Περιήγηση στο Μνημείο του Ζαλόγγου | Ελένη Γιαννακίδου| Το ταξιδιωτικό μου χνάρι.

6355 Views
Περιήγηση στο Μνημείο του Ζαλόγγου | Ελένη Γιαννακίδου| Το ταξιδιωτικό μου χνάρι. Περιήγηση στο Μνημείο του Ζαλόγγου | Ελένη Γιαννακίδου| Το ταξιδιωτικό μου χνάρι.

 
«Το ταξιδιωτικό μου χνάρι»
.

Κάθε 25 του μηνός στην Κουλτουρόσουπα.

,

Γράφει η Ελένη Γιαννακίδου για την Κουλτουρόσουπα.
  
 
Θεωρώντας τη Νάουσα δεύτερή μου πόλη κι έχοντας επισκεφτεί πολλές φορές το χώρο θυσίας των Ναουσαίων γυναικών της Ελληνικής Επανάστασης, ήθελα από φοιτήτρια ακόμη να επισκεφτώ μια άλλη εφάμιλλη για τον ηρωισμό της Ιστορική περιοχή, εκείνη του Ζαλόγγου. Πέρσι το καλοκαίρι με τον σύζυγό μου Jean, κατόρθωσα αυτό το προσκύνημα να το κάνω πράξη.
 
 
Τέλη Αυγούστου, ο ήλιος πύρινος κι εμείς λίγο πριν το σούρουπο να ανεβαίνουμε τα 410 σκαλιά του λόγγου. Ο τόπος σκληρός κι άγριος, γύρω βουνά κι η θάλασσα μακριά, στα ριζά του βράχου ένα μοναστήρι.
 
Σ' αυτό τον τόπο καταφεύγουν οι Σουλιώτισσες για να σωθούν, όταν το Σούλι εγκαταλείπεται το 1803 κι ο Αλή Πασάς δεν τηρεί τον λόγο του και τις καταδιώκει. Κάποιες καταφέρνουν να πάνε στην Πάργα κι από κει στην Κέρκυρα, κάποιες στα γύρω χωριά, πολλές ψάχνουν τη σωτηρία σ αυτόν εδώ το βράχο. Σκαρφαλώνουν μ όλες τις δυνάμεις τους, πώς το τολμούν; Κουβαλούν μαζί τους τις κόρες τους και τα μωρά τους.
.
 Claude Pinet, ελαιογραφία σε καμβά, Αθήνα, Μουσείο Μπενάκη.
.
Ανεβαίνοντας τα σκαλιά κουραζόμαστε, σταματάμε στα μισά, πολλοί περιηγητές σε πολλά σκαλιά σταματούν να πιούν νερό, να βρουν μια φυλλωσιά να φυλαχτούν από τον ήλιο, μάταιο, ο ήλιος μας καίει τα μάτια και το δέρμα. Σκέφτομαι πως τότε δεν υπήρχαν σκαλιά, ο Τούρκος μανιασμένος να τις κυνηγά με χατζάρες στα χέρια κι αυτό το αδηφάγο βλέμμα στα μάτια πως θα τις βιάσει, θα τις κακοποιήσει, θα τις διαμελίσει....κι αυτές να προσπαθούν να φτάσουν στην κορυφή για να γλιτώσουν.
 
Τι δύναμη χρειάζεται Θεέ μου για να τολμήσουν κάτι τέτοιο;
 
.
Λίγο πριν την κορυφή υπάρχει ένα προσκυνητάρι, εκεί όλες οι γυναίκες μαζί πιάνονται χέρι-χέρι και πέφτουν στον γκρεμό. Εδώ δεν υπάρχει ποτάμι, εδώ δεσπόζει η κακοτράχαλη πέτρα, στη Νάουσα πνίγονται, εδώ σκοτώνονται ακαριαία. Φτάνουμε στην κορυφή. Το θέαμα πραγματικά σου κόβει την ανάσα αλλά και σε αποζημιώνει μετά την τόση κούραση της ανάβασης. Γυναικείες φιγούρες πανύψηλες δεσπόζουν στο χώρο. Με σκυρόδεμα και επένδυση από υπόλευκο ασβεστολιθικό όγκο σμιλευμένες αφαιρετικά, δεν διαγράφονται τα χαρακτηριστικά τους, ώστε να συμβολίζουν κάθε γυναίκα-ηρωίδα, στέκουν με αγέρωχη κορμοστασιά, όλες πιασμένες από το χέρι πάνω σ ένα ψηλό βάθρο, έτοιμες να πέσουν στο κενό. Ως κοπέλα που υπήρξα κι ως μάνα και σύζυγος που είμαι τώρα, νιώθω πολύ μικρή σ αυτό το μεγαλείο της γυναικείας φύσης που αντικρύζω μπρος μου...
 
 
 
Φαντάζομαι τον γλύπτη την ώρα που δουλεύει το υλικό, τι θέλει να αποδώσει; Nομίζω πως καμιά φορά η ανθρώπινη ψυχή αγγίζει το Θείο, αντρειώνεται στο θεριό, εμφανίζει τεράστια δύναμη και ηθική, πιστή στις αρχές και στις αξίες για μια τέτοια Αρετή, για την Ελευθερία! Τούτες οι γυναίκες αυτό αντιπροσωπεύουν!
 
Κατεβαίνοντας τα σκαλιά αισθανόμαστε ανάλαφροι, νιώθουμε την ψυχή μας αγνή και παιδική. Οι Μοναχές μάς υποδέχονται στο Αρχονταρίκι, μας κερνούν γλυκό του κουταλιού και κρύο νερό. Αισθάνθηκα πως γεύτηκα το ωραιότερο γλυκό του κόσμου.... Μας χαρίζουν φυλαχτά, μας μιλούν για την ιστορία του τόπου. Παρακολουθώ το βλέμμα της Μοναχής, όμορφο, γαλήνιο και συνάμα αγγελικό και ταυτόχρονα τη φωνή της, σταθερή κι ήρεμη να μας διηγείται όσα γνωρίζει για τη θυσία αυτών των γυναικών.
 
 
Φεύγοντας από κει νιώθουμε ευλογημένοι και υποσχόμαστε να επισκεφτούμε και με τα παιδιά μας αυτό το χώρο, να μάθουν κι αυτά την ιστορία, να τιμήσουν τις Σουλιώτισσες, να κατανοήσουν την αξία του ανθρώπινου αναστήματος!!!
 
Η Παναγιά μας να μας προστατεύει και να μας ευλογεί.
 
 Μνημείο για την καταστροφή της Νάουσας

Γιατί να επισκεφτείς τον χώρο:
1. Aν αγαπάς τη φύση, θα νιώσεις τη σκληράδα της πέτρας και τ άγριο του γκρεμού και της γύμνιας. Το τοπίο ολόγυρα φτάνοντας στην κορυφή του Λόγγου θα σε συναρπάσει.
 
2. Προσεγγίζοντας το μνημείο, θα νιώσεις τη μικρότητά σου. Όσο ψηλό ανάστημα κι αν διαθέτεις, θα αισθανθείς μικρός τόσο απέναντι στα γλυπτά του Ζογγολόπουλου που ναι τεράστια, όσο κι απέναντι στο μεγαλείο της αυτοθυσίας αυτών των γυναικών.
 
3. Αν είσαι γυναίκα, θα καμαρώσεις περισσότερο για τη γυναικεία φύση, αν είσαι άνδρας, θα νιώσεις περήφανος που μπορείς να στέκεις πλάι στο γυναικείο φύλο που δε φοβάται να παλέψει για τη Λευτεριά.
 
4. Κατεβαίνοντας από τον Λόγγο θα νιώσεις ανάλαφρος  ως άνθρωπος. Τα σκαλιά κι ο κόπος που χρειάστηκε για να τα ανεβοκατέβεις θα φύγουν μεμιάς από τη μνήμη. Απαραίτητα πάντως να φοράς καπέλο, δροσερά ρούχα και, αν μπορείς, να το επισκεφτείς απόγευμα για να θαυμάσεις και το ηλιοβασίλεμα, έχε στο νου σου ότι μετά από κάποια ώρα ο χώρος δεν είναι επισκέψιμος.
 
5. Απαραίτητη η επίσκεψη στο γυναικείο μοναστήρι του Αγίου Δημητρίου στα ριζά του Λόγγου ,είτε είσαι θρήσκος, είτε όχι. Το Καθολικό της Μονής μικρό, οι Μοναχές φιλόξενες, απέναντι στο Αρχονταρίκι θα σε καλωσορίσουν και θα συνομιλήσουν μαζί σου.
 

Εστιάσεις: Θαμπά και φωτεινά σημεία
Πολλοί σήμερα πιστεύουν πως δεν αποτελεί χώρο θυσίας , δεν βρέθηκαν πτώματα ή οστά που να το αποδεικνύουν. ΟΜΩΣ, το κακοτράχαλο του τοπίου και το ύψος του Λόγγου, δικαιολογούν μια πτώση ανθρώπων χωρίς στοιχεία μιας και υπάρχει η πιθανότητα τα σώματα να διαμελίστηκαν και να έγιναν βορά για άγρια ζώα ή αρπακτικά πουλιά. Πάντως, σε πρόσφατες κτιριακές μοναστηριακές επεκτάσεις, βρέθηκαν σκελετοί ανθρώπων που θα μελετηθούν.
 
ΕΠΙΣΗΣ, πηγές προφορικές αναφέρουν πώς κάποια κορίτσια μικρά σώθηκαν. Αυτό είναι σύνηθες και σε μεταγενέστερες εποχές: σε τόπους εκτελέσεων λόγου χάρη, μικρά παιδιά κατάφεραν να σωθούν, βλέπε Ολοκαύτωμα στον Χορτιάτη.
 
ΤΕΛΟΣ, υπάρχουν γραπτές μαρτυρίες που αναφέρουν πως ο Αλή Πασάς δεν ήταν τίμιος και δεν κρατούσε τον λόγο του. Κατεδίωξε λοιπόν τις γυναίκες και με τη λύσσα του τις οδήγησε να θυσιαστούν για να μην ατιμαστούν.
 
.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Αξίζει μια επίσκεψη-προσκύνημα μιας κι είναι στο δρόμο σου, σε οδηγούν εύκολα οι πινακίδες  που θα δεις στα δεξιά σου, αν πηγαίνεις προς Λευκάδα, Πρέβεζα ή Πάργα. (σχεδόν μισή ώρα πριν την Πρέβεζα με τ αυτοκίνητο).
 
Βλέπεις με τα μάτια σου όλα αυτά που έμαθες στο Δημοτικό, τραγούδησες στις Εθνικές Επετείους, διάβασες στην Ιστορία.
 
Η θυσία αυτών των γυναικών, τις τοποθετεί στο βάθρο των ΗΡΩΩΝ και τις κατατάσσει αυτόματα στη μνήμη όλων ως σύμβολα ενάντια στη σκλαβιά και στη δουλεία, ίσως για κάποιους ν αποτελεί ακραία μορφή επανάστασης, δεν παύει όμως ν αντιπροσωπεύει το δικαίωμα του ανθρώπου να θέλει να ζει λεύτερος!
.

Νέα αρθρογραφική σεζόν 2021/22

ΓΙΑΝΝΑΚΙΔΟΥ ΕΛΕΝΗ: 1 στήλη 
(1η χρονιά παρουσίας στην «Κ»)
 
ΝΕΑ ΣΤΗΛΗ
-Τίτλος: «Το ταξιδιωτικό μου στίγμα»
Είδος: Ταξιδιωτική.
Κατηγορία: Άνθρωπος και Κοινωνία
Συχνότητα: Κάθε 25 του μηνός.
 
.
Ακολουθήστε το Kulturosupa.gr στα social media
 ..
      

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

Ελένη Γιαννακίδου
Ελένη Γιαννακίδου

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

1 Comments

  1. <strong>Κέλλυ Ματ</strong>
    Κέλλυ Ματ
    Καταπληκτική αφήγηση, θέλω να πάω με όλα αυτά
τελευταιες αναρτησεις
Διαφήμιση: Τέχνη ή Τεχνική; | Ιωάννης Κυφωνίδης | Kif Express
Διαφήμιση: Τέχνη ή Τεχνική; | Ιωάννης Κυφωνίδης | Kif Express
με 0 Σχόλια 1281 Views

 Τι είναι τελικά η Διαφήμιση; Τέχνη ή τεχνική; Πάντα αναρωτιόμουν αλλά ακόμη περισσότερο από προχθές όταν και βγήκε στον αέρα η μικρού μήκους ταινία "Μη με αφήσεις ποτέ" της Lacta. Γράφει ο Γιάννης Κυφωνίδης για την Κουλτουρόσουπα.


Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
Εφημερεύοντα Νοσοκομεία ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή