παράσταση του Αχιλλέα και του Αίαντα που παίζουν επιτραπέζιο παιχνίδιπερ. 540 π.Χ.VulciΒασιλεία, Antikenmuseum Basel und Sammlung Ludwig

Οι κύριες εκθεσιακές ενότητες είναι πέντε: Η πρώτη έχει τίτλο «Η τέχνη των συναισθημάτων – τα συναισθήματα στην τέχνη». Η δεύτερη ενότητα, με τίτλο «Οι χώροι των συναισθημάτων», διαρθρώνεται σε πέντε υποενότητες: «Ο ιδιωτικός χώρος», «Το πεδίο της μάχης», «Ο δημόσιος χώρος», «Οι ιεροί χώροι», «Το νεκροταφείο». Οι υπόλοιπες τρεις κύριες ενότητες είναι: «Τα αλληλοσυγκρουόμενα συναισθήματα», «Τα ανεξέλεγκτα συναισθήματα» και «Μήδεια». Η έκθεση εμπλουτίστηκε με 11 βίντεο, τα οποία στήθηκαν δίπλα σε πρωτότυπα έργα και αφηγούνται, με εικόνα και σύντομο κείμενο, τους δραματικούς μύθους στις πολυπρόσωπες παραστάσεις των αγγείων, βοηθώντας έτσι τον επισκέπτη στην πλοήγησή του.

Μαρμάρινο ενεπίγραφο ανάγλυφο με παράσταση αυτιών2ος αι. μ.Χ.Ύψ. 29 εκ.· Πλ. 20 εκ.Θεσσαλονίκη, ΣαραπείονΘεσσαλονίκη, Αρχαιολογικό ΜουσείοΜαρμάρινο ενεπίγραφο ανάγλυφο με παράσταση αυτιών2ος αι. μ.Χ.Ύψ. 29 εκ.· Πλ. 20 εκ.Θεσσαλονίκη, ΣαραπείονΘεσσαλονίκη, Αρχαιολογικό Μουσείο

Πληροφορίες:

«Εmotions, ένας κόσμος συναισθημάτων», Moυσείο Ακρόπολης. Διάρκεια έκθεσης: 18 Ιουλίου έως 19 Νοεμβρίου 2017

Πηγή: thetoc.gr


Φωτογραφικό υλικό





Με ετικέτα: Τέχνη - Βιβλίο

Αρθρογραφος

kulturosupa.gr
kulturosupa.gr

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Νέες παραστάσεις για το επιτυχημένο «Γράμμα στον πατέρα» στην σοφίτα του Μπενσουσάν.
Νέες παραστάσεις για το επιτυχημένο «Γράμμα στον πατέρα» στην σοφίτα του Μπενσουσάν.
με 0 Σχόλια 326 Views

 Μετά τη θερμή υποδοχή του κοινού της Θεσσαλονίκης και την ολοκλήρωση ενός επιτυχημένου κύκλου παραστάσεων, το «Γράμμα στον πατέρα» του Φραντς Κάφκα από την ομάδα Θέατρο Πρόταση σε σκηνοθεσία Στέλιου Βραχνή, επιστρέφει 

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή