«Θα γίνει αυτό που θέλω - Το παιχνίδι της κυριαρχίας». Άρθρο της ψυχοθεραπεύτριας Ν. Βυζαντιάδου.

12093 Views
«Θα γίνει αυτό που θέλω - Το παιχνίδι της κυριαρχίας».  Άρθρο της ψυχοθεραπεύτριας Ν. Βυζαντιάδου. «Θα γίνει αυτό που θέλω - Το παιχνίδι της κυριαρχίας». Άρθρο της ψυχοθεραπεύτριας Ν. Βυζαντιάδου.

.
Το σενάριο  *
--------------
- Τελειώνει κι ο χρόνος μας έτσι κι αλλιώς σε λίγα λεπτά οπότε δεν θα προλάβω να απαντήσω στο ερώτημά σου, είπε η Μυρτώ ρίχνοντας μια κλεφτή ματιά στο ρολόι της και παλεύοντας για άλλη μια φορά να πάρει τον έλεγχο της συνεδρίας.
 
Είχα χάσει κι εγώ το μέτρημα. Ήταν τόσο αυτόματη αυτή η συμπεριφορά της που αδυνατούσα να παρακολουθήσω τη συχνότητα με την οποία αυτή εκδηλωνόταν. Το μόνο σίγουρο ήταν ότι δεν έχανα ευκαιρία να της το καθρεφτίσω ελπίζοντας να καταλάβει κάτι και να μπει στη διαδικασία να το αλλάξει. Έτσι έκανα κι αυτή τη φορά.
- Φαίνεται να σου είναι πραγματικά πολύ δύσκολο να αφεθείς στη διαδικασία.
- Τι εννοείς; με ρώτησε αιφνιδιασμένη από αυτό που είχε μόλις ακούσει.
- Ακόμα κι εδώ μέσα, που θα έπρεπε να χαλαρώνεις, είσαι στα κόκκινα. Θέλεις να ελέγχεις τα πάντα. Αντί να επικεντρωθείς σε αυτό που γίνεται μέσα σου, βλέπεις το ρολόι και υπολογίζεις σε πόση ώρα τελειώνει η συνεδρία μας.
- Δεν το κατάλαβα ότι το κάνω.
- Αυτό είναι το πρόβλημα. Αν και σου το έχω καθρεφτίσει πολλές φορές ως τώρα, εσύ εξακολουθείς να μην το βλέπεις. Θα ήταν εύκολο να υποθέσω ότι βαριέσαι και περιμένεις να περάσει γρήγορα η ώρα για να φύγεις. Ξέρω όμως ότι δεν είναι αυτό. Σου είναι αδιανόητο να εμπιστευθείς κάποιον άλλον και να του επιτρέψεις να έχει εκείνος τον έλεγχο για κάτι που σε αφορά.
- Η αλήθεια είναι πως μου το λέει και ο άντρας μου. Μου λέει πως θέλω να γίνονται όλα με το δικό μου τρόπο και πως αν δεν γίνουν έτσι, εγώ αναστατώνομαι.
- Συμφωνείς με αυτό που σου λέει;
- Κάποιες φορές ναι. Τις περισσότερες φορές ναι.
- Έχεις σκεφτεί ποτέ γιατί θέλεις να γίνονται όλα με το δικό σου τρόπο; Τι θα σου συμβεί αν δεν γίνουν όπως τα θέλεις;
- Θα χάσω τη μπάλλα.
- Τι σημαίνει αυτό;
- Δεν θα ξέρω πώς να είμαι. Από παιδί ήθελα να γίνονται τα πράγματα με το δικό μου τρόπο.
- Περίεργο.
- Τι είναι περίεργο;
- Να θέλει ένα παιδί κάτι τόσο περιοριστικό. Από ένα παιδί περιμένουμε να είναι πιο αυθόρμητο και πιο ελεύθερο εκτός κι αν δεν του επιτρέπουν να είναι κάτι άλλο από αυτό που θέλουν οι άλλοι να είναι.
- Και πώς πρέπει να το ξέρω εγώ αυτό;
- Θα βοηθούσε να θυμηθείς τα παιδικά σου χρόνια και να φέρεις στο μυαλό σου στιγμές στις οποίες επιθύμησες να κάνεις κάτι αλλά οι γονείς σου δεν σου άφησαν χώρο για αυτό.
- Οι γονείς μου δεν δεχόντουσαν αντιρρήσεις ούτε από μένα ούτε από την αδελφή μου. Κι εγώ έκανα πάντα αυτό που ήθελαν.
- Έμαθες λοιπόν από μικρή να υποτάσσεσαι στη δική τους κυριαρχία.
- Υποθέτω πως ναι.
- Έμαθες να αφήνεις τον έλεγχο σε εκείνους χωρίς να προσπαθείς να τον πάρεις στα χέρια σου.
- Μάλλον έτσι έγινε.
- Οπότε τώρα που είσαι ενήλικη κάνεις στους άλλους αυτό που έκαναν σε σένα ως παιδί οι γονείς σου. Θα χρειαστεί να το δούμε καλύτερα αυτό το σχήμα την επόμενη φορά που θα συναντηθούμε καθώς τώρα έχει πράγματι τελειώσει ο χρόνος μας, της είπα αφήνοντας την με πολλές σκέψεις.
 
