Η Νέλη Βυζαντιάδου εξηγεί και αναλύει: «Περί ηθικής παρενόχλησης...»

9983 Views
Η Νέλη Βυζαντιάδου εξηγεί και αναλύει: «Περί ηθικής παρενόχλησης...» Η Νέλη Βυζαντιάδου εξηγεί και αναλύει: «Περί ηθικής παρενόχλησης...»

 

ΝΕΑ ΣΤΗΛΗ
 
Η Νέλη Βυζαντιάδου αναλύει την επικαιρότητα κάθε Πέμπτη στην Κουλτουρόσουπα.
 
Μια σειρά χρήσιμων άρθρων για να κρατήσετε στο αρχείο σας.
 
 
 
 
Ακούμε και διαβάζουμε καθημερινώς τον τελευταίο καιρό για περιπτώσεις γυναικών και αντρών που δέχτηκαν συμπεριφορές υποτιμητικές, απαξιωτικές, προσβλητικές και οριακά κακοποιητικές με αποτέλεσμα να προσπαθούμε να καταλάβουμε πού βρίσκεται η αλήθεια και πού είναι το υποκειμενικό βίωμα της αλήθειας. Αναδύονται πολλά ερωτήματα όπως "γιατί πέρασε τόσος καιρός για να μιλήσουν;", "γιατί δεν έφυγαν τότε από τη συνεργασία που τόσο τους καταπίεζε;" ή "μήπως πρόκειται για έναν ιδιότροπο άνθρωπο που επιβάλλει τις παραξενιές του αλλά τίποτε περισσότερο;".
 
Κι είναι τότε που τα θύματα αυτών των συμπεριφορών καλούνται να εξηγήσουν όσο καλύτερα μπορούν τα σκηνικά που έζησαν και να πείσουν καλοπροαίρετους και κακοπροαίρετους για το αληθές των ισχυρισμών τους. Κι είναι τότε που οι φερόμενοι ως θύτες - ας μην ξεχνάμε πως χρειάζεται να αποδειχθεί η κατηγορία που δέχονται - νιώθουν να μπαίνουν στο μάτι του κυκλώνα και προσπαθούν να συμμαζέψουν τα ασυμμάζευτα και να περισώσουν την επαγγελματική τους φήμη.
 
Τελικά τι ισχύει και τι όχι;
 
 
Δεν είμαστε σίγουρα εμείς που θα κρίνουμε ποιος έχει δίκιο και ποιος έχει άδικο. Με αυτό όμως το άρθρο θα προσπαθήσουμε να βάλουμε κάποια πράγματα σε σειρά και να βοηθήσουμε κάθε αναγνώστη να μάθει τι είναι παρενόχληση και τι όχι. Θα ασχοληθούμε με όλες εκείνες τις συμπεριφορές που δεν έχουν σεξουαλικό περιεχόμενο αλλά στοχεύουν στην υποτίμηση του άλλου και στην ταπείνωσή του. Λόγια, γκριμάτσες, νεύματα, σχόλια που φέρνουν το θύμα σε άβολη θέση αλλά που δεν περιλαμβάνουν σωματική ή σεξουαλική βία.
 
Οι παραπάνω πράξεις περιγράφονται στην ορολογία ως ηθική παρενόχληση και πρόκειται για ένα φαινόμενο που στοχεύει όχι μόνο στην ταπείνωση του ατόμου αλλά και στον έλεγχο της συμπεριφοράς του και την επιβολή κανόνων. Παρατηρείται τόσο στο οικογενειακό όσο και στο επαγγελματικό περιβάλλον και θίγει την αξιοπρέπεια αυτού που το δέχεται. Υπάρχει μια γκρίζα περιοχή που κάνει περίπλοκη την υπόθεση και μπερδεύει κάθε έναν που παρακολουθεί μια τέτοια ιστορία. Για παράδειγμα ένας πολύ αυστηρός και απαιτητικός εργοδότης που πιέζει διαρκώς τους υφισταμένους του με συνέπεια να επηρεάζει αρνητικά την ψυχική τους υγεία είναι ή όχι θύτης ηθικής παρενόχλησης; Είναι πολύ δύσκολο να διακρίνει κανείς και να πει με σιγουριά αν πρόκειται για ηθική παρενόχληση ή για μια ακραία συμπεριφορά που τείνει να καθιερωθεί και να θεωρηθεί κανόνας στο πλαίσιο μιας συνεργασίας.
 
 
Τι συμβαίνει αλήθεια στο μυαλό του θύτη;
Ο θύτης νιώθει συχνά πολύ κοντά στο θύμα και αντιλαμβάνεται αυτήν τη σχέση ως μια σχέση που του δίνει το αυτονόητο δικαίωμα να συμπεριφερθεί όπως θέλει. Ενδιαφέρεται ιδιαιτέρως για τη διατήρηση της εξουσίας του πάνω στο θύμα και επιστρατεύει κάθε τρόπο για να το πετύχει. Όσο για το θύμα φοβάται και σκέφτεται τις αρνητικές συνέπειες που θα υπάρξουν αν μιλήσει και καταγγείλει αυτήν τη συμπεριφορά. Πέρα από το φόβο αναρωτιέται αν θα πιστέψουν τις δηλώσεις του και αν θα βρει τις δυνάμεις να τα βάλει με το θύτη. Ας μην ξεχνάμε ότι ο θύτης είναι σχεδόν πάντα ανώτερος ιεραρχικά από το θύμα οπότε το τελευταίο διστάζει να τα βάλει μαζί του πιστεύοντας πως δεν έχει νόημα. Ένας άλλος λόγος που αποτρέπει το θύμα από το να μιλήσει για αυτό που δέχεται είναι ο φόβος του στίγματος. Δεν είναι εύκολο να βγει κανείς και να περιγράψει καταστάσεις που έζησε χωρίς να περάσει από το μικροσκόπιο μιας ολόκληρης κοινωνίας που δεν είναι πάντα και απαραιτήτως φιλική προς τέτοιες κινήσεις. Τέλος η θυματοποίηση είναι μια περίπλοκη διαδικασία με κυρίαρχο χαρακτηριστικό την αίσθηση ανημπόριας. Με άλλα λόγια το θύμα μιας ηθικής παρενόχλησης πιστεύει ότι δεν μπορεί κανείς να το βοηθήσει και επιλέγει να υπομένει ελπίζοντας παθητικά πως κάποτε όλο αυτό θα τελειώσει.
 
 
Ας δούμε όμως μαζί ποιες συμπεριφορές δεν είναι ηθική παρενόχληση ακόμα κι αν προξενούν αρνητικά συναισθήματα στα θύματα:
* οι υπερβολικές απαιτήσεις και ο φόρτος εργασίας από τον εργοδότη προς τους εργαζόμενους
* οι διαπληκτισμοί, οι συγκρούσεις και οι αντιπαραθέσεις
* οι παραξενιές και οι ιδιορρυθμίες του εργοδότη που είναι όμως γνωστές σε όλους και δεν απευθύνονται σε μεμονωμένα άτομα
 
 
Ας θυμόμαστε πως υπάρχουν συγκεκριμένες προσωπικότητες που είναι ευάλωτες στο να δεχθούν ηθική παρενόχληση χωρίς να αντιδράσουν και χωρίς να διαχειριστούν αυτό που τους συμβαίνει. Για τα χαρακτηριστικά των θυμάτων ηθικής παρενόχλησης θα μιλήσουμε την επόμενη εβδομάδα. Μείνετε συντονισμένοι στη στήλη μας!!!
.
.
ΝΕΑ Διαδικτυακά ραντεβού με την Νέλη Βυζαντιάδου.
Μιλάμε για διάφορα θέματα ψυχικής υγείας και αλληλεπιδρούμε όπως μόνο εμείς ξέρουμε όλα αυτά τα χρόνια...
-Κάθε Δευτέρα στις 21.00 στο Thessaloniki Life
 
Παρακολουθήστε ζωντανά τις ομιλίες μου στο πλαίσιο συναντήσεων που διοργανώνει το Ανοιχτό Σχολείο Ψυχικής Υγείας - Ι.Ν. Παναγούδας
-Κάθε Σάββατο στις 18.00 στη σελίδα μου Νέλη Βυζαντιάδου
.
Σας περιμένω όλους και όλες!!!
.
Μπορείτε να διαβάσετε το βιβλίο μου που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις iWrite με τίτλο "Μαθήματα στη γλώσσα της αγάπης" (πληροφορίες και online αγορά θα βρείτε εδώ)
.
.
Bίντεο, συνεντεύξεις και ομιλίες μου επισκεφτείτε το κανάλι μου στο You Tube
 
 ..
Ακολουθήστε το Kulturosupa.gr στα social media
 ..
      
 


Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

kulturosupa.gr
kulturosupa.gr

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή