«Το Μίσος»

155 Views
«Το Μίσος» «Το Μίσος»

Τις προάλλες νοίκιασα από το video club της γειτονιάς μου και είδα την περίφημη γαλλική ταινία το «Το Μίσος» (La Haine).

Η ταινία τελικά, παρόλο που στο ξεκίνημά της με εκνεύρισε, μου άρεσε αρκετά προσεγγίζοντας το θέμα της με ένα διαφορετικό τρόπο από ό,τι περίμενα.
Ήμουν προετοιμασμένος για μια πιστή, ωμή, σχεδόν νατουραλιστική προσέγγιση και απεικόνιση του θέματός της. Αυτή μου την ιδέα για την ταινία την ενίσχυσε και το ξεκίνημα της, όπου παρουσιάζει με λεπτομερώς ρεαλιστικό τρόπο την καθημερινότητα των περιθωριακών κοινωνικών ομάδων στα προάστια του Παρισιού. Όσο όμως εξελισσόταν η ταινία και ξεδιπλωνόταν η πλοκή της συνειδητοποιούσα ότι προσέδιδε στο θέμα της και μια πιο εγκεφαλική διάσταση μη περιοριζόμενη σε μια απλώς όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστική, ντοκυμαντερίστικη καταγραφή των κοινωνικών ομάδων του περιθωρίου και των  κοινωνικών μηχανισμών δράσης-αντίδρασης που αναπτύσσονται με τις δυνάμεις καταστολής της κρατικής εξουσίας.
Όσο η ταινία όδευε προς το φινάλε της αποκτούσε και μια πιο σύνθετη δομή αποκτώντας ένα γνήσιο φιλοσοφικό υπόβαθρο.
Η ταινία ξεκινά λέγοντας ένας εκ των πρωταγωνιστών της εν είδει αφηγητή ότι ένας ραβίνος του είπε κάποτε ότι ένας άνθρωπος πέφτει από έναν ουρανοξύστη και καθόσον διαρκεί η πτώση του για να καθησυχάσει τον εαυτό του επαναλαμβάνει συνεχώς ακόμα είμαι καλά, ακόμα είμαι καλά. Σημασία δηλαδή κατέληγε ο ραβίνος δεν έχει η πτώση αλλά η σύγκρουση. Αυτή η φράση, σημασία δεν έχει η πτώση αλλά η σύγκρουση, επαναλαμβάνεται καθόλη τη διάρκεια της ταινίας και καθώς παράλληλα εξελίσσεται  η πλοκή της - η παρουσίαση ενός εικοσιτετραώρου μιας περιθωριακής παρέας τριών ατόμων στα προάστια του Παρισιού- σταδιακά συνειδητοποιείς ότι και αυτοί οι τρεις αντιήρωες της ταινίας έρμαια της μοίρας τους, δηλαδή των κοινωνικών συνθηκών που έτυχε να γεννηθούν και να μεγαλώσουν, βρίσκονται σε μια πορεία πτώσης ανήμποροι να την  αντιστρέψουν ή έστω να την ανακόψουν, με αναπόφευκτη κατάληξη τη σύγκρουση, που σηματοδοτεί και το τέλος της ταινίας.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στην ελληνική κοινωνία.
Βρισκόμαστε σε μια κατάσταση ελεύθερης πτώσης και μέχρι στιγμής δείχνουμε ανήμποροι να αντιδράσουμε. Εγκλωβισμένοι στις επιλογές που μας προσφέρει το υπάρχον πολιτικό σύστημα φαίνεται σαν να έχουμε αποδεχθεί τη συλλογική μας μοίρα και την αναπόφευκτη κατάληξη μας, τη σύγκρουση. Πόσες πιθανότητες όμως έχεις να επιβιώσεις όταν πέφτεις από ένα ουρανοξύστη; Καμία. Έτσι και η ελληνική κοινωνία δείχνει σαν να έχει συμβιβαστεί με τον ακαριαίο θάνατό της που θα επέλθει από τη σύγκρουση.
Φαινομενικά η ειδοποιός διαφορά είναι ότι ο άνθρωπος που πέφτει από τον ουρανοξύστη δεν έχει καμία δυνατότητα να αλλάξει την κατάστασή του γιατί υπόκειται στους φυσικούς νόμους και συγκεκριμένα στο νόμο της βαρύτητας που ξεπερνούν τις δυνάμεις του και είναι ανέφικτο να κάνει κάτι για να το αλλάξει αυτό. Αντιθέτως, η πτώση της ελληνικής κοινωνίας υπόκειται σε κοινωνικούς νόμους, που είναι ανθρώπινο δημιούργημα, επομένως μπορούν να αλλάξουν με τις ανθρώπινες δυνάμεις, την συλλογική-κοινωνική βούληση και να ανακοπεί η πτώση, να αποφευχθεί η σύγκρουση και να ξεκινήσει η άνοδος.
Όλα αυτά όμως ίσως να μπορούν να συμβούν σε μια άλλη κοινωνία, όχι στην ελληνική.
Σε μια χώρα που το πολιτικό σύστημα συλλήβδην πολιτεύεται με όρους συγκυριακούς και πολλές φορές καιροσκοπικούς, με μοναδικό κριτήριο και γνώμονα το πρόσκαιρο μικροκομματικό συμφέρον και κατ' επέκταση το βραχυπρόθεσμο προσωπικό, όπου η πολιτική αρχών απλά ηχεί ως έννοια όπως τα ελληνικά στους αμερικανούς και αντιστοίχως οι πολίτες μόνο κατ' ευφημισμό λειτουργούν ως πολίτες, συμπεριφερόμενοι και πράττοντας μόνο ως ιδιώτες-καταναλωτές και επομένως ατομικιστικά, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι αυτή η κοινωνία δεν έχει καμία πιθανότητα να αποφύγει τη σύγκρουση και την προκαλούμενη διάλυση.
Οι πληγές της ελληνικής κοινωνίας είναι πολύ βαθιές και για να γιατρευτούν χρειάζεται χρόνο, κάτι που πλέον δεν διαθέτει.

Φωτογραφικό υλικό





Αρθρογραφος

Σκολιανός Μιχάλης
Σκολιανός Μιχάλης
Απόφοιτος Νομικής Σχολής του Α.Π.Θ. Κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στην Ιστορία, Φιλοσοφία και Κοινωνιολογία του Δικαίου. Διδάκτωρ της Νομικής Σχολής του Α.Π.Θ. στην Κοινωνιολογία του Δικαίου. e-mail επικοινωνίας: mihalisskolianos@hotmail.com Κάθε 2 & 22 του μηνός στοKulturosupa.gr.

Γραψε το σχολιο σου

Η διεύθυνση email σας δεν θα δημοσιευθεί. Υπογραμμίζονται τα υποχρεωτικά πεδία *

Γραψε το σχολιο σου στο Facebook

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

τελευταιες αναρτησεις
Ημερολόγια καραντίνας: Ο Στέλιος Βραχνής εξομολογείται στην «Κ» πως αντιμετωπίζει το Μένουμε_σπίτι
Ημερολόγια καραντίνας: Ο Στέλιος Βραχνής εξομολογείται στην «Κ» πως αντιμετωπίζει το Μένουμε_σπίτι
με 0 Σχόλια 2698 Views

Προσωπικότητες του καλλιτεχνικού χώρου προσκαλούνται και καλούνται να εξομολογηθούν στην Κουλτουρόσουπα πως αντιμετωπίζουν το #Μένουμε_σπίτι δίνοντας το δικό τους οδηγό επιβίωσης στην εποχή ενός αόρατου εχθρού…  Στέλιος Βραχνής, Σκηνοθέτης - ηθοποιός.

Περισσότερα ...

Web Radio

ΘΕΑΤΡΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη θεατρομανία
ΣΙΝΕΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Σινεμανία
ΜΟΥΣΙΚΟΜΑΝΙΑ

Περισσότερη Μουσικόμανία
ΤΕΧΝΗ - ΒΙΒΛΙΟ

Περισσότερα Τέχνη Βιβλίο
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Περισσότερη Θεσσαλονίκη


Περισσότερα Της «K» το κάγκελο

Περισσότερη Παράξενη ζωή