Λεξικό Ομαλών Ανωμαλιών: Τηλεόραση (β)

10692 Views
Λεξικό Ομαλών Ανωμαλιών: Τηλεόραση (β) Λεξικό Ομαλών Ανωμαλιών: Τηλεόραση (β)

 

.

 
Ένα μικρό, δωρεάν λεξικό που φιλοδοξεί να προκαλέσει πικρά μειδιάματα και δεύτερες σκέψεις. 
.
Από τον Μανώλη Ιωαννίδη για την Κουλτουρόσουπα*
.ΤΗ
ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ (Β)
.
1]
Jan Steen, Beware of Luxury, 1663.
 
Α
αναλγησία, η: πιτζάμες που έχουν λιώσει στο δέρμα σου, μπροστά στη θέαση του περιεχομένου του τιβί- όταν τα ύστερα του κόσμου παίζουν σε ωριαίες δόσεις (με απαραίτητα διαλλείματα για ν’ αγοράσεις το καλύτερο απορρυπαντικό) ίσως να ‘χει και προτερήματα η χρόνια πάθηση ονόματι οξεία χονδροπετσία
 
ανταποκριτής, ο: κορόιδο που στέλνουμε να ξεπαγιάζει/καίγεται/πνίγεται/whatever για να συμπληρώσουμε κάνα δίλεπτο τηλεοπτικού χρόνου και να νιώσουμε την καυτή ανάσα της ζωντανής είδησης στον διψασμένο από άγγιγμα, τηλεοπτικό μας σβέρκο
 
αρένα, η: κάποτε, τόπος χριστιανικής λιχουδιάς λιονταριών ως θέαμα πολυτελείας για τους τίμιους Ρωμαίους- τώρα πια, όταν καταναλώνονται άνθρωποι και το αίμα έχει πάρει μια αδιόρατη μορφή, μπορούμε όλοι να περνάμε καλύτερα σε αυτή τη νέα, υψηλής ευκρίνειας αρένα, χωρίς καν να μετακινούμε τα διαρκώς χρησιμοποιούμενα οπίσθιά μας απ’ τον δύσμοιρο τον καναπέ (που έχει πάρει εν πολλοίς το σχήμα τους)
 
Β
βήμα, το: προνομιακός τόπος, καταραμένος όταν αντί για εγκέφαλο έχεις περιεχόμενο που δε γεμίζει ούτε αν συμπυκνωθεί όλη η ύλη του διαστήματος, που δίνεται στον καθένα για να εκφωνήσει ό,τι του κατέβει- τα πλήθη να υπάρχουν και ο απανταχού ταλαντούχος ανόητος θα κάνει εσαεί τουρνέ …
 
Γ
γνησιότητα, η: βαθιά παρεξηγημένη έννοια που σπάνια χρησιμοποιείται ορθά, δηλαδή ως επίρρημα- σωστή χρήση η παρακάτω: γνήσια έξυπνος, γνήσια αστείος, γνήσια εγκάθετος, γνήσια γελοίος/ κάθε πράγμα μπορεί να το επιτελεί/ να είναι γνήσια ένας άνθρωπος, θέληση να υπάρχει…
 
γυρολόγος, ο: αστέρας που μπορεί να διαγράψει την πορεία του μονάχα μέσα σε ντουβάρια τηλεοπτικής στέγης- ειδάλλως φαίνεται σα να διαγράφεται όλη του η ύπαρξη
 
Gerard van Honthorst, The Happy Violinist, 1624.
 
 
Δ
διάδοση, η: εξάπλωση νέων χωρίς διασταύρωση ή μέριμνα για τους εμπλεκόμενους και τις συνέπειες προχειροφτιαγμένων, παρόλα αυτά ραφιναρισμένων, ειδήσεων- είναι αλήθεια ότι η τηλεόραση έχει χάσει την πρωτοκαθεδρία της σε τούτο τον τομέα παρόλα αυτά ανταγωνίζεται, τίμια θα λέγαμε, τα υπόλοιπα σόσιαλ μύδια στον αγώνα για προχειροπληροφόρηση
 
διασκέδαση, η: (όταν παρέχεται απ’ το τιβί) διαδικασία στην οποία βάζεις τον εγκέφαλό σου στο σιωπηλό και απλά παρακολουθείς εικόνες ή κραυγές ή οποιοδήποτε άλλο αναισθητικό πωλείται- δεν είναι σπάνιο να χαζεύει κανείς τις διαφημίσεις, χωρίς να θυμάται τι στο κέρατο έβλεπε πριν… και η επανεκκίνηση του προγράμματος να φέρνει την επανένωση του χεριού με το τηλεκοντγόλ
 
δράμα, το: προϊόν προς πώληση για ικανοποίηση των καταναλωτών, αρκεί να μην είναι μεγάλες οι μπουκιές ή να μη συμβαίνει πολύ κοντά- Θέλω να μαθαίνω για τα ύστερα του κόσμου αλλά να μη με πιάνει η μυρωδιά τους. Έχω ευαίσθητη μύτη.
 
Ε
εξαγρίωση, η: αντίστροφη διαδικασία του εκπολιτισμού, κατά την οποία βασιλεύει η θυμική ανταπόκριση, η δαιμονοποίηση, η δικαιοσύνη του όχλου και οι διαπεραστικές κραυγές των ηλιθίων- για όλα τα παραπάνω μπορούμε να πούμε ότι η τηλεόραση αποτελεί ένα (απ’ τα πολλά) τίμια σχολεία
 
επανάληψη, η: το α και ω του προγράμματος ενός καναλιού- αποτελεί τόσο μείζονος σημασίας η αέναη επανάληψη των παλιών και καλών, που κανείς θα έλεγε ότι όλο το τηλεοπτικό πρόγραμμα περιστρέφεται γύρω απ’ τη σωστή οργάνωσή των νεκρών της… waitaminute!
 
Ζ
ζενίθ, το: περασμένα μεγαλεία φαντασμαγορικών show, μοναδικών σειρών και τρομερών προσωπικοτήτων- τι περίεργο όμως το «Κάθε πέρσι και καλύτερα» να ακούγεται σε κάθε φέτος
 
Η
ηγεσία, η: ταξιδιώτες του χωροχρόνου που αποδεικνύουν με τις επιλογές τους, πως η πραγματικότητα έχει να τους αγγίξει πολύ καιρό… γι’ αυτό και αυτοϊκανοποιούνται χωρίς έλεος και απολαμβάνουμε εμείς τα παράγωγα της χαρούμενης ώρας τους στους δέκτες μας
 
Θ
θάρρος, το: προαπαιτούμενο για κάποιους να κάνουν αυτά που κάνουν μπροστά σε κόσμο- μάλλον θράσος ή καλύτερα ανοησία
 
Johannes Vermeer, The Procuress, 1656.
 
 
Ι
ιαχή, η: φυσικός τόνος των τηλεοπτικών δρώμενων- γιατί να μιλήσεις, όταν δεν έχεις τίποτα να πεις και μπορείς να εκφραστείς με πιο φυσικό τρόπο i.e. έναρθρες κραυγές, λόγο χωρίς λόγο ύπαρξης, ένα ωραιότατο κενό που κρατάει το αγαπητό μας κοινό καθηλωμένο στην μονάδα εντατικής αποβλάκωσης;
 
Κ
κατινιά, η: πολυμορφική αρετή που διαθέτουν απ’ τους πιο σοβαροφανείς μέχρι τους λιγότερο σοβαροφανείς τηλεανθρώπους, κατά την οποία δείχνουμε συνεχώς πόσο χαμηλό είναι το επίπεδο μας, βλέποντας άλλους να επιδεικνύουν πρόθυμα πόσο χαμηλό είναι το δικό τους
 
Λ
λήθη, η: πεπρωμένο-τιμωρία των ανθρώπων που κάνουν τα πάντα για τα μερικά λεπτά της φήμης τους, που σαν τζάνκιζ κυνηγάνε- τουλάχιστον τα τζάνκιζ που σέβονται τον εαυτό τους, συνήθως, δεν ενοχλούν κανένα ούτε και μας αναγκάζουν να τους βλέπουμε να κάνουνε χρήση
 
Μ
μεσημεριανά(-δικα), τα: πηγή τέρψης ισάξιας σημασίας του να βλέπεις φρεσκοβαμμένο τοίχο να στεγνώνει- σε παλαιότερες, ενδοξότερες εποχές πολλαπλασιάζονταν με ρυθμό που και κατσαρίδες θα ζήλευαν/ μπορούμε να πιστέψουμε ότι Ιστορία= πρόοδος, αν πάρουμε σαν τεκμήριο την σχεδόν ολοκληρωτική εξαφάνισή τους
 
Ν
ντοκιμαντέρ, το: εγγυητής κίνησης τηλεθέασης στα πρώτα δεκαδικά ψηφία- οι πηγές από τα screenshot που ποστάρουμε όποτε λάχει στα σόσιαλ, για να δείξουμε τι γαμάτη ιντελιγκέντσια είμαστε
 
Ξ
ξιπασμός, ο:απαραίτητο εμπόρευμα στην ανταλλαγή μεταξύ ατόμων που συνήθως το μόνο που έχουν να επιδείξουν είναι η περιαυτολογία τους- αν δεν τα ‘χεις κάνει, μίλα γι’ αυτά, ποιος θα κάτσει να ψάξει ότι είσαι ένα κακέκτυπο αρχοντοχωριάτη 
 
Ο
οργή, η: ταξιδιωτικός προορισμός στον οποίο κόβεις εισιτήριο διαμέσου του αξιόπιστου ταξιδιωτικού γραφείο «Τιβί Ε.Ε.»- είτε πρόκειται για ειδήσεις, είτε πρόκειται για σειρές, είτε πρόκειται για εκπομπές ή ριάλιτυ, μετά από λίγη ώρα παρακολούθησης δεν ξέρεις αν θα πάρει τον πόντο η απάθεια ή οργή, σε ένα match που ξέρεις καλά πως ακόμη και χαμένο γουστάρεις να το βλέπεις…
 
Artemisia Gentileschi, Judith Slaying Holofernes, 1612-1613.
 
 
Π
πανελίστας, ο: (συνήθως) άτομο που πληρώνει την ανάγκη του να βρίσκεται μπροστά από μια κάμερα με το βαρύ συνάλλαγμα του να χασκογελάει σε κάθε ηλιθιότητα του σταρ-παρουσιαστή- οκ, υπάρχουν και χειρότερα πράγματα να είναι κανείς, π.χ. τραπεζίτης ή εκατομμυριούχος
 
παρέα, η: αίσθηση η οποία όσο πιο καλά πωλείται τόσο πιο προσηλωμένο παραμένει το αγοραστικό/τηλεοπτικό κοινό
 
πολυφωνία, η: αγορά και τοποθέτηση σε ευδιάκριτα σημεία της ντουλάπας, μερικών τζιν για να μην χτυπάει έντονα η ύπαρξη 37 μαύρων παντελονιών- Έχουμε πολυφωνία εδώ, κύριε! Ακούγονται όλες οι απόψεις του πολιτικού φάσματος στο οποίο ανήκουμε.
 
προβολή, η: ζητούμενο ενός μεγάλου αριθμού συμμετεχόντων- όπως υπάρχει η αισθητική-φιλοσοφία της Τέχνης για την Τέχνη, υπάρχει απ’ την αρχαιότητα η πάθηση της Προβολής για την Προβολή
 
Ρ
ρηχότητα, η: εκεί που μπορείς να πλατσουρίζεις πιο εύκολα, προσπαθώντας να ενοχλήσεις όσους περισσότερους παριστάμενους μπορείς- η άσκηση είναι κουραστική και η χαλάρωση τόσο μα τόσο ελκυστική
 
ριάλιτυ, τα: διαστρεβλωμένος μεν, καθρέφτης δε της ανθρώπινης πάθησης, γι’ αυτό και τα εαυτόν σεβόμενα θηλαστικά δεν παραλείπουν να τα οικτίρουν με συνέπεια και στιλ στα σόσιαλ, προς επίδειξη της πολύπλευρης ανωτερότητάς τους
 
Σ
συζήτηση, η: (ειδικά στις πολιτικές) προσεγμένα εκφερόμενες κραυγές που ανταλλάσσονται εκατέρωθεν- θεατρικότατοι μονόλογοι με απουσία καλόγουστης σκηνοθεσίας και εκτέλεσης
 
συμπέρασμα, το: κάτι που είναι αδύνατο να βγάλει κανείς παρακολουθώντας μία τηλεοπτική συζήτηση- ούτως ή άλλως σκοπός δεν είναι η εξαγωγή του αλλά η εμπορικότερη χρήση του τηλεχρόνου
 
συμφέροντα, τα: πράγματα τα οποία εξυπηρετούνται μέσω (και) του τιβί και φαίνεται τόσο ανήκουστο και αδιανόητο, λες και στους υπόλοιπους χώρους ανθρώπινης δραστηριότητας δεν εξυπηρετούνται τέτοια…
 
Diego Velázquez, The Three Musicians, 1618.
 
 
Τ
τηλεκριτικός, ο: όταν ζητάς από παιδί έκτης δημοτικού να σου πει μάθημα τετάρτης δημοτικού ενώ έχεις μπροστά σου ασκήσεις για μεγάλα νήπια
 
τηλεπαιχνίδια, τα: αιτία ύπαρξης των σχολικών μαθημάτων και καναλιών στο YouTube
 
τηλεπερσόνα, η: περιφερόμενο πλάσμα που κανένας δεν ξέρει τι ακριβώς επαγγέλλεται- το αναγνωρίζουμε απ’ τις αλυσίδες της ματαιότητας που αντηχούν σε κάθε τηλεοπτικό του πέρασμα
 
τρομοκρατία, η: υψηλής ζήτησης προϊόν διακινούμενο με χαρά από τους εμπόρους της ενημέρωσης
 
τρομολαγνεία, η: κοινό συνάλλαγμα που ανταλλάσσεται μεταξύ παραγωγών και καταναλωτών- όπου ζήτηση, υπάρχει απλόχερη προσφορά
 
Υ
υστερία, η: ημιμόνιμη κατάσταση πολιτικών αναλυτών όταν στην κυβέρνηση βρίσκεται κόμμα που δεν είναι του γούστου τους
 
Φ
φύση, η: με μια περιήγηση στην τηλεοπτική ζούγκλα, απαντάται το ερώτημα αν ο άνθρωπος είναι σαρκοφάγο, ακόμη και κανίβαλο είδος- ισχύει και για άλλα μέσα… κατανάλωσης
 
Χ
χαιρεκακία, η: όταν η εστέτ «Ο θάνατός σου η ζωή μου» αναβλύζει από κάθε πόρο του στεκόμενου μπροστά σε μια κάμερα- μερικές φορές αναρωτιέται κανείς πόσο πραγματικά επικίνδυνο μπορεί να είναι ένας άνθρωπος
 
Ψ
ψιλοκουβέντα, η: ανταλλαγή απόψεων και χασκόγελων για θέματα που δεν ενδιαφέρουν κανένα και κατά ένα μαγικό τρόπο πολλοί παρακολουθούν
 
Ω
ωκεανός, ο: περιοχή μέσα στην οποία βουτάει ο καθένας για να βρει κάτι λίγο πιο εξεζητημένο στο τιβί- αλλά το κολύμπι είναι βαρετό και μια χαρά πλατσουρίζομε μέχρι εκεί που πατάμε (το κουμπί)
 
Caravaggio, Narcissus, 1597-1599.
 
 


 
Λεξικό Ομαλών Ανωμαλιών - Δημοσιευμένα:
.
. 
Ακολουθούν:
 
14/12: Χριστούγεννα/Διακοπές, 14/01: Μαύρες Μέρες (Β) - 29/01: tbd - 14/01:tbd  -  29/02: tbd  - 14/03: tbd - 29/03: tbd
.
*Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος άρθρου, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη*
---
 
..
Ακολουθήστε μας στα social media
 ..
      

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Μανώλης Ιωαννίδης
Μανώλης Ιωαννίδης
Ένα μικρό αγοράκι που τρελαίνεται για παιχνίδια. Περίπου 14 ή 96 ετών, θα γράφει μάλλον για τη Μουσικομανία και τη Σινεμανία, για θέματα μη φλέγοντα. Μέχρι αναπόφευκτα να ‘ρθει το πρώτο, και σίγουρα όχι τελευταίο, Pulitzer. gioskase.katsi@gmail.com

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
«Χρώματα στον ορίζοντα» μια ιστορία του Σ. Παρχαρίδη για την φωτογραφία της αναγνώστριας Χ. Μαλιαχόβα.
«Χρώματα στον ορίζοντα» μια ιστορία του Σ. Παρχαρίδη για την φωτογραφία της αναγνώστριας Χ. Μαλιαχόβα.
με 0 Σχόλια 3133 Views
«Για πες μας Χρωματά, τι χρώματα είδες σήμερα στην λίμνη;» «Τι θα μου δώκετε να φάγω για να σας πω;» «Τι θες;» ρωτούσαν τα παιδιά όλα μαζί…. Μια πρωτότυπη #ιστορία γραμμένη από τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Σταύρο Παρχαρίδη εμπνευσμένη από την #φωτογραφία της αναγνώστριας Χριστίνας Μαλιαχόβας για τις «ΕικόνεςΛέξεις» και την #Κουλτουρόσουπα.
Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή