Διεισδύοντας στην μεταμόρφωση ενός βελγικού κάστρου 300 χρόνων από τον Nathan Litera

4002 Views
Διεισδύοντας στην μεταμόρφωση ενός βελγικού κάστρου 300 χρόνων από τον Nathan Litera Διεισδύοντας στην μεταμόρφωση ενός βελγικού κάστρου 300 χρόνων από τον Nathan Litera

 

Γράφει για την Κουλτουρόσουπα η Αναστασία Πούλου.
 

Η στοχαστική ανακαίνιση του σχεδιαστή για μια οικογένεια συλλεκτών έργων τέχνης εξισορροπεί το παλιό μεγαλείο με την κομψή νεωτερικότητα.
 
Θα έλεγε κανείς ότι τα παλιά σπίτια χρειάζονται πολλή αγάπη και συχνά σημαντική επισκευή. Ιδιαίτερα, το συγκεκριμένο σπίτι που είναι ένα βελγικό κάστρο των αρχών του 18ου αιώνα, περίπου 1800 τετραγωνικών μέτρων, με δέκα υπνοδωμάτια που απαιτούσαν πλήρη ανακαίνιση, είναι μάλλον για γερά νεύρα.
.
Ευτυχώς, ο Nathan Litera, ο Γάλλος σχεδιαστής εσωτερικών χώρων που ανέλαβε το έργο, κατέχει τα χαρακτηριστικά της φαντασίας και του savoir faire, και με το παραπάνω. Όπως αναφέρει είναι η εύρεση της σωστής αντιπαράθεσης του παλιού και του νέου, η εξισορρόπηση της αναλογίας και του φωτός και η ευρωπαϊκή ευλάβεια για τη δεξιοτεχνία, τη λεπτομέρεια και την ιστορία. Οι πελάτες του επιθυμούσαν όχι μόνο να επαναφέρουν το μεγαλείο της ξεθωριασμένης περιουσίας τους, αλλά και να της δώσουν την απαραίτητη νεωτερικότητα και πολυπλοκότητα, κάνοντας το ένα άνετο οικογενειακό σπίτι. Ένα κρίσιμο μέρος της ανανέωσης ήταν η δημιουργία ενός λαμπερού σκηνικού για τη συλλογή έργων τέχνης των ιδιοκτητών, η οποία εκτείνεται από έναν αφηρημένο πίνακα του Jean Dubuffet και έναν εννοιολογικό καμβά του John Baldessari έως μια δελεαστική μπρούτζινη μάσκα του Thomas Houseago.

Ο πίνακας του Robert Mangold προσθέτει μια πινελιά χρώματος στην οφιοειδή κεντρική σκάλα, όπου o Litera ανανέωσε το κιγκλίδωμα ορόσημο βάφοντάς το σκούρο καφέ. Ένα έργο του Christian Boltanski είναι τοποθετημένο πάνω από έναν πάγκο George Nakashima, ενώ ένα μεγάλο κεραμικό δοχείο Kazunori Hamana στηρίζεται κοντά στο πάτωμα.
 


«Αυτό είναι ένα ιστορικό σπίτι. Απαιτούσε πολύ περίπλοκες επενδύσεις τοίχων, φρεζαρίσματα, διακοσμητικά χρώματα και ξύλινα πατώματα κοντά στο γαλλικό στυλ Haussmann», εξηγεί ο ιδιοκτήτης του σπιτιού. «Στο Βέλγιο δεν έχουμε αυτή την παράδοση στην αρχιτεκτονική σκηνή. Το στυλ μας είναι πολύ πιο μίνιμαλ και οι εργολάβοι δεν έχουν την τεχνογνωσία που έχουν οι Γάλλοι, γι' αυτό φέραμε τον Νέιθαν».
 
O Litera, που γεννήθηκε στο Παρίσι και μεγάλωσε στις Δυτικές Ινδίες, είχε σίγουρα τα κατάλληλα διαπιστευτήρια για αυτό το φιλόδοξο έργο. Καταρτισμένος αρχιτέκτονας, εργάστηκε για την αξιότιμη εταιρεία Kohn Pedersen Fox Associates (τώρα KPF) στη Νέα Υόρκη και τα προηγμένα Ateliers Jean Nouvel στο Παρίσι πριν συνεργαστεί με τον Παριζιάνο αρχιτέκτονα Joseph Dirand, για τον οποίο σχεδίαζε εσωτερικούς χώρους και έπιπλα. Το 2014, ο Litera ξεκίνησε το δικό του γραφείο με τον επιχειρηματικό του συνεργάτη και σύζυγό του, Lyatt Samama, και γρήγορα έγινε ιδιαίτερα περιζήτητος. Μέχρι στιγμής, οι ευρείας γκάμας δουλειές του περιλάμβαναν ένα διώροφο στο Central Park, μια παραθεριστική κατοικία στα Hamptons και ένα αρχοντικό. Ολοκλήρωσε μια εκθαμβωτική μεταμόρφωση του εστιατορίου του Soigné Manhattan Spring Place, μόλις μερικές εβδομάδες πριν η πανδημία COVID-19 κλειδώσει την πόλη. Η πρώτη του σειρά επίπλων σε εκθεσιακό χώρο έκαναν το ντεμπούτο τους το 2021. Για τη μία άκρη του οικογενειακού δωματίου, ο Litera σχεδίασε μια μαρμάρινη μπάρα με πλάτη καθρέφτη τοποθετημένη με επένδυση από σκούρο ξύλο που χρησιμεύει επίσης ως φόντο για έναν μεγάλο πίνακα ζωγραφικής Jean Dubuffet πάνω από το τζάκι. Οι πολυθρόνες Pierre Jeanneret και ένας vintage βελγικός καναπές ενώνονται με τα τραπέζια τα οποία είναι κατασκευασμένα από ξύλινα δάπεδα.
 


 
Όσον αφορά την ανανέωση της ιστορικής κατοικίας, ο Litera αντιμετώπισε πολλά εμπόδια, μεταξύ των οποίων οι περιορισμοί σχετικά με αλλαγές που έπρεπε να γίνουν σε κτίρια που αποτελούσαν ορόσημα. Οι αναλογίες των παραθύρων δεν μπορούσαν να αλλάξουν, για αρχή. Στο προθάλαμο της εισόδου έπρεπε να μείνει ένα πράσινο πέτρινο τζάκι, όπως και η ξυλόγλυπτη σκάλα, την οποία ο Litera εκσυγχρόνισε βάφοντας την σκούρο καφέ. «Μία από τις προκλήσεις ήταν να έχουμε μια δυναμική ατμόσφαιρα, παραμένοντας πιστοί στην κληρονομιά του κάστρου», λέει. «Είχαμε περιορισμούς, και όμως μπορέσαμε να βρούμε αρμονία ακόμη και σε αυτό το πλαίσιο».
 
Για την είσοδο, ο Litera σχεδίασε μια σύγχρονη γκαλερί με ασπρόμαυρη κομψή διακόσμηση, που συνδυάζει ξεχωριστά έπιπλα με κομμάτια ανερχόμενων Ευρωπαίων σχεδιαστών. Η μεγάλη καμπύλη της σκάλας φιλοξενεί έναν πάγκο μήκους σχεδόν εννέα ποδιών του Τζορτζ Νακασίμα σε συνδυασμό με μια από τις στοιχειωμένες εγκαταστάσεις του Κρίστιαν Μπολτάνσκι που απεικονίζει τα πρόσωπα των θυμάτων του Ολοκαυτώματος. Σε όλη την αίθουσα, πίνακες ζωγραφικής μεγάλης κλίμακας από τον Georg Baselitz και τη Marisa Merz ενώνονται με ένα τραπέζι Ado Chale, του οποίου το επάνω μέρος από αλουμίνιο αντανακλά τη λάμψη ενός πολυελαίου της δεκαετίας του 1950 του Holger Johansson.
 

 
 


 
Ο Litera πήρε δύο πολύ διαφορετικούς προσανατολισμούς στους ιδιωτικούς χώρους της κατοικίας. Στα οικογενειακά δωμάτια, προσάρμοσε κλασικά γαλλικά στοιχεία—χρησιμοποιώντας ξύλινα δάπεδα από ψαροκόκκαλο, τοίχους και καλούπια από γύψο και διακοσμητικές λεπτομέρειες ζωγραφικής παντού, διατηρώντας παράλληλα τη συνολική αίσθηση καθαρή και μοντέρνα. Η κύρια σουίτα, εν τω μεταξύ, είναι μια αιθέρια μελέτη στο ουδέτερο, με πολυτελή ανοιχτό γκρι μοκέτα και κουρτίνες και φρεζαρίσματα σε κρεμ αποχρώσεις που πλαισιώνουν ασπρόμαυρα σχέδια. Αλλά όσον αφορά τα δωμάτια-ξενώνες του τελευταίου ορόφου, ο Litera τα αντιμετώπισε σχεδόν σαν μια boutique ξενοδοχείου. Κάθε δωμάτιο είναι προσαρμοσμένο με vintage ευρήματα για να δημιουργήσει, λέει, «μια νεότερη, λιγότερο παραδοσιακή ατμόσφαιρα».
 
Πάνω από το κρεβάτι της κύριας κρεβατοκάμαρας είναι τοποθετημένες λάμπες με περιστρεφόμενο βραχίονα Maison Lunel και μια ζωγραφιά του Raoul De Keyser. Το γραφείο Pierre Jeanneret φιλοξενεί ένα φωτιστικό Felix Aublet, το έργο στη γωνία είναι του Adolf Loos και το κομοδίνο είναι ένα vintage αμερικανικό σχέδιο.
 

 
Συνεχίζοντας την περιήγηση παρατηρούμε ότι και στην επίσημη τραπεζαρία, η τέχνη βοηθά στο να επικρατεί μια ηρεμία, όπου οι ζωγραφισμένες με χρυσό διακοσμητικές γραμμές στον ανάγλυφο τοίχο ενισχύουν μια σειρά αφηρημένων πινάκων του Günther Förg. Το ίδιο και η αίθουσα πρωινού, η οποία συνδυάζει την επιλογή Pierre Jeanneret καρεκλών από ζαχαροκάλαμο και ένα λευκό πέτρινο τραπέζι Geoffroy Van Hulle με προκλητικούς καμβάδες Baldessari και Sterling Ruby.
 


 
 
 
 
 

 
Το ίδιο ευφάνταστα διακοσμήθηκαν και οι εξωτερικοί χώροι. Ο Litera τοποθέτησε τα λεπτεπίλεπτα σφυρήλατα έπιπλα από ανοξείδωτο χάλυβα σε πολλές βεράντες που έχουν θέα στους λυρικούς κήπους που σχεδιάστηκαν από τους Wirtz International Landscape Architects.
 


 




Συμπερασματικά, στους εσωτερικούς και στους εξωτερικούς χώρους, το ανανεωμένο κάστρο συνδυάζει άψογα το παρελθόν και το παρόν, καθώς η κλασική φινέτσα συνυπάρχει ειρηνικά με τη σύγχρονη ευκολία. «Είναι δύσκολο να φτιάξεις ένα ιστορικό κτίριο για σύγχρονη χρήση», παραδέχεται ο Litera. «Πρέπει να σέβεσαι την κληρονομιά και ταυτόχρονα να μπορείς να διασκεδάζεις τα παιδιά». Ο απόλυτος θρίαμβος, λέει, είναι «όταν έχεις μωρά να τρέχουν σε ένα δωμάτιο και ακριβώς στη διπλανή πόρτα να διεξάγεται ένα επίσημο δείπνο».
 


Σχεδιαστής Nathan Litera.

Φωτογραφικό υλικό






Αρθρογραφος

kulturosupa.gr
kulturosupa.gr

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Τι ετοιμάζει ο νέος ιδιοκτήτης του κινηματοθεάτρου Αθήναιον, Μανώλης Ρίζος – Οι πρώτες παραστάσεις.
Τι ετοιμάζει ο νέος ιδιοκτήτης του κινηματοθεάτρου Αθήναιον, Μανώλης Ρίζος – Οι πρώτες παραστάσεις.
με 0 Σχόλια 5521 Views

Σε μια πρώτη γνωριμία με τους ανθρώπους που καλύπτουν το πολιτιστικό ρεπορτάζ προέβη ο νέος ιδιοκτήτης του κινηματοθεάτρου Αθήναιον, Μανώλης Ρίζος +βίντεο


Περισσότερα ...

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη

Περισσότερα Της «K» το κάγκελο