 
 
Το παιχνίδι
Η Μυρτώ, όπως και πολλοί άλλοι, μεγάλωσαν σε ένα περιβάλλον όπου το σχήμα που επικρατούσε ήταν αυτό της κυριαρχίας - υποταγής. Ο ένας ή και οι δυο γονείς ήταν αυστηροί, επιβλητικοί, άκαμπτοι και χωρίς την παραμικρή διάθεση να ακούσουν και να συμπεριλάβουν τις ανάγκες του παιδιού τους. Είχαν διαμορφώσει μέσα τους ένα κλειστό σύστημα αξιών και αντιλήψεων το οποίο όφειλε να ακολουθήσει το παιδί αγνοώντας για το αν αυτό του έδινε ευτυχία ή όχι.
 
Οι "κυρίαρχοι" γονείς λοιπόν ήταν πολύ κατευθυντικοί και θεωρούσαν δεδομένο πως οι εντολές τους θα έπρεπε να ισχύσουν χωρίς δεύτερη κουβέντα. Δεν επέτρεπαν στο "υποταγμένο" παιδί να αποφασίσει κάτι ή να πάρει μια πρωτοβουλία και για να το πετύχουν αυτό χρησιμοποιούσαν άμεσες ή έμμεσες απειλές. Οι συναισθηματικοί εκβιασμοί ήταν σημαντικό μέρος του μεγαλώματος του παιδιού ενώ η καθημερινότητα χαρακτηριζόταν από επικριτική, απορριπτική και συχνά προσβλητική στάση του "κυρίαρχου" απέναντι στον "υποταγμένο".
 
Το "υποταγμένο" παιδί έμαθε να υπακούει και να ακολουθεί τους κανόνες χωρίς να τολμά να τους αμφισβητεί προκειμένου να αποφύγει τις αρνητικές συνέπειες της τιμωρίας και της απόρριψης. Έμαθε επίσης να υπομένει και να περιμένει πιστεύοντας πως αυτό είναι το μοναδικό που μπορεί να κάνει στη σχέση του με τον "κυρίαρχο". Σε επόμενο επίπεδο έμαθε να δέχεται να βρίσκεται σε αυτήν την κατώτερη θέση θεωρώντας πως του αξίζει.
 
Μεγαλώνοντας το "υποταγμένο" παιδί θα ακολουθήσει έναν από τους δύο δρόμους: είτε θα παραμείνει "υποταγμένος" επιδιώκοντας να βρει νέους "κυρίαρχους" στη ζωή του και επιλέγοντας φίλους, συντρόφους, συνεργάτες που θα του επιβάλλονται είτε θα μετατραπεί ο ίδιος σε "κυρίαρχο" προσπαθώντας να πάρει πίσω τον έλεγχο που είχε χάσει σε προηγούμενο στάδιο της ζωής του. Είναι σαφές ότι και οι δύο δρόμοι είναι προβληματικοί και λειτουργούν εις βάρος του ατόμου και των σχέσεων του με τους άλλους. Θα πρέπει να βρεθεί μια ισορροπία μεταξύ των δύο θέσεων έτσι ώστε ως ενήλικας να επιλέγει εκείνες τις σχέσεις στις οποίες θα υπάρχει ισοτιμία και εναλλαγή αυτών των θέσεων.
 
 
Υστερόγραφο
Δεν ξέρω πώς σε βρίσκει η ανάγνωση αυτού του άρθρου… δεν ξέρω αν είσαι κι εσύ ένας "κυρίαρχος"... δεν ξέρω αν κι εσύ είσαι ένας "υποταγμένος"... δεν ξέρω τέλος αν θέλεις να συνεχίσεις να ζεις έτσι ή αν σκοπεύεις να αλλάξεις όρους στο παιχνίδι της ζωής σου… η πρόσκλησή μου είναι να κάνεις το πρώτο βήμα που θα σε φέρει πιο κοντά στην αλλαγή…
    
Τι λες; Παίζουμε λοιπόν;
 
--

*Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος άρθρου, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
.
Κάθε Τρίτη στις σελίδες του Kulturosupa.gr
.
Μπορείτε να διαβάσετε το βιβλίο μου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις iWrite με τίτλο "Μαθήματα στη γλώσσα της αγάπης" (πληροφορίες και online αγορά θα βρείτε εδώ)
.
.
Bίντεο, συνεντεύξεις και ομιλίες μου επισκεφτείτε το κανάλι μου στο You Tube
 
 ..
Ακολουθήστε μας στα social media
 ..
      
 

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Νέλη Βυζαντιάδου
Νέλη Βυζαντιάδου
Οι σχέσεις μας με τους άλλους μοιάζουν με ένα παιχνίδι που έχει τους δικούς του κανόνες και τα δικά του ξεχωριστά χαρακτηριστικά… Το παιχνίδι αυτό δεν είναι πάντα ευχάριστο κι ούτε λειτουργεί προς όφελος της σχέσης. Το παιχνίδι πραγματοποιείται τόσο σε συνειδητό επίπεδο όσο και σε ασυνείδητο… Μαζί θα προσπαθούμε κάθε Τρίτη να αναγνωρίζουμε παιχνίδια που παίζουμε στη ζωή μας με την ευχή να πάρουμε την καλύτερη απόφαση για εμάς... Παίζουμε λοιπόν; ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ: Γεννήθηκα, μεγάλωσα και ζω στην πόλη που τόσο αγαπώ, τη Θεσσαλονίκη. Σπούδασα Ψυχολογία στο Φ.Π.Ψ του Α.Π.Θ και πέρασα πολλά ακόμη χρόνια της ζωής μου ως εκπαιδευόμενη στην Ψυχομετρία, τη Συμβουλευτική και την Ψυχοθεραπεία. Μετά από μια ενδιαφέρουσα επταετία στα μέσα μαζικής ενημέρωσης ως αρχισυντάκτρια - παρουσιάστρια τηλεοπτικών εκπομπών αφιερώθηκα στο ελεύθερο επάγγελμα της ψυχοθεραπεύτριας ενηλίκων προσθέτοντας στο βιογραφικό μου τους τίτλους της εκπαιδεύτριας και επόπτριας επαγγελματιών ψυχικής υγείας. Αργότερα εξειδικεύτηκα στη Συμβουλευτική Ζεύγους και υπέκυψα στον έρωτά μου για τη συγγραφή, έναν έρωτα που δεν πρόδωσα ποτέ στη ζωή μου... Αν με ρωτήσετε ποια ιδιότητα μου αρέσει πιο πολύ από όλες όσες έχω ως τώρα θα σας πω χωρίς δεύτερη σκέψη: οποιαδήποτε από τις παραπάνω αρκεί να επικοινωνώ με τους ανθρώπους και να μοιράζομαι τις σκέψεις μου μαζί τους. E-MAIL nelibyzantiadou@gmail.com TΗΛ: 6934 509311 - Facebook Neli Byzantiadou, Instagram neli_byzantiadou

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή